ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزير راه وشهرسازي مطرح مرد:

شهروندان را بر کالبد شهر ترجیح دهیم

شهروندان – عباس آخوندی:
وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه اصلی ترین مساله شهر و بلکه توسعه ملی ایران، این است که شهروندان را بر کالبد شهری ترجیح دهیم و قبول کنیم که سلول تشکیل دهنده شهرها مغازه ها، ساختمان ها و فضاهای اداری نیست بلکه شهروندان هستند.

مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرهابه گزارش روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخو.ندی در سومین مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با اشاره به اینکه اگر شهروندان را محور قرار دهیم اتفاقات دیگری رخ می دهد، یادآور شد: شهروندان در شهری همچون تهران فدای توسعه کالبد شهری می شوند و در بسیاری از شهرها، شهروندان فدای توسعه بی رویه و امیال افرادی همچون سوداگران می شوند.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه نظام گفتگوی شهری در دولت شهرها از عصر باستان در کشورمان مطرح بو.ده است، ابراز داشت: از معماری زیاد صحبت می شود اما آیا آن شامل دستورات شهرداری، ضوابط مشاور، مصوبات شهرسازی و غیره است؟

وی ادامه داد:معماری در واقع سبک زندگی افراد است که مردم انتخاب می کنند و معماری نگاه مردم به زندگی و جهان بینی آنها به شهر و حس تعلق آنها به محل زندگیشان را شامل می شود.

آخوندی گفت: مشکل ما این است که به کالبد نگاه می کنیم و تصور می کنیم همه چیز قابل خرید و فروش است و حس تعلق در آنها وجود ندارد که در واقع کالبد بر ما غلبه می کند و ما فدای کالبد می شویم.

وزیرراه و شهرسازی تصریح کرد: واقعیت این است که در شهری که ما به آن حس تعلق نداریم در تحلیل فضای زیستی با یکدیگر مسابقه می گذاریم و این شیوه بیانگر نوعی عصیانگری اجتماعی است.

وی افزود: بهتر است کمی به عقبتر برگردیم شاید بتوانیم برای بسیاری از دردها راه حل های بهتری پیدا و چاره اندیشی کنیم و قبول کنیم که اتفاقاتی رخ داده و با جهان و زندگی مدرن روبرو هستیم که این نوع زندگی بر سیستم کسب وکار، نحوه طراحی شهری، سیستم حمل ونقل، معیشت و سازمان و نظام شهر تاثیر می گذارد.

آخوندی ابراز داشت: زندگی مدرن موجب شده است که واحدهای مسکونی نسبت به ۲۰ و یا ۴۰ سال پیش کوچکتر شوند در حالی که نیاز داریم تا کیفیت زندگی ارتقا یابد و خدمات شهرها تغییر یابد؛ در حالی که فضاهای زیستی ما آب می رود.

مساله این است؛ نظام حکمرایی محلی

وی تاکید کرد: اصلی ترین مساله ما طرح جامع و طرح تفصیلی نیست بلکه نظام حکمرایی محلی است در مدیریت یکپارچه شهری ماموریتی از طرف بالادستی با منابع محدود و با کارمشخص واگذار می شود تا شهروندان بتوانند در حکمروایی محلی در تداوم منافع ملی تصمیم گیری کنند و در شرح خدمات کمیسیون هفتم هیأت دولت از حکمروایی سخن گفته شده است.

آخوندی یادآور شد: بخش عمده عدم کنترل و از دست دادن فضاهای زیستی و مشکلات زیست محیطی مربوط به حد فاصل محدوده شهری و روستایی است که اگر به سمت حکمروایی محلی حرکت کنیم محدوده ها بهتر تعریف می شود.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: در حال حاضر ۱۱۰۰ شهر وجود دارد و ۷۰ درصد مردم در شهرها زندگی می کنند و در سفر به استان ها می بینم که اتفاقات عجیبی رخ داده است که اگر مدیریت یکپارچه شهری باشد مشکلات حل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نظام طرح ریزی شهری ایران اساسا دچارمشکل است، گفت: برنامه ریزی غلطان می تواند در نظام طرح ریزی شهری مطرح باشد و هر ساله بازنگری ها صورت گیرد زیرا در این نوع برنامه ریزی ایستایی وجود ندارد و برنامه ریزی ها پویا است و هر سال بازنگری می شود.

آخوندی اظهار داشت: یک نوع ناکارآمدی در نظام مدیریت شهری داریم که با دستورالعمل و آیین نامه حل نمی شود و باید در یک گفتگوی محلی به تصمیم برسیم.

ایمنی در حمل ونقل شهری و برون شهری

وزیر راه وشهرسازی در بخش پایانی سخنانش توجه به ایمنی تردد در درون و بیرون شهرها و ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها را ضروری دانست و ابراز داشت: با اتصال حمل ونقل درون شهری به برون شهری موجب افزایش ایمنی تردد شویم .

وی تاکید کرد: باید در نظام مدیریت یا حکمروایی محلی باید بین نظام تصمیمات و نظام مالی، رابطه ای محلی و مالی ایجاد شود. در حال حاضردرصدی از مالیات بر ارزش افزوده و سوخت در اختیار شهرداریها قرار می گیرد. اما شفاف و دقیق نیست.

آخوندی در پایان سخنانش بر بازنگری کلی نظام مالی و تصمیم گیری تاکید کرد و یکپارچگی بیشتر دولت-ملت را خواستار شد.