ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
محسن پرویز:

مخالفت با ممیزی در اصل مخالفت با نظارت است

شهروندان:
سخنگوی انجمن قلم ایران گفت: بحث، بحث مخالفت با ممیزی نیست ، مخالفت با نظارت است. بعضی افراد فکر می‌کنند باید بتوانند بدون نظارت هرچه را که خواستند، بنویسند و منتشر کنند، در حالی که پشت این ادعا استدلالی نیست.

محسن پرویزبه گزارش فارس، به دنبال ادعاهای مطرح شده درباره اینکه اعمال ممیزی درباره کتاب شدنی نیست و باید این قانون کاملا برچیده شود، محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران به خبرنگار فارس گفت: در کلان ماجرای ممیزی اگر به این موضوع نگاه کنید، از گذشته افرادی بودند که با ممیزی مخالفت مطلق داشته باشند. این بحث، بحث مخالفت با ممیزی نیست ، مخالفت با نظارت است. بعضی افراد فکر می‌کنند باید بتوانند بدون نظارت هرچه را که خواستند، بنویسند و منتشر کنند، در حالی که پشت این ادعا استدلالی نیست.

وی افزود: در یک جامعه قانون‌مند، باید قانون حاکم باشد و حکومت مقتدرانه در چارچوب قانون حرکت کند تا جامعه به سمت رشد و تعالی حرکت کند. ‌بی قانونی و آزادی مطلق به شکل منطقی منجر به هرج و مرج می‌شود و این آزادی مطلق هیچ استدلالی را بر نمی‌دارد و طبیعی است که حتی در کشورهای پیشرفته دنیا هم قوانین حاکم است و همه ملزم هستند این ضابطه‌ها در حوزه نشر و در دیگر حوزه‌ها رعایت کنند. بدون ضابطه در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان تضمین داد و تنش و دعوا و نوعی به هم ریختگی در جامعه ایجاد می‌شود.

محسن پرویز اظهار داشت: اینکه ما بگوییم هر کس هر چه که دلش خواست بگوید و منتشر کند و مردم قطعا اهل خلاف نیستند و قطعا خودشان آن چه را که باید، رعایت می‌کنند، درست مانند این است که بگوییم، چراغ قرمزها و علائم راهنمایی و رانندگی را برداریم چون خودشان مقررات را می‌دانند و به تبع رعایت می‌کنند و با این استدلال وجود علائم راهنمایی و رانندگی نوعی اهانت به مردم است و نباید برای مردم فهیم تعیین تکلیف کرد.

طبیعی است که چنین استدلالی را هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد و جامعه در همه حوزه‌ها نیازمند ضوابط است و اجرای درست قوانین به نفع همه است.

معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: البته ممکن است به این قوانین اشکالاتی وارد باشد و این اشکالات اگر به کسانی که مسئول قانون گذاری یا اعمال قانون هستند،‌گفته شود، انتقادات شنیده می‌شود و قطعا این انتقادات باعث اصلاح روند خواهد شد.

پرویز همچنین درباره مواردی که از دست بعضی بررسی‌های کتاب به نوعی خارج شده است و کتاب‌هایی در سال‌های اخیر منتشر شده است،‌ که موارد خارج از عرف و شرع در آن وجود دارد و بعضی از این ضعف این طور نتیجه می‌گیرند که اعمال ممیزی شدنی نیست،‌ گفت: اینکه ضعف کارگزاران را در اجرای قانون ، دلیلی بر ضعف قانون بدانیم و نتیجه بگیریم که قانون، قانون خوبی نیست، نوعی مغلطه است. اگر رفتار کارگزاران مشکل دارد، باید این رفتارها و نوع اعمال قانون اصلاح شود و اگر ضوابط مشکل دارد، ‌ضوابط اصلاح شود اما هیچ یک از اینها دلیلی نیست برای اینکه قانونی کلا حذف شود.

برچسب‌ها : ,