ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
علي مطهري:

بعضی تصمیمات در کار مطبوعات اخلال ایجاد کرد

شهروندان:
فضای باز رسانه یی یکی از ارکان دموکراسی و پویایی جامعه است. هرگاه رسانه ها توانستند در فضایی به دور از نگاه های غرض ورزانه، رسالت خویش را در آگاهی بخشی به جامعه و نقد سازوکارهای نادرست در اداره جامعه، دنبال کنند به دنبال آن شاهد رشد و شکوفایی کشور در عرصه های مختلف بوده ایم.

علی مطهریروی کار آمدن دولت تدبیر و امید نیز نوید فراهم آوردن چنین بستری را در رگ های جامعه دمید و به دنبال آن عرصه رسانه یی و روزنامه نگاری نیز به خود تکانی داد و گام‌های مصمم تر و بلندتری را برداشت. روزنامه های نشاط و هم میهن نیز در این فضا، آمادگی خود را برای بازگشت به عرصه رسانه یی اعلام کردند اما در روزهای گذشته اخباری مبنی بر مشکلاتی در مسیر انتشار آنها به گوش می رسد.

علی جنتی، وزیر ارشاد با اشاره به نظر مساعد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر انتشار این دو روزنامه به نقش بعضی نهادها در جلوگیری از انتشار آنها تاکید کرده و گفته بود که آنها بر اساس قوانین خودش عمل می کند اما ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه حمایت از مطبوعات و آزادی مطبوعات را بر عهده داریم.

وزیر فرهنگ گفته بود: واقعا اطلاع ندارم که چرا چنین برخوردی انجام شده است، با وجود اینکه هر دو روزنامه مجوز لازم را برای فعالیت دارند. علی مطهری، عضو هیات نظارت بر مطبوعات در همین زمینه می‌گوید: این مساله توسط هیات نظارت بر مطبوعات نبود. به گفته او هیات نظارت بر مطبوعات مرجع اصلی رسیدگی به امور مطبوعات است. در ادامه این گفت وگو می خوانیم:

  • نظر شما در رابطه با مخالفت با انتشار روزنامه های نشاط و هم میهن چیست؟

به نظر من دخالت بعضی از قوا در این موضوع بجا نیست چرا که مرجع اصلی رسیدگی به این امور، هیات نظارت بر مطبوعات است. به اعتقاد من این موضوع باید حل شود که بعضی از قوا بدون اطلاع هیات نظارت تصمیماتی می گیرند چرا که این مساله در کار مطبوعات اخلال ایجاد کرده است.

  • در نهایت فکر می کنید ادامه روند بررسی این روزنامه چگونه پیش برود؟

بنده بر این نظر هستم که باید هیات نظارت بر مطبوعات و رییس آن که وزیر ارشاد است، مساله را پیگیری کند، من فکر می کنم این مسائل با گفت وگو قابل حل است.

  • شما به عنوان نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات می توانید چه نقشی در زمینه ورود قوه قضاییه در مباحث مطبوعاتی داشته باشید؟

مجلس می تواند بر عملکرد وزیر ارشاد نظارت کند ولی بر عملکرد قوه قضاییه نظارتی ندارد و کاری نمی تواند انجام دهد البته می تواند از طریق وزیر دادگستری تذکر بدهد.

  • آیا نهادی می تواند از انتشار روزنامه هم میهن و نشاط جلوگیری کند؟

این گونه اقدامات مربوط به شرایط اضطراری است، فرض کنید که ما درشرایط جنگی باشیم که قوه قضاییه بخواهد به طور مستقیم ورود پیدا کند اما حالاکه در شرایط عادی هستیم.

  • آیا هیات نظارت بر مطبوعات پیگیر این مساله در جلسات آتی خواهد بود؟

هیات نظارت بر مطبوعات دوشنبه گذشته جلسه برگزار کرد و خبر ممانعت از انتشار این دو روزنامه توسط قوه قضاییه پس از جلسه هیات نظارت منتشر شد و ما بعد از جلسه از آن مطلع شدیم ولی قطعا در جلسه بعدی آن را مطرح می کنیم.

اعتماد