ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
برگزیده جشنواره گام اول:

ممیزی کتاب از سلیقه گرایی خارج شود

شهروندان:
برگزیده بخش شعر بزرگسال هفتمین جشنواره گام اول با رد ادعای برخی از افراد که ممیزی خلاقیت و ذوق نویسندگان را از بین می رود با تاکید بر ضرورت وجود این رویکرد گفت : این موضوع باید از سلیقه گرایی به سمت اصول گرایی سوق داده شود.

کتابرضا شیبانی اصل در مورد وجود ممیزی و اینکه برخی مدعی هستند با وجود این مقوله خلاقیت و ذوق نویسنده و شاعر از بین می‌رود به ایرنا گفت: برخی از نویسندگان تلاش دارند با دستاویز قرار دادن این موضوع ضعف کاری خود را بپوشانند. اگر به سیر ادبیات در طول تاریخ نگاه شود، متوجه خواهیم شد که برترین شاهکارهای ادبی و هنری در شرایط نامطلوب از منظر خالق آن تولید شده، به عنوان مثال اشعار مذهبی «محمد حسین شهریار» در دوران رژیم پهلوی سروده شد.

وی توضیح داد:در آن دوران حتی نامه های شهریار به دوستانش توسط رژیم ساواک کنترل می شد و گاه به مقصد هم نمی رسید، اخباری از این شاعر در بین دهه های ۴۰ تا ۵۰ در مطبوعات نبود و اگر هم وجود داشت صرفا در جهت تخریب او صورت می گرفت.

شیبانی یادآورشد که «ناصرخسرو» هم در دورانی تحت تعقیب نیروهای حکومتی بود و حکم تکفیر وی داده شد اما او توانست بخشی از زیباترین سروده ها را در تاریخ ادبیات کشور خلق کند.

این شاعر جوان با تاکید بر وجود ممیزی در کشور افزود : در برخی موارد ایرادات وارده به کتاب ها در جریان ممیزی تنها سلیقه شخصی است؛ گاه اثری مجوز چاپ می گیرد که ممیز به دلیل نا آگاهی بر حذف یا اصلاح مواردی تاکید می کند اما در مقابل برخی واژه ها از چشم ممیزان رد شده که تمامی اثر را زیر سوال می برد. این نوع اثر در شان فضای ادبی جامعه نیست .

این نویسنده جوان یادآور شد: اگر می خواهیم از کیان اخلاقی جامعه دفاع کنیم نباید به هرا اثری اجازه چاپ دهیم، در برخی کشورها گاه اثری بر خلاف جریان فکری و فرهنگی آن جامعه تولید و منجر به برخوردهایی با نویسندگان آن می شود، بنا براین در تمامی کشورها مقوله ممیزی وجود دارد اما شدت و ضعف آن متغیر است .

وی تاکید کرد: در کشور ما هم این مقوله وجود دارد بنا براین کتابی که به چاپ می رسد نباید امنیت اخلاقی جامعه را تهدید و به شخص، قومیت یا ادیان و مذاهب دیگر توهین کند، قانون و اجرای ممیزی نیازمند شفاف سازی و اصلاحات است .

شیبانی تاکید کرد: ممیزی باید از جانب سلیقه گرایی به سمت اصول گرایی پیش رود، انتقاداتی بر این موضوع در کشور وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

ضرورت مطالعه آثار پیشکسوتان برای نوقلمان

وی بر ضرورت مطالعه آثار پیشکسوتان ادبیات تاکید کرد گفت: برای آفرینش هر اثر نیاز به اندوختن توشه علمی و اکتسابی است، هر شاعری برای ارتقا آگاهی و دانش خود دست کم باید صدها شعر و متون ادبی متفاوت را بخواند.

شیبانی یادآورشد:در برخی هنرها می توان با بهره گیری از ابزارهای مختلف ضعف محتوایی را پوشاند، به عنوان مثال در سینما با بهره مندی از نور و افکت این کار را می توان انجام داد ، در هنر شعرابزار بیان،حرف و کلمه است و اگر بن مایه ای از اندیشه نباشد اثر تولیدی ضعیف خواهد شد. بنا براین نویسندگان و شاعران جوان باید اندوخته های مطالعاتی خود را افزایش دهند .

سهل انگاری و انحراف در شعر جوان

این شاعر برگزیده به ارزیابی وضعیت شعر جوان کشور اشاره کرد و گفت: در اشعار شاعران جوان یک نوع سهل انگاری و انحراف به چشم می خورد، برخی به خاطر نداشتن خلاقیت به سراغ بازی های زبانی و ساختار شکنی های اخلاقی می روند که این برای ادبیات یک تهدید به شمار می رود.

این نویسنده و شاعر جوان توضیح داد: گرایش به سمت پست مدرنیسم در جامعه امروز اگر چه به لحاظ سیر تاریخی هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده اما دیده می شود، برخی برای گرفتن پز روشنفکری به سراغ این نوع ادبیات می روند که به نظر فاقد ریشه است، در مقابل عده ای با شناخت درست سیر تاریخی ادبیات آثار ارزشمندی خلق می کنند .

شیبانی اصل به تاثیر مطالعه در خلق آثار ماندگار اشاره کرد و گفت: تحقیق، پژوهش و مطالعه آثار بزرگان در طول تاریخ کمک بزرگی به خلق آثار بدیع و فاخر کرده است.

برچسب‌ها : ,