ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت:

شیوع ایدز بین کودکان کار ۴۵برابر جمعیت عادی

شهروندان:
رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به موارد ثبت ایدز در سال 91، خاطرنشان کرد: آمار نشان می‌دهد که حدود 33/2 درصد بیماری از طریق روابط جنسی غیرایمن منتقل شده است که از این میان 32/5 درصد مردان و 67/5 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کودکان کارشرق‌ نوشت: بنابراین در یکی، دو سال اخیر میزان ابتلای زنان از طریق روابط جنسی بیشتر شده است. عباس صداقت در نشست خبری روز جهانی ایدز گفت: حدود ۱۳نوع دارو در ۱۰شکل مختلف برای HIV وجود دارد که حدود دو تا سه‌قلم آنها در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی وارداتی است.

صداقت افزود: مواردی که فقط در سال ۹۱ ثبت شده، نشان می‌دهد که حدود ۳۳/۲ درصد بیماری از طریق روابط جنسی غیرایمن منتقل شده است که از این میان ۳۲/۵ درصد مردان و ۶۷٫۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت در یکی، دو سال اخیر میزان ابتلای زنان از طریق روابط جنسی بیشتر شده است. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آگاهی نوجوانان‌وجوانان ۱۰تا ۱۹ساله نسبت به رفتارهای پرخطر و عفونت HIV بسیار کم است و خیلی از آنها هنوز نمی‌دانند HIV از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود.

در ادامه، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه ضمن ابراز نگرانی از بروز و شیوع ایدز در کودکان کار و خیابانی به مطالعه انجام‌شده روی یک‌هزار کودک خیابانی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس این مطالعه، شیوع ایدز در کودکان مورد مطالعه ۴/۵ درصد بوده است. این در حالی است که شیوع این بیماری در جمعیت عموم کشور یک‌دهم درصد است. بر این اساس می‌توان گفت شیوع ایدز در کودکان کار و خیابانی ۴۵برابر جمعیت عادی است. همچنین ۷۲درصد این کودکان عنوان کردند که دوستانشان سوءمصرف موادمخدر داشته‌اند و این نشان می‌دهد که این کودکان با موادمخدر آشنا هستند.

۱۵درصد این کودکان نیز اعلام کرده‌اند که خودشان موادمخدر مصرف کرده‌اند. ۴/۶ درصدشان نیز عنوان کردند که مواد تزریقی استفاده کرده‌اند. سیاری در این‌باره افزود: ۲۹درصد ۱۵تا ۱۸ساله‌های این مطالعه گفته‌اند که رابطه جنسی داشته‌اند. همچنین ۳۳/۲ درصدشان گفته‌اند که در آخرین رابطه جنسی‌شان از کاندوم استفاده کرده‌اند. ۱۴۴نفرشان چند شریک جنسی داشته‌اند.