ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رييس كميسيون اصل90 :

سیاست‌های برنامه ۹۰ باید تغییر کند

شهروندان:
رییس کمیسیون اصل نود معتقد است که عدم وجود ساختار باشگاه‌داری در فوتبال ایران عامل به وجود آمدن حواشی اخیر در باشگاه پرسپولیس شد. محمدعلی پورمختار که در یک سال گذشته به صورت ویژه رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال ایران را در دستور کار خود قرار داده است، همچنین از قرائت گزارش نهایی این پرونده در آینده‌یی نزدیک خبر می‌دهد.

محمدعلی پورمختاراتفاقات اخیر باشگاه پرسپولیس و حواشی به وجود آمده در برنامه۹۰ بهانه خوبی بود تا گفت‌وگویی با این نماینده مجلس انجام بدهیم؛ جایی که پورمختار رسما به عادل فردوسی‌پور هشدار داد که باید سیاست‌های برنامه‌اش را تغییر بدهد.

  •  شما در جریان اتفاقات چند روز اخیر باشگاه پرسپولیس قرار گرفته‌اید؟

بله. متاسفانه اخبار خوبی از این تیم شنیده نمی‌شود. اتفاقاتی که رخ داد مایه تاسف است. اینکه به خاطر اتفاقات این باشگاه بزرگ چنین حواشی در فوتبال ایران به وجود بیاید اصلا خوب نیست. اتخاذ تصمیمات مدیریتی نباید اینچنین حاشیه‌ساز باشد. هر‌چند که با توجه به ساختار ورزش و فوتبال ایران و همچنین حساسیتی که روی باشگاه‌های بزرگ وجود دارد شاهد بودن چنین مسائلی به یک عادت بد برای مردم تبدیل شده است.

  •  خیلی‌ها وزارت ورزش و جوانان را مقصر این حواشی می‌دانند.

همان طور که مستحضر هستید مجلس شورای اسلامی مدت‌هاست که خواهان خصوصی‌سازی فوتبال ایران به ویژه دو باشگاه بزرگ و مردمی پرسپولیس و استقلال است. وقتی این باشگاه‌ها خصوصی شوند مدیرانی که سر کار می‌آیند حاضر نیستند از داشته‌های خود به کسی باج بدهند. دیگر کسی توان سوءاستفاده از این باشگاه‌ها را نخواهد داشت. شما درنظر داشته باشید که عدم نظارت درست روی مدیریت باشگاه‌های فوتبال ایران به ویژه پرسپولیس و استقلال در چند سال گذشته چه شرایطی را برای این تیم‌ها به وجود آورد. بدهی‌های چند‌ ده میلیاردی و عدم ثبات مدیریتی و حواشی بیش از حد بخشی از مشکلات آنها است. اما اگر فوتبال ایران ساختار درستی داشت ما امروز شاهد بسیاری از این اتفاقات بد نبودیم.

  •  این مساله به وزارت ورزش و جوانان ربطی ندارد؟

به نظر مدیریت کنونی ورزش کشور تلاش خوبی در برخورد با فساد فوتبال تاکنون داشته است. تلاش آنها برای کنترل هزینه‌های فوتبال و ساماندهی شرایط ورزش کشور قابل دفاع بوده است. هر چند که بدون هیچ تردید اشکالاتی هم وجود داشه است. من نمی‌خواهم وارد جزییات بشوم اما روی کار آوردن مدیرانی که سررشته‌یی از فوتبال ندارند خودش به مرور زمان ایجاد حاشیه می‌کند. بدون تردید اگر ما خبردار شویم که این مدیران غیر ورزشی که سر کار می‌آیند برنامه سوءاستفاده از ورزش را در دستور کار دارند، نه تنها به وزارت ورزش هشدار می‌دهیم بلکه خودمان هم مقدمات برخورد با آنها را فراهم می‌کنیم. این یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌های ما در به نتیجه رساندن پرونده فساد فوتبال ایران است.

  •  قبول دارید که وزارت ورزش و جوانان در انتخاب مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس اشتباه کرد؟ باید توجه داشت که این تیم مدیریتی ناهماهنگ را وزارت ورزش و جوانان برای سامان دادن پرسپولیس روی کار آورد.

من هم با این مساله موافق هستم. اما نباید اتفاقاتی که را که در باشگاه پرسپولیس افتاد به گردن وزارت ورزش و جوانان انداخت. نظر شخصی‌ام این است که ما به صورت کلی در نظام باشگاه‌داری و استفاده از مدیران کارآمد در ورزش مشکل داریم. باید بازنگری اساسی در این زمینه صورت بگیرد و مدیران بر اساس ضوابط و سابقه ورزشی و مدیریتی قابل قبول پست بگیرند. نه اینکه هر کسی از راه رسید را بیاورند بگذارند در هیات‌مدیره باشگاه‌های بزرگ.

