ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مشکلات شهروندان دیر به خاطر تاخیر در واگذاری مسکن مهر

شهروندان:
با وجود گذشت شش سال از آغاز ساخت واحدهای مسکن مهر در شهرستان دیر، تاکنون این واحدها به مالکان تحویل داده نشده است و همچنان مردم نگران و بدون خانه و کاشانه مانده‌اند.

مسکن مهربه گزارش مهر، تهیه مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی در جامعه مطرح بوده است و به همین منظور دولت نهم و دهم در راستای پاسخگویی به این نیاز طرح مسکن مهر را مطرح کرد که در این راستا دولت متعهد شد با اجرای این طرح سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سطح کشور بسازد.

اگر چه کارشناسان معتقدند رسیدن به اهداف تعیین شده در این طرح با ساخت سنتی محقق نمی‌شود و به همین منظور باید اقدامات موثری در امر صنعتی سازی مسکن مهر صورت بگیرد.

هدف اساسی مسکن مهر، خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف بود و با اقدامات انجام شده از سوی دولت بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه خانه‌دار شدند و این بسیار ارزشمند است.

با افزایش قیمت مسکن در چندسال اخیر، واگذاری زمین رایگان و تسهیلات قرض الحسنه به افرادی که فاقد مسکن هستند و از امکانات و تسهیلات دولتی استفاده نکرده اند از اقدامات مهم انجام شده در طرح مسکن مهر بود.

اما جدا از این همه اقدامات موثر، مسکن مهر شهرستان دیر از سال ۱۳۸۶ برای تعداد ۱۱۸ واحد مسکن ثبت نام به‌عمل آورد و در سال ۱۳۸۷ عملا زیرسازی این واحدها آغاز شد متاسفانه تاکنون این واحدها به مالکان تحویل داده نشده است و همچنان مردم نگران و بدون خانه و کاشانه مانده اند.

خانه‌هایی که با گذشت هفت سال هنوز تحویل نشده است

یکی از مالکان مسکن مهر دیر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از سال ۱۳۸۶مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال برای ثبت نام مسکن مهر ثبت نام کرده ام اما تاکنون بعد از گذشت هفت سال هنوز خانه ام تحویل نداده‌اند.

ابراهیم احمدی افزود: بعد از این همه پیگیری و شکایت قرار بود در هفته دولت امسال واحدها تحویل بدهند باز این کار محقق نشد ومردم هنوز سرگردان هستند.

وی گفت: اخیرا پیمانکار و مدیرعامل تعاونی مسکن مهردیر بحث مالیات پیش کشیده اند که هرمالک باید بیش از ۲۰میلیون ریال مالیات پرداخت کند، درصورتی که دولت مصوب کرده بود که واحدهای مسکن مهراز پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشند.

مردم از روی ناچاری وارد واحدها شده‌ و وسایل زندگی خود را پهن کرده‌اند

یکی دیگر از مالکان مسکن مهر دیر گفت: ما از اینکه دولت گذشته طرح مسکن مهر را برای خانه دارشدن افراد ضعیف جامعه مطرح کرد بسیار ارزشمند بود و به همین خاطر استقبال کردیم.

علیرضا بحرانی افزود: اما از سال ۱۳۸۶ بعد از گذشت هفت سال هنوز واحدها تحویل داده نشده است و مردم از روی ناچاری وارد واحدها شده اند ووسایل زندگی خود راپهن کرده اند.

وی گفت: واحدهای مسکونی مشکلات زیادی دارد و آب، برق و گاز این واحدها آماده نشده است و برای محوطه سازی آن شتاب زدگی کرده‌اند و لوله فاضلاب آن مشکل اساسی دارد و مالکان خود هزینه‌های زیادی برای رفع مشکلات واحدها پرداخت می‌کنند.

وی افزود: قرار بود تعاونی مسکن مهر به تعهدات خود در زمان مقرر عمل کند و این واحدها تحویل مالکان بدهد اما اکنون به بهانه‌های مختلف این واحدها تحویل موقت نمی‌دهند تا ما بدانیم که کدام واحد متعلق به صاحبش است.

عدم پرداخت به‌موقع تسهیلات باعث تاخیر در اجرای پروژه شد

مدیرعامل تعاونی مسکن مهر شهرستان دیر گفت: تعاونی مسکن مهر دیر عملا در سال۱۳۸۹ عملیات اجرایی ۸۸ واحد مسکونی مهر آغاز کرده است که توانستیم تعداد ۲۸واحدآن را زودتر از موعدمقرر به مالکان تحویل بدهیم.

محمد پولادی افزود: در مراحل ساخت۶۰ واحد دیگر یکی از طبقات حذف شده بود و هزینه پارکینک بر واحدهای باقی مانده تحمیل می شد و هزینه را افزایش می داد در نتیجه درخواستی به استانداری داده شد که برای تغییر کاربری پارکینگ‌ها به واحد مسکونی بررسی کند.

وی ادامه داد: بعد از تصمیمات صورت گرفته پارکینگ ها به ۳۰واحد مسکونی تغییر کاربری داده شد و ازآنجایی که قرارداد تسهیلات ۸۸ واحد داشتیم ۳۰واحد جدید هم افزایش پیدا کرد.

مشکلات مالیاتی عاملی برای تاخیر در واگذاری واحدها

وی گفت: علی‌رغم دستورات وزیر و سایر ارگان‌های مربوطه مبنی بر پرداخت تسهیلات ۳۰ واحد جدید توسط بانک عامل (تجارت) ولی متاسفانه این تسهیلات به موقع پرداخت نشد و با پیگیری‌ها مداوم توانستیم فقط ۵۰ درصد تسهیلات ۳۰ واحد اضافی را در تیرماه ۹۲ اخذ کنیم و به این دلایل پروژه به موقع به بهره برداری نرسید.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل عدم تحویل واحدها به مردم عدم صدور مفاصا حساب از اداره دارایی و تامین اجتماعی می‌باشد تا واحدها به مالکان تحویل داده شود.

پولادی گفت: طبق مصوبه دولت پیمانکاران از پرداخت مالیات و مالیات برارزش افزوده معاف بوده است اما با مطالبه امورمالیاتی از پیمانکاران عملا مالکان باید آورده بیشتری برای این منظور پرداخت کنند.

مشکل مالکان برای پرداخت مالیات/ دغدغه‌های مردم برطرف شود

نماینده مردم شهرستان های کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع مشکلات مالکان مسکن مهر دیر پیگیری‌ها و مکاتبات تلفنی زیادی داشته‌ام که بتوانم سریع رفع مشکل کنیم.

حجت‌الاسلام موسی احمدی افزود: باید با جلسه ای با مسئولان واحدهای مسکن مهر دراستان وشهرستان بتوانیم راهکاری پیدا کنیم تا مردم بیشتر از این معطل نشوند و هر چه زودتر در واحدها سکونت کنند.

وی گفت: اکنون مالکان مشکل پرداخت مالیات و از واحدهای خود که نواقصی دارد گلایه دارند که باید این دغدغه‌های مردم برطرف شود.

وی اضافه کرد: مقررشد که روز سه شنبه این هفته با مدیرکل امورمالیاتی استان، فرماندار، مسکن مهر ونماینده مالکان برای حل موضوع جلسه ای درشهرستان ترتیب داده شود.