ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قصیده بلند توانایی ات شنیدنی است

شهروندان:
با تو سخن می گویم؛ تویی که با دیده دل باید نگاهت کرد و با چشم دل به ژرفنای روح و قلب ات پی برد، تویی که راز وجودت را تنها او می داند چرا که عضوی از تو به امانت دارد.

معلولینتویی که سیاهی همیشگی چشمانت را باید بزرگ دانست که تو را به کوهی از شکیبایی تبدیل کرده و با چشم دلت دنیا را برانداز می کنی و سبد سبد امید و طراوت را در وجودت می توان به راحتی احساس کرد.

تویی که نه صدای شادی دنیا را و نه غم این جهان را و نه نوای دلنشین خنده و گریه کودک ات را میشنوی ولی باز احساس زیبایی را می توان در نگاهت دریافت.

باید جای خالی دستانت را بوسه زد، چرا که هر وقت بخواهی با خدایت نجوا کنی نه با دست بلکه با دلی آکنده از عشق با او هم راز و نیاز می شوی.

تویی که صدای خش خش ویلچرت سالهاست که نگاهها را به سمت ات می کشد و با هر نگاه دنیایی از ترحم را به تو هدیه می دهد و تو چرخ ها را می دوانی تا جهان زیبا نیز با تو بگردد.

سوم سپتامبر به عنوان روز جهانی معلولان در سالنامه رسمی ایران نیز نامگذاری شده، روزی برای توجه به توانجویان و فرصتی برای سپاس و شکرگزاری نعمت بزرگ سلامت.

روزی که در تقویم به عنوان افرادی نام گرفته که عضوی از وجودشان نزد خداست و امروز فرصتی است تا به یاد آنها باشیم و از طرفی ستایش سلامت را بجا آوریم.

اگرچه این قشر به عنوان افراد ناقص عضو در جامعه معروف اند ولی دارای استعدادها و توانمندی های فراوانی اند که انسانهای سالم از آنها محروم اند و اینجاست که باید توانجویان را بیشتر اعضای مفید و سالم اجتماع انسانی نامید.

معلول در واقع به کسی گفته می شود که در اثر نقص جسمی یا ذهنی دچار اختلال در سلامت و کارایی عمومی شده به گونه ای که از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی او کاسته می شود.

در کنار پیشرفت فناوری و گسترش صنعت، حوادث رانندگی، بلاهای طبیعی، حادثه های کاری و جنگ می توانند خسارت جبران ناپذیری برای انسان به بار آورند که یکی از آن زیانها می تواند نقص عضو در انسانها و سرانجام معلولیت باشد.

در اثر این خسارت است که انسان از حالت عادی زندگی خارج شده که چنانچه وسایل و امکانات مورد نیاز نباشد که او را در انجام زندگی یاری کند ممکن است به انزوا کشیده و روح او نیز معلول و ناقص شود.

معلولیت به عنوان واقعیتی اجتناب ناپذیر پدیده ای است که افزون بر جنبه های پزشکی باید به رویکردهای اجتماعی آن نیز توجه کرد چرا که ۱۰ درصد جمعیت هر کشور را توانجویان تشکیل می دهند.

بر پایه آمارهای رسمی جهانی، از هر ۱۰ کودک یک نفر توانجو زاده می شود و یا در اثر حادثه یا بیماری دچار معلولیت می شود.

در کشور ایران، دو میلیون و ۶۰۰ هزار توانجو وجود دارند و روزانه ۱۱۰ نفر به این آمار افزوده می شود، اما توانجویان دارای معلولیت بارز سه درصد جمعیت هر کشور را به خود اختصاص می دهند.

معلول به کسی گفته می شود که بخشی از اندام خود و یا عملکرد یک اندام را به هر علت اعم از عوامل ژنتیکی، مادرزادی، حوادث، تصادف و بیماری های اکتسابی در زمان پیش از تولد، هنگام تولد و یا پس از تولد از دست داده به گونه ای که باعث اختلال در حرکت و انجام فعالیت ها در زمینه های مختلف شود.

معلولان شامل گروه های مختلف ناشنوا، نابینا، جسمی، حرکتی و ذهنی هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی ایلام در این خصوص گفت: مهمترین نیاز معلولان در جامعه نحوه پیوند با آنان است که باید همراه احترام باشد و از ترحم دوری شود.

ˈشهریار مهردادیˈ افزود: معلولان همچون دیگر افراد عادی جامعه باید از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال و امکانات تفریحی برخوردار شوند.

وی بیکاری، تجرد، دیدگاه ترحم آمیز جامعه و نامناسب بودن فضاها و معابر برای رفت و آمد آسان را از جمله مهمترین مشکلات فراروی جامعه توانجو برشمرد.

وی اظهار کرد: نگاه جامعه به معلولان آمیخته با ترحم است در حالی که این نگرش نه تنها مناسب نیست بلکه سبب شده توانمندی های این گروه اجتماعی نیز نادیده گرفته شود.

مهردادی تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی از سوی رسانه ها تلاش شود تا دیدگاه جامعه به توانجویان اصلاح شود.

معاون توانبخشی بهزیستی ایلام ادامه داد: معلولان باید فرصت لازم را یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد و آن را برای غنی سازی جامعه به کار گیرند.

وی افزود: باید زمینه ای فراهم شود تا دسترسی معلولان برای مشارکت و حضور در فعالیت های جامعه ایجاد شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام نیز در این خصوص گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ توانجو تاکنون در استان شناسایی شده اند که از خدمات حمایتی مستمر و غیر مستمر بهزیستی برخوردارند.

ˈصادق رستمیˈ گفت: بیش از چهار هزار نفر از این افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی و بقیه نیز دچار اختلال های بینایی، شنوایی و ذهنی هستند.

وی عمده خدمات بهزیستی به معلولان را شامل مسکن، اشتغال، مستمری، درمانی، واگذاری خودروهای مناسب سازی شده، سوخت خودرو، بیمه مکمل، فرهنگی، کمک هزینه تحصیلی، ازدواج و وسایل توانبخشی عنوان کرد.

رستمی افزود: بیش از ۷۰۰ واحد مسکونی نیز تاکنون به مددجویان تحویل شده و افزون بر ۲۰۰ واحد مسکن دیگر برای واگذاری در دست ساخت است.

وی اشتغال را از مهمترین مشکلات جامعه معلولان ایلام ذکر کرد و گفت: بر پایه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سه درصد سهمیه استخدام دستگاههای دولتی باید به توانجویان اختصاص یابد ولی بسیاری از دستگاههای اجرایی در این زمینه کوتاهی می کنند.

مدیرکل بهزیستی ایلام خواستار همکاری و هم افزایی میان مسوولان و مردم در زمینه توجه به معلولان و فراهم سازی حضور آنان در جامعه شد.

رستمی تاکید کرد: بسیاری از معلولان همچون دیگر افراد دارای استعداد و توانمندی های فراوان هستند که باید جامعه از آنها آگاه شود.