من باید اشاره کنم که در برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی وزارت ورزش قرار بود که مقررات جامعی درباره نظان باشگاه‌داری و تیم‌داری تدوین شود. قرار بود در آموزش و پرورش ورزشکاران و ساماندهی ساختار در باشگاه‌ها بازنگری اساسی صورت بگیرد. قرار بود داستان ارتباطات ناسالم از فوتبال و باشگاه‌ها به پایان برسد و این مسائل هنوز رخ نداده است. این ایراد متوجه وزارت ورزش و جوانان است. به افرادی که دنبال کسب درآمد و شهرت از فوتبال هستند نباید بدون داشتن سابقه مشخص پست داد. عدم در نظر گرفتن این موارد باعث شد که چنین حوادثی در پرسپولیس رخ بدهد.

  •  شما دخالت وزارت ورزش در تغییرات باشگاه پرسپولیس را تایید می‌کنید؟

من علاقه‌یی ندارم زیاد به این حواشی ورود کنم. ماجراهای اخیر نشات گرفته از اختلافات مدیریتی در خود باشگاه پرسپولیس بود. یک وقتی هست که از وزارت ورزش انتقاد می‌شود که چرا از چنین هیات‌مدیره‌یی استفاده می‌کند. یک وقتی هست که اعضای تیمی که دارند کار می‌کنند، با هم اختلافات بزرگ و عمیق شخصی پیدا می‌کنند و این باعث می‌شود که تیم بزرگی مثل پرسپولیس به حاشیه کشیده شود. احساس شخصی من این است که حواشی اخیر باشگاه بزرگ پرسپولیس به خاطر اختلافات و مسائل درون باشگاهی به وجود آمد.

به هر صورت وزارت ورزش این تیم مدیریتی را مامور نکرد که باشگاه‌ها را به حاشیه بکشانند و قطعا از ابتدا به آنها تکلیف شده بود که پرسپولیس را ساماندهی کنند تا با نتایج خوب هواداران از تیم راضی باشند. اتفاقی که باعث ایجاد نشاط در جامعه هم می‌شود. حال این اتفاق رخ نداده است. نباید تمام آن را گردن وزارت ورزش و جوانان انداخت. اما طبیعتا این یک واقعیت است که کسی نمی‌پذیرد که وزیر یا معاونش در امور داخلی این دو باشگاه دخالت مستقیم داشته باشند. دخالت وزارت باید برای ایجاد حاشیه امنیت باشد نه حاشیه خالی! بدون تردید اگر گزارشی مبنی بر تخلف و حرکت ناسالم به دست ما برسد تذکرات جدی خواهیم داد.

  •  شایبه دخالت محمود گودرزی در برکناری علی دایی باعث شده که حاشیه‌های باشگاه در چند روز اخیر به اوج خودش برسد. اصلا شما از عملکرد گودرزی تاکنون رضایت داشته‌اید؟

به صورت کلی فکر می‌کنم که نظرها روی عملکرد وزارت ورزش مثبت است. من خودم چیزی درباره نارضایتی شدید مجلس از وزارت ورزش تاکنون نشنیده‌ام و فکر می‌کنم تا به الان کارها در کل خوب پیشرفته باشد. مشکلات باشگاه پرسپولیس آنقدری که الان در رسانه‌ها و محافل ورزشی به آن پرداخته می‌شود حاد نیست. با توجه به بزرگی و اهمیت این تیم برای مردم و رسانه‌ها پرداختن بیش از حد به حواشی تیم قابل پیش بینی بود.‌ای کاش که چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد. اما من فکر می‌کنم که به زودی آرامش بر پرسپولیس حکمفرما شود.

  •  بحث بعدی اما درباره برنامه ۹۰ است. محمد مایلی‌کهن و چندین نفر از مربیان فوتبال ایران انتقادات بسیار تندی را درباره ماهیت این برنامه مطرح کرده‌‌اند. اوج این صحبت‌ها هم درگیری لفظی شدید مایلی‌کهن و فردوسی‌پور در برنامه نود دوشنبه شب گذشته بود.

برنامه ۹۰ تاثیرگذاری بسیار زیادی در فوتبال ایران دارد. اکثر مردم نیز این برنامه را دوست دارند. اما محبوبیت و تاثیرگذاری برنامه دلیلی بر بی‌نقص بودن آن نیست. بنده هم فکر می‌کنم که در بسیاری از موارد این برنامه کارهای اشتباهی انجام می‌دهد.

