ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گزارشی از جزییات حضور 11روزه قطار عقاب طلایی دانوب در ایران

سفر ۵ ستاره گردشگران اروپایی به قلب پرشیا

شهروندان:
خبرگزاری فرانسه هفته گذشته خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه شرکت خط‌آهن مجارستان قطارهای لوکس این شرکت را وارد مسیر بوداپست به تهران می‌کند.

قطار عقاب طلایی دانوبجزییات منتشرشده از سوی این شرکت حاکی از آن است که قرار است اولین سفر «قطار عقاب طلایی دانوب» که شامل۱۳ واگن لوکس و مجلل با روکش‌های چوبی که به سبک قطارهای دهه ۵۰ میلادی طراحی شده و با ظرفیت ۷۰مسافر است از روز ۲۳مهر برابر با ۱۵اکتبر از بوداپست راهی تهران شود.

این قطار در مسیر خود از مجارستان، رومانی، بلغارستان و ترکیه عبور می‌کند اما مسیر نهایی آن ایران است. مسافران این قطار پنج‌ستاره گردشگری ۱۱روز پر از گشت‌و‌گذار را در شهرهای توریستی ایران می‌گذرانند و در نهایت از طریق فرودگاه امام‌خمینی(ره) به کشورهای خود بر می‌گردند. طبق اعلام مسوولان این شرکت، با آغاز پیش‌فروش بلیت‌ها تمامی بلیت‌های اولین سفر قطار عقاب طلایی دانوب فروش رفته و اغلب مسافران آن را اتباع انگلیس و استرالیا تشکیل می‌دهند.

«مارچلا بکه» مدیر فروش بخش «نوستالژی» شرکت دولتی خط آهن مجارستان که مجری این پروژه گردشگری است، قیمت بلیت‌های این سفر را بین ۱۰ تا ۲۳‌هزار‌یورو اعلام و عنوان کرده است که در این قطارها خدمات «پنج‌ستاره» به مسافران ارایه می‌‌شود. شرکت برگزار‌کننده خبر داده است اگرچه بلیت‌های ۲۰۱۴ تمام شده است اما برای این قطار پنج سفر دیگر در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ریزی شده است.

در همین رابطه محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران نیز درباره راه‌اندازی قطار بوداپست – تهران گفت: «مجارستان برای راه‌اندازی این قطار با تهران مذاکراتی داشته و به‌زودی این قطار با توجه به تخفیف‌هایی که راه‌آهن داده است در این مسیر راه‌اندازی می‌شود. این اقدام طرح بسیار خوبی برای بازدید گردشگران خارجی از ایران است.»

طبق اعلام مسوولان اجرای این پروژه گردشگری، در این سفر میهمانداران با ورود به ایران، پذیرایی با مشروبات الکلی را متوقف کرده و فقط نوشابه‌های غیرالکلی سرو خواهند کرد. ابراهیم فرج‌پور، رییس جامعه تورگردانان ایران نیز درباره برنامه سفر این قطار به ایران گفته بود که توافق برای انجام این سفر «پس از رایزنی‌های بسیار» صورت گرفته است.

نگاهی به سایت این شرکت نشان می‌دهد مسوولان قطار عقاب طلایی دانوب در سفر به ایران برنامه مفصل و متنوعی را برای مسافران خود در نظر گرفته‌اند. در ادامه شرحی از برنامه‌ها و نحوه معرفی جذابیت‌های شهرهای ایران که با عنوان قلب پرشیا از آن یاد شده، در این سایت آمده است: در سفر به سرزمین کهن ایران، این تجربه منحصربه‌فرد به مکان‌هایی ختم می‌شود که سال‌ها روی نقشه گردشگری مهجور بوده‌اند و به‌همین‌دلیل به‌ندرت توسط گردشگران غربی بازدید شده‌اند و همین مساله این سفر را بیش از پیش خاص‌تر می‌کند.

