ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ماجرای آقای میلیاردر و نقاشی ۱۴۲ میلیون دلاری

شهروندان – شهرام فرهنگی:
آرام آرام که نه! به سرعت همه چیز به صورت آماده وارد بازار می‌شود. پودر شربت، قهوه، نسکافه،…، قرمه سبزی و حالا پودر خون! دانشمندان دانشگاه «بابش بویای» شهر کلوش (ترانسیلوانیا) در رومانی با ترکیب آب، نمک و پروتئین همری‌ترین که از کرم‌های دریایی استخراج شده است، موفق به تولید خون مصنوعی شدند.

ایران زمینپروفسور «رادو سیلاگی دومیترسکو»، رئیس گروهی است که به مدت شش سال روی این پروژه کار کرده است. او می‌گوید: «خون مصنوعی جایگزین دائمی نیست ولی به بدن فرصت یک روزه می‌دهد تا ذخیره خون خود را تولید کند».

نکته جالب ماجرا – کمی هم ترسناک البته! – این است که پژوهشگران می‌گویند این دستاورد ممکن است حتی بتواند به تولید خون فوری به صورت پودر منجر شود که با افزودن آب به آن بتوان به خون مصنوعی دست پیدا کرد! همه چیز در حال پیشرفت است، نشان به آن نشان که براساس جدید‌ترین گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC) و مقامات افغانستان، کشت خشخاش در افغانستان به ۲۰۹ هزار هکتار رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی افزایش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

احتمالا لازم نیست کسی را به بررسی مجدد نقشه جهان ارجاع دهیم تا به یاد آورد افغانستان همسایه دیوار به دیوار ایران است و دیوارهای این روزگار هم نازک‌تر از پوست پیاز! این رکوردزنی بی‌نظیر برای ایران می‌تواند مهم‌ترین خبر روز باشد، درست مثل خبر شکسته شدن رکورد گران‌ترین نقاشی جهان برای علاقه‌مندان به هنر! نقاشی «فرانسیس بیکن» از چهره‌ دوست هنرمندش «لوسین فروید» در حراجی نیویورک «کریستی» به قیمت باورنکردنی ۱۴۲ میلیون دلار خریداری شد و رکورد تابلوی «جیغ» شاهکار ماندگار «ادوارد مونش» را پشت سر گذاشت.

این نقاشی در سال ۱۹۶۹ خلق شده است. جالب اینکه «فرانسیس بیکن» و «لوسین فروید» از سال ۱۹۴۵ با هم آشنا شدند. این دو دوست‌های نزدیکی بودند که بار‌ها از همدیگر نقاشی خلق کردند تا اینکه در دهه ۱۹۷۰ رابطه‌شان به سردی گرایید. جالب نیست؟! دقیقا یک سال پس از خلق شاهکاری که حالا تبدیل به گران‌ترین نقاشی جهان شده، رابطه این دو به پایان رسید! عجب تصادفی، البته اگر واقعا تصادف محسوب شود! همین فاصله میان تصادفی بودن و نبودن یک اتفاق سرنوشت نهایی دادگاه‌های بسیاری را مشخص کرده است.

آخرین نمونه‌اش حکمی که دادگاه علیه یک کارخانه تولید خودرو صادر کرد. لابد ماجرای آتش سوزی یکی از خودروهای معروف در ایران را به خاطر دارید. آن زمان حادثه‌دیده‌ها از کیفیت خودروی ارائه شده شکایت داشتند و مسئولان کارخانه مربوطه هم این حوادث را «تصادفی» می‌دانستند اما… پس از طرح شکایت در اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، شعبه تعزیرات حکومتی مشهد، شرکت مزبور را به اتهام عرضه و فروش کالای معیوب محکوم کرد.

حالا که حرف از حادثه شد، از همین جا به حادثه رانش زمین در خیابان ایران زمین – شهرک غرب – سری می‌زنیم که لابد می‌دانید به دلیل مالکیت میلیاردر معروف بر زمین‌های مربوطه بسیار خبرساز شد. حالا خبر جدید اینکه هفته گذشته، خبرگزاری‌ها تیتر زدند: «پای میلیاردر معروف به شورای شهر تهران باز شد». البته این فقط استعاره‌ای بود برای ذکر نام میلیاردر معروف در شورای شهر و در واقع جروبحث اعضای شورای شهر بر سر موضوع رانش زمین در ایران زمین وگرنه آقای… که با پای خودش نرفته بود شورای شهر گوش به گلایه‌ها بسپارد… همکاران از اتاق فرمان اشاره می‌کنند وقت تمام است!

آرمان