ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد

تکمیل امکانات، شرط واگذاری مسکن مهر

شهروندان:
با روی کار آمدن دولت یازدهم روند واگذاری مسکن مهر تغییر کرد به این گونه که وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: «نباید هیچ واحد مسکن مهر بدون اینکه آب، برق، گاز و فاضلاب آن تکمیل شده باشد، واگذار شود.»

احمد اصغری مهرآبادیتأکید آخوندی به این علت بود که دولت قبل بسیاری از واحد‌های مسکن مهر را بدون آماده بودن خدمات زیربنایی و فقط به‌صورت سوری افتتاح کرده بود به‌طوری که پس از افتتاح مالکان نمی‌توانستند در مسکن خود مستقر شوند.

به همین دلیل دولت یازدهم مجبور شد علاوه بر واحدهای باقیمانده مسکن مهر تأمین آب و برق مسکن‌های واگذار شده را نیز بر عهده بگیرد و هزینه‌های آن را در همین دولت بپردازد. بر این اساس دولت بارها تأکید کرده واحدهای مسکن مهر را فقط با شرط تأمین آب، برق و گاز و شبکه فاضلاب تحویل می‌دهد و این موضوع را جزو تعهدات خود می‌داند حتی اگر واگذاری واحدها با تأخیر باشد. اما در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تحویل مسکن مهر بدون آب و برق به متقاضیان در برخی رسانه‌ها منتشر شد. این رسانه‌ها ادعا کرده بودند اگر متقاضیان تمایل داشته باشند واحد خود را بدون خدمات زیربنایی تحویل بگیرند مانعی برای این کار وجود ندارد.

اما قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن مهر ضمن رد این ادعا بازهم بر واگذاری مسکن مهر با تکمیل تمام خدمات زیربنایی تأکید می‌کند و مخالفت دولت را با این سیاست اعلام می‌کند.

احمد اصغری مهرآبادی در گفت وگو با خبرنگار ما، با اشاره به بخشنامه دولت در این خصوص می‌گوید: «بخشنامه تازه‌ای مبنی بر تحویل واحدها بدون آب و برق نداریم و اگر حتی با موافقت مالک ساختمان این کار انجام بگیرد تخلف به حساب می‌آید. سیاست کلی وزارت راه و شهر‌سازی این است که مسکن مهر را به‌طور کامل یعنی با خدمات زیربنایی و محوطه‌سازی و تکمیل شبکه فاضلاب تحویل دهد.»

به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم هیچ واحد مسکن مهر تاکنون بدون خدمات زیربنایی واگذار نشده و از این پس نیز واگذار نخواهد شد.

وی شرط تحویل مسکن مهر را تکمیل زیربناها عنوان می‌کند که به گفته او همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو نیز در این زمینه شرط تحویل بموقع واحدهاست.

متولی مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی مبلغ مورد نیاز برای تأمین آب و برق و فاضلاب واحدهای باقیمانده مسکن مهر را ۵۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد که دولت تعهد کرده مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان را در مرحله اول برای این منظور بپردازد.

مهرآبادی سازو کار تأمین پرداخت این مبلغ را این گونه شرح می‌دهد که این مبلغ به حساب وزارت نیرو واریز می‌شود اما چگونگی اختصاص آن و اینکه هر شهر یا استان به چه میزان منابع برای تکمیل زیربناهای مسکن مهر نیاز دارد بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

همچنین آنطور که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی می‌گوید در نیمه دوم امسال هم قرار است طی مرحله دوم ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر هم به‌ این موضوع اختصاص یابد که اگر منابع تأمین زیربناهای مسکن مهر پرداخت شود تا پایان سال ۹۴ پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.

مهرآبادی می‌گوید: «از مجموع ۲میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تمام شده، ۳۰۰ هزار واحد تکمیل شده و فقط آب و برق و گاز می‌خواهد و ۴۰۰ هزار واحد باقیمانده هم تا پایان سال کار نازک کاری آن تمام می‌شود. بنابراین تا پایان امسال ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر در انتظار تکمیل زیربناها خواهد بود. در خصوص تعداد واحدهای تکمیل شده مسکن مهر در دولت یازدهم مهرآبادی می‌گوید در این دولت ۲۶۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده که ۱۸۰ هزار واحد آن واگذار شده و ۸۰ هزار واحد هم آماده افتتاح است.

وی تأکید می‌کند: «اگر دولت تعهدات خود را در قبال تأمین منابع برای تکمیل خدمات زیربنایی انجام دهد و متقاضیان نیز آورده خود را تکمیل کنند سرعت واگذاری‌ها در مسکن مهر افزایش خواهد یافت و دولت مکلف به واگذاری تمام مسکن‌های مهر باقیمانده است.»

 سهیلا یادگاری

ایران

برچسب‌ها : ,