روز اول، تهران: به محض رسیدن به تهران بلافاصله گردشگران به هتل پنج‌ستاره اسپیناس (یا هتلی مشابه) منتقل خواهند شد. از شما و دیگر همسفرانتان در این سفر با یک شام خوشامدگویی لذیذ پذیرایی خواهد شد.

روز دوم، تهران: بعد از یک گردش کوتاه در تهران بخشی از وقت را در بازار بزرگ تهران می‌گذرانیم. بعد از صرف ناهار در یک رستوران محلی از موزه مهیج جواهرات سلطنتی تهران در ساختمان بانک مرکزی دیدار خواهیم کرد؛ موزه‌ای با تنوع وسیعی از تاج‌های جواهر که توسط خانواده‌های سلطنتی قاجار و پهلوی استفاده می‌شدند. در پایان روز به راه‌آهن تهران خواهیم رفت تا سوار قطار عقاب طلایی دانوب شویم که برای ۹ شب بعدی و ادامه سفر محل اصلی اقامتمان خواهد بود. شما به کابین خود بروید و بعد، همچنان که قطار در شب به سمت مشهد می‌رود از شام خود لذت ببرید.

روز سوم، مشهد: صبح زود به مشهد می‌رسیم و این فرصت را خواهیم داشت تا تمام روز در این شهر که حرم مقدس امام رضا(ع) در آن واقع است گردش کنیم. حرم امام رضا(ع) بزرگ‌ترین مجموعه مذهبی از جهت ابعاد در دنیاست. سری به موزه نادرشاه می‌زنیم. بعد از صرف ناهار در شهر، از مقبره فرودسی، پدر ادبیات فارسی که بیش از هزارسال پیش می‌زیسته دیدار خواهیم کرد. شام در راه به سمت جنوب در قطار سرو خواهد شد.

روز چهارم، کرمان و بم: امروز به کرمان خواهیم رسید که در آن بازار قدیمی، موزه و حمام گنجعلی‌خان و یک قهوه‌خانه قرن نوزدهم را خواهیم دید. برای ناهار به قطار بازخواهیم گشت تا به شهر بم در جنوب‌شرق کرمان برویم که اواسط عصر به آنجا خواهیم رسید. ارگ بم یکی از بزرگ‌ترین ارگ‌های خشتی دنیا بود که دوهزار سال قدمت داشت؛ شهر ثروتمندی که در راه تجاری پاکستان قرار داشت. متاسفانه زلزله‌ای عظیم در سال ۲۰۰۳ که ۲۶هزارنفر را کشته بیشتر شهر را نابود کرد.

روز پنجم، راین و ماهان: بعد از صبحانه در شهر راین پیاده خواهیم شد. قلعه دوهزارمتری راین پایین کوه پوشیده از برف‌هزار در استان کرمان واقع شده است؛ قلعه عظیمی از خشت و گل که تا زلزله ۲۰۰۳ تنها بم از آن بزرگتر بود. راین تمام عناصر معماری قلعه‌های بیابانی را دارد و تا ۱۵۰ سال پیش زندگی در آن جریان داشت و بسیار خوب حفظ شده است. این قلعه یکی از جالب‌ترین مکان‌ها در ایران است. از راه جاده به ماهان می‌رسیم که باغ شازده و عمارت‌هایش و ساختمان شاهانه‌ای از قرن ۱۹، آنجا قرار دارد.

روز ششم، یزد: از شهر یزد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان نام برده می‌شود که بیش از سه‌هزارسال قدمت دارد و ما یک روز را در آن خواهیم گذراند. تور ما شامل آتشگاه زرتشتیان و برج‌های خاموش، میدان امیرچخماق و مسجدجامع است که عالی‌ترین کاشی‌های پارسی (قرن ۱۴) را داراست و سر آخر موزه آب را خواهیم دید. ناهار در هتل باغ مشیر سرو می‌شود که باغ اناری دوست‌داشتنی دارد (یزد به شهر انار شهرت دارد). غروب به قطار باز می‌گردیم و راهی اصفهان می‌شویم.

