ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
واکنش اعضای شوراي شهر تهران به پروژه ایران زمین

گودبرداری قبل از صدور پروانه انجام شد

شهروندان:
پروژه عظیم صدر- نیایش مستقیم و غیرمستقیم برای شهرداری تهران خرج‌های زیادی تراشیده است. تنها شکاف عمیقی در دل زمین کافی بود تا موضوع تهاتر شهرداری تهران را به یکی از واردکنندگان قطعات پل سازی برای تکمیل پروژه صدر- نیایش آشکار سازد.

 پروژه ایران زمینمعامله‌ای که در قبال دریافت جک‌های عظیم‌الجثه از سوی شهرداری تهران، تراکمی به میزان ۳۰۰ هزار مترمربع و مجوز ساخت برجی ۳۸‌طبقه به طلبکارش واگذار کرد. اعضای شورای شهر تهران بیش از یک ماه است که روی علت و علل گودبرداری ۱۰ متری در عمق زمینی در شهرک قدس پایتخت تحقیق می‌کنند.

حادثه‌ای که نشست زمین، ترک برداشتن خانه‌های ساختمان مجاور و مسدود شدن خیابان‌های منتهی را در پی داشت. تحقیق به ارائه دو گزارش از کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران منجر شد اما اطلاعات ریزتری درباره پروژه موسوم به «ایران زمین» سرنخ‌هایی از ردپای شهرداری تهران در مشارکت برای ساخت خارج از طرح تفصیلی این برج به دست داد.

تحقیق کارشناسان نشان داد که شهرداری تهران و برخی اعضای شورای شهر پیشین از واگذاری چنین مجوزی با موافقت شهرداری در کمیسیون ماده ۵ اطلاع داشتند. موضوعی که مورد تایید محسن سرخو و محمد سالاری، رئیس کمییسون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران است و قصور شهرداری را در خدشه دار کردن طرح تفصیلی شهر تهران نابخشودنی می‌دانند.

محسن سرخو: گودبرداری قبل از صدورپروانه انجام شد

  • اعتراضات همچنان از سوی اعضا برای چند و چون معامله شهرداری تهران با آقای ب- ز همچنان وجود دارد، تحقیقات کمیته‌های بررسی کننده علت حادثه به کجا رسید؟

بله، آقای ب-ز در پروژه پل صدر تامین کننده یکسری قطعات وارداتی این پل بوده و در پروژه دو طبقه کردن بزرگراه صدر به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان قطعات از خارج از کشور به شهرداری کمک می‌کرد اما در مقابل آن مطالباتی از شهرداری داشته است. ایشان در پروژه ایران زمین در ابتدا که ۸ طبقه پیش‌بینی شده بود که ۵ طبقه زیرزمین بود و سه طبقه تجاری که این تعداد طبقات در منطقه غرب متعارف هم بود مجوز گرفت. همین حالا به اهالی آنجا اجازه داده نمی‌شود که بیش از دو طبقه ساخت و ساز کنند اما به هر دلیلی شاهد بودیم که در طی یک سال با چندین بار مراجعه به کمیسیون ماده ۵ آرایی برای این پروژه صادر می‌کنند که درنهایت تبدیل به ۱۰ طبقه زیرزمین و ۲۸ طبقه و نیم روی آن شد. این درحالی است که چنین مجوزی در آن منطقه کاملا غیرمتعارف بوده است. به هر حال این مجوز در قبال مطالبات این فرد بوده است. صرف نظر از چنین مجوزی گودبرداری غیرمجاز در منطقه‌ای که خاک آن با عمق‌های متفاوت از خاک دستی تشکیل شده و چنین گودبرداری در آنجا صحیح نبوده متاسفانه موجب رانش زمین و ریزش زمین در برخی نقاط شده است و منازل مسکونی مردم هم در این محل آسیب دیده است و راه عبور و مرور مردم از طرف خیابان گلستان و ایران زمین و بخش‌هایی از آن هم مسدود شده است و هنوز هم خطر کامل از این گود رفع نشده است. البته گروه‌های مهندسی با همکاری سازمان نظام مهندسی پیگیری کرده و همکاری‌هایی با شورا انجام داده‌اند اما زمان‌بندی دقیقی هم درباره این که چه زمان قرار است مشکل آنجا به‌طور کامل برطرف شود ارائه نشده است. با توجه به بارندگی‌های اخیر این موضوع نگرانی‌های ما را تشدید می‌کند. در بازدید از منازل مردم ترک‌های را روی دیوار‌ها دیدیم که متاسفانه در اثر همین گودبرداری رخ داده است. شهرداری تهران و شورای شهر باید در درجه اول آسایش و آرامش و رفاه مردم را در نظر بگیرند و باتوجه به اینکه این پروژه مخل آسایش و آرامش مردم بوده شهرداری تهران باید تجدید نظر اساسی در روند این پروژه بکند. البته رها کردن این گود به همین شکل کار درستی نیست اما لزوما نباید مجوز به ساخت ۳۸ و نیم طبقه هم داد. تذکر به شهرداری داده‌ایم که بیش از این عمق گود نباید افزایش یابد.