  •  چندین نفر از اهالی فوتبال در جریان رسیدگی به پرونده فساد فوتبال علیه این برنامه در کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرده‌اند. موضوعی که یک بار خود فردوسی‌پور هم به آن اشاره کرد.

من نمی‌توانم وارد جزییات همه مسائل شوم. اما ادامه این روند فعلی برنامه ۹۰ نه به صلاح فوتبال است و نه خود این برنامه. همه می‌دانیم که اساس برنامه ۹۰ چالشی بودن آن و توجه بیش از حد به حواشی در آن است. متاسفانه مدتی است که شاهد آن هستیم که برنامه ۹۰ پای خود را از حد معمول و خط قرمز‌ها فراتر گذاشته است. شاید به دلیل توجه بیش از حد از مردم و همین پشتوانه باشد. اما اینکه با آبرو و حرمت افراد در برنامه‌یی که بینندگان میلیونی دارد بازی شود برای هیچ کسی قابل قبول نیست. نمی‌شود اسم آن را شفافیت و جسارت گذاشت.

  •  بیشتر توضیح می‌دهید.

برنامه ۹۰ برای فوتبال ایران تولید حاشیه هم می‌کند. اگر این مشاجره‌های لفظی و حواشی را از برنامه فاکتور بگیریم خب برنامه جذابیت خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل است که دست‌اندرکاران برنامه تغییر رویه نمی‌دهند. مردم هم این برنامه را پذیرفته‌‌اند. اما تاکید ما این است که آقای فردوسی‌پور حرمت‌ها و شخصیت‌ افراد را بیشتر نگه دارد.

بارها شاهد این مسائل بوده‌ایم که بر اساس شایعات و اخبار، مطالبی تکان‌دهنده دربرنامه درباره افراد حقیقی و حقوقی مختلف مطرح شده که بررسی‌های بعدی نشان داده است که آن مطالب واقعیت نداشته است. اینکه ما موضوعی را بر سر زبان‌ها بیندازیم و آبروی یک نفر را ببریم و مطمئن باشیم که چون حاشیه امنیت داریم و با صدا و سیما هستیم کسی کاری به کارمان ندارد ناراحت‌کننده است. برنامه ۹۰ نباید بر اساس شایعه و حرف‌های اثبات نشده‌یی این شکل جنجال‌سازی کند. تفرقه‌افکنی و حمله به آبرو و حیثیت افراد برای جذب بیننده کار درستی نیست.

  •  پس شما هم نسبت به اتفاقات برنامه ۹۰ موضع دارید؟

تا حدودی بله. برنامه پربیننده و مهمی مثل ۹۰ که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود باید سنگین‌تر از این اجرا شود. از زدن برخی افراد و افشاگری درباره موضوعاتی که که قابل اثبات نیست باید پرهیز شود وگرنه بدون تردید مشکلاتی درآینده به وجود خواهد آمد. بعضی اتفاقات برنامه ۹۰ در شأن مردم و صدا و سیما و نظام ما نیست. من تاکید دارم که سیاست این برنامه خوب باید تغییرات مهمی داشته باشد و امیدوارم که این مسائل مهم از این به بعد توسط فردوسی‌پور رعایت شود.

  •  پرونده فساد فوتبال به کجا رسید؟

ما در حال جمع‌بندی نهایی هستیم. گزارش در حال تکمیل است و ان‌شاءالله به زودی گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. این گزارش شامل اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط در مدیریت فوتبال اعم از وزارتخانه و فدراسیون، کسانی که باید در این موضوع نظارت می‌کردند، مدیریت باشگاه‌ها، بخش مربوط به بازیکنان و مربیان، عوامل و رابطین و به اصطلاح دلالان فوتبال است. گزارشاتی در مورد مدارس فوتبال نیز در پرونده فساد در فوتبال مورد رسیدگی قرار گرفته است.

با این حال تلاش ما این بوده که با این گزارش نشان دهیم عزمی جدی برای برخورد با فساد خواهیم داشت. از همین تریبون به مردم ورزش‌دوست اطمینان خاطر می‌دهیم که متخلفان فوتبال اعم از مدیران و دلالان و بازیکنان و افراد مختلف را که تخلفات‌شان اثبات شده به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم. حتی با مدیرانی که بی‌توجهی و مدیریت ضعیف آنها هم باعث ریشه دواندن فساد در فوتبال شد، برخورد می‌کنیم.

 حسین قهار

اعتماد

برچسب‌ها : , ,