ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ایدز در آستانه انفجار

شهروندان:
«ایدز، «مین» است؛ هرلحظه احتمال انفجار دارد؛ نقشه‌ای از «مین»‌گذاری‌ها در دست نیست و ممکن است هر لحظه هر کسی روی مین برود.

ایدز

یکی در آرایشگاه، یکی در دندانپزشکی، یکی در زندان و…» این نمایی از لحظه‌های یک فیلم ترسناک نیست بلکه هشدار معاون بهداشتی وزیر بهداشت است که می‌گوید: «کاهش سن مصرف مواد محرک زنگ خطر ایدز را به صدا درآورده است.» علی‌اکبر سیاری گفت: سن مصرف مواد محرک به نوجوانان رسیده؛ سنینی که باعث رفتارهای جنسی مخاطره‌آمیز می‌شوند. آمارها نیز بیانگر همین موضوع است؛ به‌طوری که مشاهده می‌کنیم آمار ابتلا به ایدز از طریق تزریقات با سرنگ مشترک در معتادان به سوی انتقال‌از طریق رفتارهای پر خطر جنسی منتقل شده است.

افزایش ۴۵برابری از طریق رفتارهای پرخطر شیوع HIV در کودکان کار­و­خیابان

روز گذشته به مناسبت روز جهانی ایدز نشست خبری در وزارت بهداشت برگزار شد و در آن معاون بهداشتی وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی از بروز و شیوع HIV / ایدز در کودکان کار و خیابانی به مطالعه انجام شده بر روی یک هزار کودک خیابانی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس این مطالعه، شیوع HIV/ ایدز در کودکان مورد مطالعه ۵/۴ درصد بوده است. این درحالی است که شیوع این بیماری در جمعیت عموم کشور یک دهم درصد است. بر این اساس می‌توان گفت شیوع HIV/ ایدز در کودکان کار و خیابانی ۴۵ برابر جمعیت عادی است. همچنین ۷۲ درصد این کودکان عنوان داشته‌اند که دوستانشان سوءمصرف مواد مخدر داشته‌اند و این نشان می‌دهد که این کودکان با موادمخدر آشنا هستند. ۱۵ درصد این کودکان نیز اعلام کرده‌اند که خودشان موادمخدر مصرف کرده‌اند. ۶/۴ درصدشان نیز عنوان داشتند که مواد تزریقی استفاده کرده‌اند. محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این رابطه می‌گوید که شعار امسال سازمان ملل به پیشگیری و کنترل ایدز در جوانان و نوجوانان اختصاص دارد. به گفته او حدود دو میلیون نفر از ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مبتلا به عفونت HIV در دنیا را جوان‌های ۱۰ تا ۱۹ ساله تشکیل می‌دهند. به دلیل افزایش ایدز میان کودکان و نوجوانان یک جزوه ۸ صفحه‌ای که دارای کد درسی است، برای دانش‌آموزان دبیرستانی، پیش‌دانشگاهی و فنی‌ و حرفه‌ای در زمینه ایدز و عفونت HIV و راه‌های انتشار و جلوگیری از آن اطلاعات در مدارس توزیع شده است. عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به موارد ثبت HIV/ایدز در سال ۹۱، خاطرنشان کرد: آمار نشان می‌دهد که حدود ۲/۳۳ درصد بیماری از طریق روابط جنسی غیرایمن منتقل شده است که از این میان ۵/۳۲ درصد مردان و ۵/۶۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. بنابراین در یکی دو سال اخیر میزان ابتلای زنان از طریق روابط جنسی بیشتر شده است. سیاری نیز دراین‌باره افزود: ۲۹درصد ۱۵ تا ۱۸ ساله‌های این مطالعه اعلام داشته‌اند که رابطه جنسی داشته‌اند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: به این ترتیب می‌توان گفت که کودکان کار و خیابانی، معتادان تزریقی و روابط جنسی ناسالم زنگ خطر ایدز در کشور هستند. وی ادامه داد: در سال ۹۱، ۳۳ درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بوده است؛ این درحالی است که در سال ۸۰، انتقال جنسی تنها ۱۰ درصد انتقال ایدز بوده است. این موضوع زنگ خطر بزرگی است. وی در عین حال به کاهش انتقال HIV/ ایدز در معتادان تزریقی اشاره کرد و گفت: تاسیس و راه‌اندازی کلینیک‌های مثلثی و اقدامات انجام شده در سالن‌ها در این زمینه بسیار موثر بوده است. به این ترتیب فردی که درمان می‌شود، احتمال انتقال ویروس از طریق وی به دیگران را کاهش می‌دهد.

رشد ۹برابری بروز ایدز در ۱۲ سال

سیاری در مقایسه موارد بروز HIV/ایدز در سال ۸۰ در دنیا و همچنین در کشور با روند کنونی این بیماری، گفت: در سال ۸۰ (۲۰۰۰) ۴۰ میلیون نفر در دنیا به HIV/ ایدز مبتلا شده بودند، اما اکنون این رقم در دنیا ۷۵ میلیون نفر است. مشاهده می‌کنیم که بروز HIV/ایدز در دنیا از سال ۸۰ تاکنون هنوز دوبرابر نشده است. این درحالی است که سال ۸۰ حدود ۳۶۸۸ مورد از این عفونت و بیماری در کشور ما وجود داشت و اکنون این ارقام به ۲۷ هزار و ۴۱ مورد رسیده است. به این ترتیب طی ۱۲ سال میزان بروز این عفونت در کشور ۹برابر شده که نسبت به متوسط جهانی بسیار زیاد است. درمجموع وضع کشور نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است.