  • ظاهرا غیر از تذکراتی که براساس گزارش‌های اعلام شده داده شد شما هم تذکری دادید.

گزارش‌های کمیسیون معماری شهرسازی و کمیسیون عمران و حمل و نقل ارائه شد که هر دو گزارش از طریق رئیس شورا به شهردار ارسال خواهد شد تا درباره این پروژه ترتیب اثر داده شود. تذکری هم من دادم درباره قرارداد پایاپای و تهاتری است که شهرداری با افراد و پیمانکاران و عوامل مختلف منعقد می‌کند؛ نظیر همین قرارداد. در پروژه‌ای کسی کاری انجام می‌دهد و در مقابل معوض آن را از شهرداری در قالب تراکم یا قالب‌های دیگر طلب می‌کند. این‌قبیل قراردادها موجب می‌شود ضوابط شهرداری در آن مناطق نادیده گرفته شود و منافع مردم در خطر می‌افتد درحالی که مردم برای انجام کارهای ساختمانی مشکلات امورات اداری را پشت می‌گذارند اما در این پروژه قبل از اینکه پروانه صادر شود کار گودبرداری انجام شده بود یعنی اولین تذکر از سوی شهردار منطقه ۲ در ماه اردیبهشت داده شده که این گودبرداری ایمن نیست درحالی که پروانه احداث در ماه مرداد سال جاری صادر شده است درحالی که در مردادماه کار گودبرداری به همین مرحله رسیده بود و تقریبا یک ماه و نیم بعد این گود دچار ریزش و خانه‌های مردم هم در این ماه دچار مشکل می‌شود.

محمد سالاری: طرحی با هزاران ساعت کارشناسی، دوساعته دور زده شد

  • گزارشی که کمیسیون شهرسازی و معماری ارائه کرد و همچنین کمیسیون عمران و حمل و نقل تا چه اندازه قانع کننده بود؟ آیا فکر می‌کنید این گزارش‌ها همه جانبه ارائه شدند؟

