ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
اجرای يك وعده انتخاباتي؛

حقوقی برابر برای همه شهروندان ایرانی

شهروندان:
برخی از نظریه پردازان علم سیاست دوران نگارش منشور حقوق بشر به شکل امروزین را به عصر انقلاب‌های اروپایی منتسب کرده اند. از فتح زندان باستیل پاریس تا گیوتین‌های خونین انقلاب فرانسه همگی یک پیام کلی را دنبال می‌کرد . مردم فرانسه خواستار عبور از پادشاهی و استقرار نظام مردمسالار و مدنی بودند.

وعده انتخاباتی روحانینخبگان و روشنفکران در این کشورها با پشت سر گذاشتن درگیری‌های خونین توانستند نظامی جدید را در مغرب زمین بنیان نهند. در آن ایام لیستی از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان این کشورها پایه شکل گیری منشور حقوق شهروندی است. اما نخستین منشور با این نام پیش از انقلاب‌های اروپایی در بریتانیا نوشته شد. در ۱۵ دسامبر ۱۷۹۱، نیز منشور حقوق شهروندی ایالات متحده به تصویب رسید .

حال بعد از نزدیک به سه قرن نوبت به ایران رسیده است. حسن روحانی می خواهد منشور حقوق بشر را در ایران منتشر و دولت را به اجرای آن ملزم کند. اما آیا ایرانیان چنین از جنبش‌های مدنی دنیا به‌دور بوده اند؟ ملی گرا‌های ایرانی با اشاره به رفتارهای انساندوستانه کوروش پادشاه هخامنشی و همچنین اسناد برجای مانده از ۲۵۰۰ سال پیش تاکید می کنند که ایران پیشروی اجرای حقوق بشر بوده است. منشور کوروش که از فتح بابل به جای مانده توصیه‌هایی در اجرای احترام به حقوق افراد متفاوت و ادیان مختلف در بین تمامی مردم سرزمین‌های هخامنشی و کشورهای تابعه آن است.

همچنین اسلامگرا‌ها به آیات متعدد قرآن کریم و روایات و احادیث و رافت و مدارای پیامبر و ائمه اطهار را مبنای گرایش امت اسلامی به حقوق شهروندی عنوان می کنند.

در هر صورت مبنا هر کجا باشد و هر چه باشد حسن روحانی به وعده اش عمل کرد هر چند که در این مدت رویکرد کلی دولتش مخالف با حقوق شهروندی نبوده است.روحانی که با وعده اولویت قرار دادن حقوق شهروندی فعالیت‌های انتخاباتی اش را استارت زده بود، سرانجام در صدمین روز از شروع به‌کار دولتش به وعده خود عمل کرد ، البته کاملا نصفه و نیمه. رئیس جمهور در جریان ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰روزه در برنامه تلویزیونی از قرار گرفتن پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی خود بر سایت ریاست جمهوری خبر داد و از مردم خواست که در این باره نظر بدهند.وی در این باره تاکید کرد:« منشور حقوق شهروندی تهیه و از من خواسته شده تا آن را تصحیح نهایی کنم.دکتر حسن روحانی افزود: ولی این منشور را در سایت president.ir قرار دادم تا دراختیار مردم باشد و همه خصوصا حقوقدانان، فرهیختگان، اساتید دانشگاه و صاحبان اندیشه روی آن مطالعه و نظرات خود را برای کامل کردن منشور ارائه کنند.رئیس جمهور اولین قدم در حقوق شهروندی را احترام گذاشتن به حقوق همدیگر عنوان کرد.

با رجوع به منشور حقوق شهروندی و مطالعه آن در می یابیم که این منشور در سه فصل قواعد عمومی، مهم‌ترین حقوق شهروندی و سازمان کار، توسعه نظارت بر اجرای منشور و مقررات حقوق شهروندی تهیه شده که هرکدام از این فصل‌ها چندین ماده و بند را دربر می گیرد.