فوت ۵هزار نفر بر اثر ایدز

وی دراین‌باره افزود: در آن سال‌ها حدود ۴۰۳ نفر وارد مرحله بیماری شده بودند. این رقم اکنون ۵۴۱۱ نفر است. همچنین در سال ۸۰، ۳۶۴ مورد فوتی به دلیل این بیماری داشتیم که این رقم اکنون به ۵۰۰۰ نفر رسیده است. تمام این موارد زنگ خطری است برای کشور. به گفته سیاری، پیک بروز موارد HIV/ایدز در کشور مربوط به سال ۸۲ است. با مداخلات انجام شده، این شیب افزایشی کاهش یافت. اما اکنون اتفاق جدید آن است که راه انتقال بیماری عوض شده و گروه بزرگ‌تری را شامل می‌شود؛ به‌طوری که یک جاده مالرو به اتوبان تبدیل شده است.

تدوین پروتکل پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بر این اساس پروتکل برنامه پیشگیری از انتقال عفونت HIV از مادر به کودک تدوین شده و قرار است در سال جاری در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور به مرحله اجرا گذاشته شود و پس از حصول نتایج آن به سراسر کشور تعمیم یابد. به گفته محمدمهدی گویا، آمار HIV / ایدز در کشور از مرز ۲۷ هزار نفر گذشت. همچنین ۶۹ درصد موارد ابتلا به این بیماری در کشور به اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک مربوط می‌شود.

ابتلای بیش از ۹۰ هزار نفر به HIV

وی نسبت به افزایش میزان ابتلا به عفونت HIV از طریق تماس جنسی به ویژه در سال گذشته هشدار داد و گفت: میزان انتقال این عفونت از طریق تماس جنسی از مرز ۳۰ درصد عبور کرده است؛ به‌طوری که از ۱۰درصد ۵ سال گذشته به ۳۰ درصد کنونی رسیده است. این زنگ خطر جدی است که به شدت ما را تهدید می‌کند. بر این اساس این موضوع ما را بر آن داشته تا در این زمینه برنامه‌های خاص داشته باشیم. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین به کیت‌های تشخیص سریع HIV اشاره کرد و گفت: این موضوع خیلی حساس است. افراد باید از این کیت‌ها در مراکز بهداشتی درمانی استفاده کنند چراکه ممکن است در غیر این صورت نتیجه‌ای عکس از استفاده این کیت‌ها به دست آورند. گویا همچنین گفت: بر اساس مدل‌های ریاضی پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۹۰ هزار نفر در کشور HIV/ایدز داشته باشند.

وجود مشکلات در تامین داروی ایدز

عباس صداقت درمورد مشکلات دارویی بیماران ایدز گفت: حدود سه، چهارماه است که به دلایل مسائل ارزی و برخی مسائل مربوط به تحریم‌ها، داروهای ضدایدز هم مانند دیگر اقلام دارویی دچار مشکل شده است و تاکنون نتوانسته‌ایم بخشی از درخواست‌هایمان را در این زمینه دریافت کنیم. وی همچنین با استناد به آخرین آمار ارائه شده درباره HIV / ایدز از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: تا اول مهرماه سال جاری ۲۷ هزار و ۴۱ مورد HIV / ایدز در کشور شناسایی شده‌اند. حدود ۸۹ درصد مبتلایان را مردان و ۱۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. این آمار مربوط به آمار تجمعی از سال ۶۵ تا اول مهرماه سال ۹۲ است. صداقت افزود: مواردی که فقط در سال ۹۱ ثبت شده، نشان می‌دهد که حدود ۲/۳۳ درصد بیماری از طریق روابط جنسی غیرایمن منتقل شده است که از این میان ۵/۳۲ درصد مردان و ۵/۶۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بنابراین می‌توان گفت در یکی دو سال اخیر میزان ابتلای زنان از طریق روابط جنسی بیشتر شده است. به‌دلیل بالا بودن شیوع ایدز در زندان‌ها نیز مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور گفت که از سال ۸۱ حدود ۴۰ هزار نفر از زندانیان تحت پوشش درمان جایگزین اعتیاد قرار گرفته‌اند. مرضیه فرنیا تعداد افرادی که از این طریق اعتیاد را ترک کرده‌اند ۴۰ هزار نفر زندانی در ۲۲۱ مرکز تحت پوشش درمان جایگزین اعتیاد برآورد کرد. به گفته او ۲۲۰ هزار نفر جمعیت زندانیان کل کشور است که بر اساس آخرین دیده‌وری رفتار در سال ۸۸ شیوع ایدز در بین خانم‌ها ۱/۱ درصد و درمجموع نیز ۳/۱درصد گزارش شده است.

آرمان