روز هفتم، اصفهان: این شهر پرجاذبه که از ۱۵۹۸ تا ۱۷۲۲ پایتخت پارس بوده دوهزارو۵۰۰سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. اصفهان، به‌عنوان شاهراهی در تجارت بین‌المللی و دیپلماسی، غنایی از زبان‌ها، مذاهب و آداب دارد. این شهر به‌خاطر ملیله‌دوزی و خاتم‌کاری، بناهای تاریخی بزرگ و زاینده‌رود، رودخانه زندگی‌بخش آن، شهرت دارد که به شهر زیبایی می‌بخشد. اصفهان مملو از بهترین مکان‌های ایران است و امروز ما یک روز کامل را در آن خواهیم گذراند و از کلیسای وانک در محله ارمنی‌ها دیدن می‌کنیم. پس از صرف ناهاری سنتی به سوی میدان نقش جهان می‌رویم که یک سایت میراث جهانی یونسکو است و در میان میدان‌های ساخته بشر دومین از نظر بزرگی است که قصر عالی‌قاپو و مساجد شیخ‌لطف‌الله و شاه در آن قرار دارند.

روز هشتم، شیراز و تخت‌جمشید: وقت صبحانه به شیراز، پایتخت فرهنگی پارس می‌رسیم با قدمتی بیش از چهارهزار سال. اینجا به‌عنوان شهر شاعران، ادبیات و پرندگان خوش‌آوا و گل‌ها شناخته می‌شود. باغ ارم، آرامگاه حافظ و دروازه قرآن را قبل‌ازظهر می‌بینیم. ناهار در رستوران درجه یکی در شیراز سرو می‌شود و سپس از راه جاده‌ای کوتاه به بقایای تخت جمشید و نقش رستم می‌رویم. تخت جمشید که ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده تا زمان تخریب آن توسط اسکندر در ۳۳۰ قبل از میلاد پایتخت فارس بوده است.

روز نهم، کاشان: صبح خود را در شهر باستانی کاشان آغاز می‌کنیم که در آن باغ فین، قدیمی‌ترین باغ ایران از سال ۱۵۹۰ (میراث جهانی یونسکو) قرار دارد. تپه‌های باستانشناسی سیلک را در نزدیکی آن می‌بینیم که حدود هشت‌هزارسال قدمت دارند. خانه‌های تاریخی بروجردی و طباطبایی مربوط به قرن ۱۹ را خواهیم دید، پس از ناهار در یک‌رستوران درجه‌یک می‌توانیم- قبل از بازگشت به قطارمان‌- از بازار قدیمی و شگفت‌انگیز کاشان بازدید کنیم.

روز دهم، شوش: قبل از سحر قطار از دورود خارج می‌شود و سفری در کوه‌ها را آغاز می‌کند تا پس از ناهاری زودهنگام به شوشتر برسد. قدمت تاریخی سازه‌های آبی شوشتر به ۵۹۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و هنوز آب شهر شوشتر را تامین می‌کند. پس از آن به چغازنبیل می‌رویم که متعلق به ۱۲۵۰ قبل از میلاد است و سپس قبل از صرف شام در قطار در شهر باستانی شوش گردش می‌کنیم. آخر شب در راه شمال به سمت تهران پایان سفر قطار عقاب طلایی دانوب را در قطار جشن می‌گیریم.

روز یازدهم، تهران: امروز صبح کاخ‌گلستان (میراث جهانی یونسکو) و صحن آخرین شاه ایران را با مرمرهایی که با الهام از کاخ ورسای با آیینه تزیین شده‌اند خواهیم دید. بیشتر بناهای آجری و موزاییکی، بازمانده از قرن۱۹ و عصر قاجار است. عصر قبل ‌از شام باشکوهمان، وقت آزاد است. شب در هتل بین‌المللی اسپیناس (یا هتلی مشابه) اقامت می‌کنیم.

روز دوازدهم، تهران: پس از صبحانه شما برای پرواز‌های بازگشت، به فرودگاه منتقل خواهید شد.

صدرا محقق، علی نورانی

شرق

برچسب‌ها : , ,