ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آمار ایدز در ایران از مرز ۲۷ هزار نفر گذشت

شهروندان:
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به روند رو به رشد انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم، گفت: انتقال HIV / ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم از مرز 30 درصد عبور کرد.

دکتر محمدمهدی گویا

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری در آستانه روز جهانی ایدز ضمن اشاره به برنامه‌های کنترل HIV / ایدز در کشور، گفت: شعار امسال سازمان ملل به پیشگیری و کنترل ایدز در جوانان و نوجوانان اختصاص دارد. به این ترتیب لازم است اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی این گروه سنی را از پیامدهای ناشی از ابتلا به این عفونت مطلع کرد و روش‌های پیشگیری از ابتلا به این عفونت را آموزش داد.

وی گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده در دنیا، حدود دو میلیون نفر از ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مبتلا به عفونت HIV در دنیا را جوان‌های ۱۰ تا ۱۹ ساله تشکیل می‌دهند. بنابراین این قشر نیازمند توجه ویژه هستند چرا که این قشر احساساتی بوده، به سلامت خود کمتر توجه دارد و آگاهی‌هایش نسبت به رفتارهای پرخطر بسیار کم است. همچنین این گروه سنی درباره اینکه HIV / ایدز می‌تواند از طریق تماس جنسی انتقال یابد، آگاهی چندانی ندارد و در عین حال اگر به یک بیماری مزمن مبتلا باشد، کمتر به آن بها می‌دهد و از انگ و تبعیض ناشی از عفونت به شدت نگران است. به همین دلیل به سادگی تحت مراقبت و درمان قرار نمی‌گیرند. این مسئله سبب می‌شود که این گروه آسیب‌پذیرتر باشند.

گویا در عین حال ادامه داد: البته این گروه سنی به شدت آموزش‌پذیرند و تجربه نشان می‌دهد که این قشر می‌تواند آموزش به همسالان خود را بهتر از هر قشر دیگری هدایت کند.

وی بر لزوم تشخیص و درمان هر چه سریعتر درمان افراد در معرض خطر HIV / ایدز تاکید کرد و گفت: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شده و درمان آغاز شود، عمر این بیماران طولانی‌تر خواهد شد. بیمارانی وجود دارند که بیش از ۲۰ سال است به این عفونت مبتلا هستند، اما به دلیل توجه به مقوله درمان، از زندگی طبیعی برخوردارند. توجه به درمان همچنین باعث می‌شود شانس انتقال بیماری به دیگران نیز کاهش یابد. بر این اساس تشخیص زودهنگام این بیماری یک اقدام پیشگیری محسوب می‌شود.

گویا همچنین به اهمیت پیشگیری از ابتلای کودکان به HIV / ایدز تاکید کرد و گفت: در این زمینه انتقال عفونت HIV از مادران به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از اولویت‌های برنامه مبارزه با ایدز در سراسر جهان محسوب می‌شود. به این ترتیب اگر مادر مبتلا در همان ابتدای بارداری متوجه بیماری خود شود و مراقبت‌ها و دارو درمانی و همچنین لحاظ اقدامات ویژه برای زایمان وی و خدمات ویژه برای وی و کودکش می‌توان میزان انتقال بیماری از مادر به کودک را به صصفر نزدیک کرد.

پروتکل پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک تدوین شد

اجرای این برنامه در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور به زودی

گویا در این باره افزود: بر این اساس پروتکل برنامه پیشگیری از انتقال عفونت HIV از مادر به کودک تدوین شده و قرار است در سال جاری در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور به مرحله اجرا گذاشته شود و پس از حصول نتایج آن به سراسر کشور تعمیم یابد.

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آمار HIV / ایدز در کشور از مرز ۲۷ هزار نفر گذشت. همچنین ۶۹ درصد موارد ابتلا به این بیماری در کشور به اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک مربوط می‌شود.

وی نسبت به افزایش میزان ابتلا به عفونت HIV از طریق تماس جنسی به ویژه در سال گذشته هشدار داد و گفت: میزان انتقال این عفونت از طریق تماس جنسی از مرز ۳۰ درصد عبور کرده است؛ به طوری که از ۱۰ درصد پنج سال گذشته به ۳۰ درصد کنونی رسیده است. این زنگ خطر جدی است که به شدت ما را تهدید می‌کند. بر این اساس این موضوع ما را بر آن داشته تا در این زمینه برنامه‌های خاص داشته باشیم.

گویا همچنین گفت: بر اساس مدل‌های ریاضی پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۹۰ هزار نفر در کشور HIV / ایدز داشته باشند.

وی همچنین گفت: بر اساس برنامه‌ استراتژیک کشوری، وظیفه سازمان‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و … برای پیشگیری و کنترل ایدز تعریف شده است و اقدامات به صورت مشخص باید پیش رود.

هشدار درباره نحوه استفاده از کیت‌های تشخیص سریعHIV

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین به کیت‌های تشخیص سریع HIV اشاره کرد و گفت: این موضوع خیلی حساس است. افراد باید از این کیت‌ها در مراکز بهداشتی درمانی استفاده کنند چرا که ممکن است در غیر این صورت نتیجه‌ای عکس از استفاده این کیت‌ها به دست آورند. بنابراین این کیت‌ها باید تحت نظر پزشک آموزش دیده مورد استفاده قرار گیرد. البته نوع کیت‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است. کیت‌هایی که در مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارند، مورد تایید وزارت بهداشت. این در حالی است که ممکن است گاهی به صورت غیرقانونی، اینترنتی و … عرضه شوند.

برچسب‌ها : ,