ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شیوع ۱٫۳ درصدی ایدز در زندان‌ها

شهروندان:
مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور با اشاره به اقدامات انجام شده جهت کنترل انتقال HIV/ایدز در زندان‌ها، از شیوع 1.3 اچ.آی.وی / ایدز در زندان‌ها خبر داد.

دکتر مرضیه فرنیا در آستانه روز جهانی ایدز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: زندان‌ها دربرگیرنده جمعیت خاصی هستند که عمدتا یا معتاد هستند و یا سابقه اعتیاد و رفتارهای پرخطر داشته‌اند. عمده‌ترین سیاست ما آن است که بتوانیم این رفتارها را کنترل و از انتقال بیماری ایدز در زندان جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به تاریخچه اجرای برنامه‌هایی در جهت کنترل HIV/ایدز در زندان‌ها گفت: از سال ۸۱ – ۸۰ این برنامه‌ها به صورت فعال شکل گرفته است و در کنار آموزش و اطلاع رسانی وسیع، تلاش می‌شود با اجرای سیاست‌های کاهش آسیب از انتقال این بیماری جلوگیری شود.

فرنیا، تزریق با سرنگ مشترک را شایع‌ترین روش انتقال HIV/ایدز در زندان‌ها خواند و گفت: بر این اساس برنامه‌های جایگزین اعتیاد (درمان نگهدارنده با متادون) در زندان‌ها به اجرا گذاشته شد و امروز حدود ۱۸ درصد جمعیت موجود در زندان‌ها یعنی حدود ۴۰ هزار نفر تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون هستند.

وی با بیان این که در حوزه کاهش آسیب، آموزش و اطلاع رسانی بسیار مهم است، افزود: در این مسیر سعی شده است از روش‌های آموزشی متفاوت استفاده شود. آموزش از طریق همسانان در این زمینه بسیار مهم است و از این طریق حدود ۸۰ هزار نفر آموزش داده شده‌اند تا به این ترتیب آموزش‌های ارایه شده تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد.

فرنیا همچنین از فعالیت کلینیک‌های مثلثی مشاوره بیماری‌های رفتاری در ۱۲۶ مرکز خبر داد و گفت: در رابطه با اعتیاد و بیماری‌های آمیزشی، آموزش‌ها، درمان‌ها و حمایت‌های لازم در کلینیک‌های مشاوره رفتاری ارایه می‌شود. همچنین تقریبا در تمام مراکز تحت پوشش، یک مطب و درمانگاه فعال است و عمدتا پرسنل آموزش دیده خدمات لازم را ارایه می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیوع HIV/ایدز در زندان‌ها، گفت: در زندان برنامه غربالگری نداریم؛ این سیاست در هیچ کجای دنیا مطرح نیست. در این زمینه پایگاه‌های دیده‌ور دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت سالانه بر اساس جمعیت هر زندان، به صورت تصادفی ۲۵۰ تا ۴۰۰ نمونه از هر زندان می‌گیرند. بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی‌های سال ۹۰، شیوع ۱٫۳ درصدی HIV/ایدز در زندان‌ها برآورد شده است.

 جزوه هشت صفحه‌ای درباره ایدز برای اطلاع رسانی به دانش‌آموزان

همچنین دکتر رضا نامی‌پور، مدیر پروژه مبارزه با ایدز وزارت آموزش و پرورش از تدوین یک جزوه ۸ صفحه‌ای آموزشی در زمینه پیشگیری HIV/ایدز خبر داد و گفت: این جزوه آموزشی دارای کد درسی است و برای مقاطع دبیرستانی، پیش‌دانشگاهی و فنی‌ و حرفه‌ای تهیه و در تمام مدارس کشور توزیع شده است.

منبع: ایسنا