ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رکورد ایران در مرگ با ارابه‌های آهنین

شهروندان:
از هر 65 کشته تصادفات در جهان یک نفر در ایران به کام مرگ رفته است و این در حالی است جمعیت 77.2میلیونی کنونی ایران، نشان می‌دهد ‌ که از هر 91 نفر ساکن زنده کره زمین، یک نفر در ایران زندگی می‌کند.

براساس اعلام پلیس راهور کشور هر سال ۱۹هزار نفر به کام مرگ می روند. یعنی از هر ۶۵کشته تصادف در جهان یک نفر در ایران به کام مرگ رفته است. این در حالی است جمعیت ۷۷٫۲میلیونی کنونی ایران، نشان می‌دهد ‌ که از هر ۹۱نفر ساکن زنده کره زمین، یک نفر در ایران زندگی می‌کند؛ یعنی ایران با داشتن ۱٫۱درصد از جمعیت جهان، بیش از۱٫۵درصد تصادف‌های منجر به مرگ را میزبانی می‌کند.

از سوی دیگر انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با اشاره به‌وجود ۱۱ میلیون دستگاه خودرو در ایران اعلام کرد که در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۴۶ خودرو وجود دارد. این رقم نشان می‌دهد که در ایران به ازای هر ۷نفر یک خودرو وجود دارد و در جهان به ازای هر ۶نفر یک خودرو ثبت شده است. به این ترتیب اگرچه سرانه خودرو کمتر از متوسط جهانی است، اما میزان کشته‌شدگان بالاتر است.

سرانه خودرو در جهان ۱۶۵دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰نفر برآورد شده است. اواخر تابستان بود که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی در کشور فقط در سال۹۰ چیزی نزدیک به ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است. براساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این رقم ۸ .۵۱۸۹۱۳ میلیارد ریالی حدود ۸درصد از تولید ناخالص داخلی کشور با فرض ثابت‌ماندن ضرایب برآورد شده است.

در همان سال۹۰ که در این گزارش به‌عنوان سال مورد مطالعه درنظر گرفته شده، پلیس راه کشور با بیان اینکه خودروهای ساخت داخل رفته‌رفته ناایمن‌تر شده‌اند، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها و تلفات اقتصادی و اجتماعی را متوجه کیفیت خودروهای تولید داخل دانسته بود.

 تاثیر تصادف بر خانواده

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز در پیام خود به مناسبت روز یادبود قربانیان تصادفات جاده‌ای (۱۷نوامبر برابر با ۲۶آبان) گفته است که در پشت این آمار، والدین، کودکان، خواهران و برادران، همکاران و دوستان داغدار هستند. مشکل آنان تنها احساسی نیست، تصادفات ترافیکی همواره زیان مالی عمده‌ای به همراه دارد و خانواده‌های زیادی به‌دلیل از دست دادن نان‌آور خود یا ضرر مربوط به از دست دادن درآمد و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی طولانی‌مدت در ورطه فقر سقوط خواهند کرد.

 سرنوشت طرح کاهش سوانح

ضرورت پایین آوردن آمار کشته‌شدگان تصادف‌ها در ایران، چه نسبت به جمعیت و چه نسبت به تعداد خودرو در کشور موجب شد که نیمه آبان سال۹۲ طرح مدیریت و کاهش حوادث و سوانح رانندگی به کمیسیون اجتماعی رفت تا نمایندگان مجلس خارج از نوبت به آن رسیدگی کنند.بررسی خارج از نوبت این طرح به این خاطر است که مجلس شورای اسلامی یک فوریت این طرح را با ۱۱۳رأی موافق، ۴۰رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳رأی تصویب کرده است. براساس ماده۱۱۶آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح خارج از نوبت در کمیسیون به بحث گذاشته می‌شود و پس از آن راهی صحن خواهد شد.

پیشنهاد اولیه، تصویب دوفوریت برای این طرح بود که نمایندگان مجلس به آن رأی ندادند. وقتی دوفوریت یک طرح تصویب شود، بلافاصله به انتشار و توزیع آن بین نمایندگان اقدام می‌شود و ۲۴ساعت پس از توزیع در صحن اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. طرح دوفوریتی به کمیسیون ارجاع نمی‌شود.یکی از استدلال‌های مخالفان تصویب دوفوریت طرح مدیریت و کاهش حوادث و سوانح رانندگی نیز این بود: طرحی که تعداد زیادی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها درگیر آن هستند در ۲۴ساعت و بدون بررسی در کمیسیون امکان مطرح‌شدن در صحن و تصویب ندارد.

همچنین یکی دیگر از نمایندگان در مخالفت با طرح مدیریت کاهش حوادث و سوانح رانندگی بندهایی از آن را مغایر اصل ۷۵قانون اساسی عنوان کرد و گفت: اصل۷۵قانون اساسی بر این مطلب اذعان دارد که طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحات نباید به افزایش هزینه‌های عمومی ‌منجر شود و تأمین هزینه جدید هم باید به‌درستی مشخص شود. این در حالی است که رئیس پلیس راهور در نشست خبری ۱۱آبان خود اعلام کرد: پلیس بسته ویژه‌ای را برای کاهش ۳۰تا ۴۰درصدی تلفات تا پایان برنامه پنجم توسعه تدوین کرده است که در اختیار دولت و مجلس قرار می‌گیرد. این طرح هیچ‌گونه بار مالی اضافی را تحمیل نمی‌کند و از طریق بودجه‌های مصوب بار مالی آن تأمین می‌شود.

 ۵ عامل موثر

طرح مدیریت و کاهش حوادث و سوانح رانندگی دارای ۱۱ماده است و بر ۵ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه، نیروی انتظامی و نیروهای امدادی و همچنین سایر نیروهای مسئول‌ بر مدیریت و کاهش سوانح و حوادث تأکید شده است. از دیگر محورهای اصلی این طرح می‌توان به همپوشانی و هم‌افزایی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای کاهش کشته‌های تصادفات و تحت پوشش قرار دادن ۲۰هزار کیلومتر از راه‌های کشور به‌صورت هوشمند و یکپارچه اشاره کرد.

سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا درباره آن می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم با نهایی‌شدن این طرح تا پایان برنامه پنجم حدود ۴۰درصد دیگر شمار کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش یافته و میزان کشته‌های تصادفات به زیر ۱۲هزار نفر برسد. به گفته مومنی، براساس این طرح جدید پلیس، تمامی دستگاه‌های مسئول پای کار می‌آیند و بودجه مخصوصی نیز نیاز نیست. گفت‌وگوها در حالی درباره این طرح ادامه خواهد یافت که هر ۲۸دقیقه یک نفر در ایران بر اثر تصادف جان خواهد باخت و تعداد دیگری برای همیشه مصدوم و معلول خواهند شد.

نامه نیوز

برچسب‌ها :