ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مسوولیت اجتماعی شهروندان و شهرداری تهران

شهروندان – میثم بصیرت:
آخرین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نشانه هایی از خروج تدریجی وزارت راه و شهرسازی و نیز شورای تهران از موضع سکوت در مقابل عملکرد شهرداری تهران است. عملکردی که به نظر می رسد کیفیت زندگی و حیات پایدار شهروندان تهران را با چالش مواجه کرده است.

شورای شهر تهرانعباس احمد آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای نخستین بار در شورای اسلامی چهارم شهر تهران حضور یافت و به انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در فروش تراکم مازاد و بی توجهی به مشارکت شهروندان در رویه های تصمیم سازی و سیاستگذاری این کلانشهر پرداخت.

آخوندی که پیش از پذیرش وزارت راه و شهرسازی یکی از گزینه های مطرح شهرداری تهران محسوب می شد، این روزها جامعه علمی و حرفه یی شهرسازی کشور و نیز وزارتخانه متبوعش را به پیگیری رویکرد«شهروندمداری» در برنامه ها و فعالیت های توسعه شهری فراخوانده است. آخوندی با حضور در شورا، از شهروندان و حقوق ایشان در مقابل اقدامات مسوولان دفاع می کند و لب به انتقاد از مجموعه نهادهای دخیل در مدیریت شهری کشور می گشاید: «در این وضعیت مردم هیچ نقشی ندارند. چگونه به خود اجازه داده ایم که عنوان قانونی به فروش تراکم بدهیم تا درآمد شهر را افزایش دهیم؟» جالب آنکه روزگاری آخوندی در مقابل کرباسچی و اقدامات او در شهر تهران مبارزه می کرد و حتی در مقام وزیر مسکن و شهرسازی دولت هاشمی رفسنجانی دست به شکایت از او در مراجع قضایی زد و شاید امروز نیز در مقام وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، همان مسیر را در مواجهه با قالیباف دنبال کند. قالیباف نیز که نه برای استماع سخنان وزیر راه و شهرسازی که ظاهرا پس از اطلاع از انتقادات آخوندی و در واپسین روزهای یک هفته کاری پرخبر برای دفاع از خود در مقابل مطالب مطرح شده شورا حضور یافت لب به شکوه از اعضای شورای شهر تهران گشود.

شهردار تهران که نتوانسته بود در فراهم آوردن زمینه پذیرش حضور رقیب دیروز و رییس جمهور امروز در افتتاحیه پروژه صدر موفق عمل کند، این بار دست به انتخاب راهبرد تدافعی در مقابل حملات و انتقادات اعضای شورای اسلامی شهر و متخصصانی زد که به نقد عملکرد شهرداری در زمینه عدم شایسته گزینی در مجموعه تیم مدیریتی، فقدان برنامه محوری و پایبندی به برنامه های توسعه شهری می پردازند. قالیباف درباره انتقاد بعضی از اعضای شورای شهر به عملکرد کمیسیون ماده۵به ریاست او، این گونه لب به گلایه گشود: «به گونه یی از اعضای کمیسیون ماده ؟صحبت می شود که گویا در این کمیسیون افراد خائن به شهر نشسته اند».

اتخاذ این راهبرد توسط شهردار تهران که بی شک استراتژیست قابلی است برای توجیه فروش تراکم مازاد و سیال، تغییر کاربری ها، بارگذاری افزون جمعیتی و فعالیتی در پهنه های مختلف شهر تهران و بی توجهی به طرح های توسعه شهری مصوب در کمیسیونی که او ریاستش را بر عهده دارد، بیش از آنکه تلاشی برای یافتن وجاهتی در اقدامات پیشین باشد، نشان از تصمیم و اراده جدی او در تداوم رویکرد شهرداری نسبت به طرح های توسعه شهری، رویکرد نظام اجرایی کشور بر توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران و توقف توسعه شبکه بزرگراهی داشت. شهردار تهران حتی برخی سخنان مطرح شده در آخرین جلسه شورای شهر تهران را نادرست و غیرصحیح خواند. او گفت که شهرداری بر اساس «قانون» برخورد می کند و «برخورد سلیقه یی» در کار نیست. البته به نظر می رسد شهرداری تهران پس از افتتاح طرح دو طبقه کردن بزرگراه صدر و بعد از تصویب متمم بودجه سال ۱۳۹۲ شهرداری تهران، اندکی موضع خود را در تعامل با شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهروندان پایتخت تغییر داده است.

قالیباف از فرصت رسانه یی افتتاح اتوبان صدر برای اعلام تصمیم دو طبقه کردن بزرگراه های بعثت و همت استفاده کرد و تلاش داشت از برگ برنده خود در پایان ساخت پروژه صدر- نیایش بهره برد. چند روز پیش در مترو تهران شاهد درگیری شدید مسافرین بر سر فضایی محدود برای سوار شدن بر واگن مترو بودم و این سوال برایم وجود داشت که آیا همه مشکل از تحریم هاست؟ اکنون که قالیباف خود را موظف به قانونگرایی می داند، شورای شهر تهران می تواند شهردار تهران را موظف به ارائه گزارش عملکرد ماهیانه به ویژه در حوزه های مورد انتقاد شورا و نگرانی های عمومی شهروندان کند. واقعیت آن است که امروز هزاران نفر متخصص شهرسازی در کشور وجود دارد که به طور مستقیم فعالیت شهرداری تهران را رصد می کنند.

این سوال مطرح است که چرا هیچگاه قالیباف مشاوران خود را از میان متخصصان مدیریت شهری و شهرسازان برجسته کشور انتخاب نمی کند تا ایشان بتوانند در ارائه مسیر پایداری به شهرتهران یاری رسانند. کدام شهروند تهرانی است که به لحاظ شاخص های عینی و ذهنی از تراکم فروشی بی رویه در شهر تهران اعلام نارضایتی نکند و برای سلامت و آسایش آینده خود و فرزندانش نگران نباشد. سرانجام شهروندان تهرانی هستند که باید مسوولیت اجتماعی خود در قبال مدیریت شهری را بشناسند. شهروندان تهران برپایه مسوولیت اجتماعی شان، عمل به قانون را از خود شروع و آن را نیز از مسوولان در هر رده یی که باشند مطالبه کنند.

 اعتماد