ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

جنبش دانشجویی؛ نماد پرسشگری

شهروندان – غلامرضا ظریفیان:
روز دانشجو نماد زنده بودن دانشگاه در تحولات تاریخی ماست. این جنبش از بدو تاسیس در سال32 تاکنون نقش بارزی در معادلات سیاسی کشورمان داشته است و امروز هم جنبش دانشجویی نماد دفاع از استقلال کشور، مبارزه با سلطه خارجی و به عنوان مظهر آزادی و آزادگی ظاهر می‌شود.

جنبش دانشجوییاین جنبش تا امروز تاثیر عظیمی بر جامعه و ارزش‌های بنیادین داشته و با روندی اسلامی و ملی در پیوند بوده است. رویکرد اسلامی و ملی دو موضوع مهمی بوده که در طول تاریخ، جامعه ما به آنها همواره حساسیت نشان داده است.

عدالت‌طلبی، توزیع منابع قدرت و ثروت، دفاع از آزادی و کیان حرمت انسان در پرسشگری و نفی هرگونه تسلط و سلطه غیرمنطقی بر انسان، بنیادهای تاریخی ما هستند که در دانشگاه ظهور کرده و در زمان‌های خاص به طور جدی از آن دفاع شده است. از سال۳۲ تا الان این فراز و نشیب‌ها، با مبارزه و زندان رفتن و دفاع عقلانی ادامه دارد. در ۳۵سال گذشته جنبش دانشجویی به دلیل فقدان و عدم استقرار نهادهای مدنی مانند احزاب و اصناف قوی، بار سنگینی را بر دوش کشید.

همین بار هم صدماتی را متوجه جنبش کرد؛ با این حال دانشجویان حیات اجتماعی جامعه ایرانی را هر روز بهبود داده‌اند. گفتمان سیاسی، ‌گفتمان اجتماعی و گفتمان عدالت‌محور ادبیات گوناگون جنبش دانشجویی را تشکیل می‌دهند که در تحولات سیاسی کشور بعد از انقلاب مانند جنگ، مبارزه با سلطه و همچنین تحولاتی که نقش مردم‌سالارانه داشتند مانند انتخابات نقش مهمی را ایفا کرد. در انتخابات ۲۴خرداد نیز که منجر به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید شد دانشجویان نقش ممتازی داشتند. این جنبش هیچگاه نقش روشنگرانه خودش را از دست نداد و همواره بدنه اصلی روشنفکری دینی را تشکیل داده است. با وجود فراز و نشیبی که به دلیل ضعف احزاب در کشورمان وجود داشت در طول دوران جنبش دانشجویی کارنامه درخشانی از این جنبش به جای مانده است.

این جنبش از آنجا که سنجه جامعه است، باید آزادی‌های مصرح در قانون اساسی برایش به رسمیت شناخته شود. چراکه اگر به رکود برسد این قطعا نشان از آسیب‌های مهمی دارد. هرچقدر که جنبش فعال‌تر و پرنشاط‌تر باشد، جامعه نیز بهره بیشتری خواهد برد. جنبش دانشجویی برای کشور یک فرصت است. باید در اشکال مختلف برای حضور بیشتر این جنبش تشویقاتی درنظر گرفته شود و باید کمک کرد که با نقد منصفانه جامعه را یاری کند.

آرمان