ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اینکه گفته می‌شود ما کتاب ممنوع نداریم، یک شوخی است

شهروندان:
جواد مجابی به اظهارات برخی مسئولان که گفته‌اند نویسنده‌ ممنوع‌القلم نداشته‌ایم، واکنش نشان داد و با بیان برخی شواهد گفت: شاید منظور رئیس‌جمهور از برداشتن فضای امنیتی، اشاره به همین جزئیات است.

مجابیاین نویسنده و شاعر در گفت‌و‌گو با ایسنا، در پی طرح موضوع ممنوع‌القلم بودن برخی نویسندگان در گذشته که به گفته رئیس‌جمهور، این موضوع برطرف شده، درباره اظهارنظر سرپرست فعلی اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه از این نویسنده و شاعر کتابی در این اداره برای گرفتن مجوز نشر وجود ندارد، گفت: تصور می‌کنم ایشان یا اطلاع ندارند، یا اطلاعات پرونده‌های کتاب‌ها به دستشان نرسیده است، وگرنه همان‌گونه که بارها در مطبوعات اعلام کرده‌ام، هزاران صفحه از کتاب‌های من در وزارت ارشاد مانده و با عنوان «ممنوع»، از انتشار بازمانده است، بنابراین اینکه گفته می‌شود ما کتاب ممنوع نداریم، یک شوخی است.

او همچنین درباره‌ موضوع ممنوع‌القلم بودن برخی نویسندگان که در گزارش ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور به آن اشاره شده، اما برخی مسئولان پیشین و فعلی در وزارت ارشاد این موضوع را رد می‌کنند، گفت: ممنوع‌القلم بودن فقط به یک شکل مشخص گفته نمی‌شود، مثلا تنها کافی است مسئولان ارشاد به طور خصوصی از ناشران بخواهند که از نویسنده‌ای کتاب چاپ نکنند و در قبال آن خدماتی دریافت کنند.

آیا این نوعی از ممنوع‌القلم بودن نیست؟ در طول این سال‌ها یا به طور مستقیم یا با توصیه کردن، بارها و بارها فهرست‌ها و اسم‌هایی که انتشار کتابشان ممنوع بوده، وجود داشته، اما اعلام نشده است، چون کلیت این موضوع باعث سرشکستگی مسئولان می‌شود، اما همین موضوع برای برخی باعث اعمال قدرت و سرفرازی شده است.