پیش از هرچیز باید در نظر داشت که تخلف در گودبرداری انجام شده واقع در منطقه شهرک قدس تهران ازدو بعد قابل پیگیری است اول اینکه مالک، کارفرما یا شهرداری تهران کدام یک دراین زمینه قصور داشته‌اند و ریزش ساختمان‌های شمالی ایران‌زمین به چه دلیل صورت گرفته است؟ دو گزارش در این زمینه توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل و شهرسازی و معماری تهیه شد و مورد مطالعه اعضای شورای شهر هم قرار گرفت. بنده به‌عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی برای اولین‌بار این مبحث را مطرح کردم که اصولا مجوز داده شده به ملک مزبور دارای شبهاتی است که بیش از همه به کمیسیون ماده ۵ شورای‌عالی معماری و شهرسازی مربوط است. طبق قانون تنها متولی نسبت به تغییرات و اعمال نظر در طرح تفصیلی همین کمیسیون است. براساس ضوابط طرح تفصیلی پهنهR به سکونتگاه و منطقه مسکونی گفته می‌شود و زیر پهنه ۲۳۰ به معنای بافت مسکونی ارزشمند و معاصر است که در ثبت و وضع مقررات مقرر شده در این پهنه‌ها بلندمرتبه‌سازی نباید انجام شود و براساس مطالعاتی که در منطقه شهرک قدس تهران انجام شده در این منطقه به‌جز ساختمان‌های ویلایی و دو طبقه ساخت‌‌وساز نباید انجام شود.در این منطقه هم ساکنین درصورت تخریب و ساخت و ساز مجدد مجاز به رعایت بافت ویلاسازی هستند. تحقیق صورت گرفته نشان داد که مالک ساختمان ایران زمین درخواست ساخت برج ۲۸ طبقه و به همراه ۱۰طبقه ریززمین را به شهرداری منطقه ۲ تهران ارائه کرد که متاسفانه با موافقت شهرداری منطقه مشروط به موافقت کمیسیون ماده ۵ به این کمیسیون ارجاع شد. ظاهرا در آن زمان دبیر کمیسیون مربوطه یکی از اعضای شورا بود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که شهرداری و تیم مدیریت شهری تهران چطور توانسته‌اند با این موافقت چنین مجوزی طرح تفصیلی که هزاران ساعت کار کارشناسی انجام شده را در یک جلسه یک تا دو ساعته مخدوش کنند و با توافق کمیسیون ماده ۵ رای به ساختن برجی ۲۷‌طبقه بدهند؟ برجی که به لحاظ دید و اشرافیت به همه ویلاهای ساخته شده در اطراف مسلط بوده است و به لحاظ بصری منطقه را به خطر می‌اندازد. پروژه‌ای با عظمت ۳۰۰ هزار مترمربع بنا عملا منطقه را به پارکینگ خود بدل کرد و هیچ پیوست اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی را رعایت نکرد. متاسفانه تغییر کابری چنین پروژه عظیمی آثار زیانباری برجای می‌گذارد.

  • به نظر می‌رسد اگر حادثه این نشست اتفاق نمی‌افتاد پروژه بی‌سروصدا به انجام می‌رسید. چه بسیا پروژه‌هایی بزرگ‌تر از این در شهر در دست ساخت باشند یا ساخته شده باشند که این‌طور طرح تفصیلی را زیر سوال ببرند، برای آنها چه برنامه‌ای دارید؟

کمیسیون معماری و شهرسازی در نظر دارد از این به بعد پروژه‌‌هایی را که مساحت قابل توجهی دارند مورد بررسی ویژه‌ای قرار دهد تا اتفاقات این چنینی کمتر روی دهد. گزارش کمیسیون عمران شورا با همکاری کمیسیون معماری و شهرسازی ارائه شده که درباره چرایی جدارهای این گودبرداری تحقیق شد و خوشبختانه ۵- ۶ نفر از اعضای شورا در اینباره اظهارنظر کردند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد جلوی ادامه کار پروژه تا اطلاع ثانوی گرفته شود تا بحث مقاوم سازی به‌صورت مطلوب انجام و خسارت همسایگان مجاور پرداخت شود. بنابراین تصمیم گرفته شد نماینده شهرداری برای ارائه توضیحات به شورا بیاید و توضیحات خود را ارائه دهد.

  • درباره قراردادی که شهرداری با مالک پروژه انجام داد چه اقدامی قرار است صورت بگیرد؟

براساس اطلاعاتی که ما به‌دست آوردیم شهردار تهران برای واردکردن جک‌های عظیمی که برای پل سازی پروژه صدر نیاز بود با فردی به نام ب- ز وارد قرارداد شد و تهاتری بین این فرد و شهرداری تهران انجام گرفت که مطالبه این موضوع در تراکم پروژه مذکور مورد لحاظ قرار گرفت. درحال حاضر بحث این نیست که چه شخصی یا چه شرکتی این کار را کرده و اینکه شهرداری بستری را فراهم کند تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به کمک شهرداری تهران بیایند بحث مثبتی است و باید همه کمک کنیم بخش خصوصی سرمایه‌های خود را وارد مشارکت با شهرداری کنند اما اینجا رای کمیسیون ماده ۵ اشکال دارد این کمیسیون باید نتیجه آرای خود را با در نظر گرفتن آسیب‌های وارده صادر کند. کمیسیون ماده ۵ یکی از نهادهای زیرمجموعه شورای‌عالی معماری و شهرسازی که زیر نظر دولت فعالیت می‌کند و متاسفانه در زمان مقرر آقای چمران به‌عنوان نماینده شورا در این کمیسیون حضور داشته و ظاهرا ایشان مخالف بوده و رای را امضا نکرده است.

آرمان- لیدا ایاز