ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

چرا تعداد بیکاران به روایت مرکز آمار کاهش یافت؟

شهروندان: بیکاری این روزها برای هیچ کس واژه ای ناشناخته نیست و همه خانواده ا در اطراف و نزدیکان خود حداقل یک بیکار تحصیل کرده و یا یک جوان جویای کار دارند…

بیکاریتورم و مشکلات اقتصادی اما باعث شده بازنشسته ها نیز به فکر دست و پا کردن شغلی برای خود باشند و بر تعداد بیکاران بیافزایند.

همین چند روز پیش بود که طبق آخرین اطلاعات منتشرشده از شاخص‌های اقتصادی صندوق بین‌المللی پول بازهم رتبه ایران در یکی دیگر از آمارهای این صندوق که مربوط به بیکاری است سقوط کرد تا بار دیگر بر مشکل بیکاری در کشور مهر تایید بین المللی زده شود.

این در حالی بود که اواسط مهر ماه امسال نیز مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور هشدار داد ۴ سال آینده روزهای سختی برای کارجویان خواهد بود و بیکاری به‌عنوان یک معما و مشکل بزرگ کشور را آزار خواهد داد.

هشدارها درباره بیکاری اما ادامه دار شد تا آنکه حتی مرکز آمار نیز نسبت به بحران بیکاری اعلام خطر کرد.

اوایل آبان ماه بود که رئیس کل مرکز آمار ایران با تشریح جزئیات گزارش این مرکز در مورد نرخ بیکاری در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، اعلام کرد: اگر نرخ بیکاری جوانان که هم اکنون ۲۶ درصد است، ۲ برابر نرخ بیکاری کل (۱۲٫۲ درصد) باشد، به معنای این است که از نظر نرخ بیکاری در منطقه بحران زا قرار گرفته‌ایم.

حالا اما همین مرکز از کم شدن تعداد بیکاران خبر می دهد.

مرکز آمار می‌گوید در فاصله شش‌ماه اول امسال از تعداد جویندگان شغل کشور ۳۸۰هزار نفر کاسته شده و از ۲/۹‌میلیون‌ پایان ۹۱ به ۲/۵‌میلیون‌نفر رسیده است.

با این حال، کارشناسان بازار کار اعتقاد دارند همه این کاهش تنها به دلیل ورود کارجویان به بازار کار نیست و دلایل دیگری از جمله انصراف از جست‌وجوی شغل به دلیل طولانی‌شدن انتظار برای ورود به بازار کار یا بازگشت اجباری به دانشگاه برای فرار موقت از بیکاری نیز می‌شود.

مرکز آمار ایران در ارایه گزارش‌های مربوط به بیکاری فصلی از روش نمونه‌گیری استفاده می‌کند یعنی از طریق پرسش و دریافت پاسخ افراد، نتایجی را از وضعیت بازار کار کشور استخراج و منتشر می‌کند. هرچند این مرکز معتقد است از روش‌های جهانی در استخراج آمارهای مربوط به بیکاری استفاده می‌کند، اما به دلیل اهمیت موضوع اشتغال و بیکاری؛ گزارشات ارایه‌شده با دقت از سوی مراکز مختلف رصد و از سوی کارشناسان بازار کار تحلیل و نقد می‌شود.

عموما تحلیل‌ها بر این پایه استوار است که گزارش‌های ارایه‌شده با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد و تعداد بیکاران و همچنین نرخ بیکاری اعلام‌شده، با واقعیت جامعه فاصله دارد. بررسی دلایل این تناقض نشان می‌دهد که اگر از موضوع احتمال دستکاری در آمارهای بیکاری یا به گفته مقامات دولت تدبیر و امید آمارسازی‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته بگذریم -که البته در جای خود حایزاهمیت فراوانی است- موضوع عدم تمایل اغلب مردم به ارایه اطلاعات دقیق خود نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

در هر حال طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران در تابستان امسال به دو‌میلیون‌و ۵۶۳‌هزار و ۶۲۴ نفر رسیده که این عدد نسبت به دو‌میلیون‌و ۹۴۴‌هزار و ۱۵۸ نفر آخر سال گذشته، ۳۸۰‌هزار و ۵۳۴ نفر کمتر است هر چند که کارشناسان بازار کار می‌گویند کم‌شدن ۳۸۰‌هزارنفر در شش‌ماه گذشته به معنای ورود همه آنها به بازار کار نیست وهمانطور که گفته شد دلایل دیگری نیز برای آن وجود دارد.

در هر حال نکته اینجاست که در طی سال های گذشته بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به بی‌توجهی تیم اقتصادی دولت به آمار این سازمان هشدار می‌دادند ولی بارها این آمار از طرف رییس کل سابق بانک مرکزی تکذیب می شد.

حالا این میراث به دولت یازدهم هم رسیده است و اگر مشکل حل نشود دولت دوازدهم و دولت های بعد از آن را هم درگیر خواهد کرد و باید هر چه سریعتر چاره ای برای رفع معضل بیکاری در کشور اندیشید چرا که بیکاری فقر به دنبال دارد و فقر هم فساد.

منبع: پارسینه