ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بازتاب بین‌المللی کژرفتاری ایرانی‌ها

رسانه‌های اسپانیایی و آلمانی از توهین به «مسی» چه نوشتند؟

شهروندان:
پیامدهای حمله ایرانی‌ها به صفحه اجتماعی منتسب به لیونل مسی، همچنان ادامه دارد. پس از تقبیح این رفتار زننده از سوی بسیاری از اهالی فوتبال ایران و حتی فدراسیون فوتبال، همچنان گروهی از کاربران ایرانی به نوشتن جملات زشت در صفحه شخصی ادامه می‌دهند و از سوی دیگر این اقدام غیراخلاقی در چند رسانه معتبر دنیا بازتاب پیدا کرد.

مسیروزنامه‌های منطقه کاتالونیای اسپانیا منطقه‌ای که بارسلونا در آن قرار دارد و به دقت اخبار مسی را پیگیری می‌کنند به صورت مفصل این موضوع را بازتاب دادند تا تمامی اسپانیایی‌ها و هواداران بارسلونا در جریان «کژرفتاری» ایرانی‌ها قرار بگیرند.

روزنامه «ال‌موندو» چاپ اسپانیا در گزارشی به بررسی حمله هواداران ایرانی به صفحه اجتماعی لیونل مسی پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده: «مسی در زبان فارسی نام یک فلز است که ارزش زیادی ندارد و به همین خاطر هواداران ایرانی با استفاده از تشابه نام مسی با یک فلز، به توهین به این بازیکن پرداختند.»

دیگر روزنامه معتبر منطقه «کاتالونیا‌اسپورت» هم در گزارشی مشابه، برخی از توهین‌های کاربران ایرانی به ستاره محبوب فوتبال جهان را ترجمه کرده است. بعضی از رسانه‌های معتبر کشورهای دیگر مثل «اشپیگل» آلمان هم به این اتفاق واکنش نشان داده است.

اشپیگل در بخشی از گزارش مفصل خود در این‌باره نوشته: «در برخی از نوشته‌ها به نبرد احتمالی مسی و هاشم بیک‌زاده (مدافع استقلال) اشاره و نوشته شده است: بیک‌زاده طوری باید مسی را له کند که در پایان، چهر‌ه‌‌ای در فوتبال دستی به‌نظر بیاید.»

بنابر گزارش اشپیگل، اظهارات تند کاربران ایرانی حتی متوجه بازیکنان دیگری که در گروه F با ایران همگروه هستند، نیز شده است؛ برای مثال علیه ادین ژکو، مهاجم بوسنی هرزگوین نیز مطالبی درج شده است. البته این نشریه آلمانی عنوان کرده که در فیس‌بوک، کاربرانی بوده‌اند که از این رفتارها اظهارتاسف کرده‌اند.

اشپیگل ادامه داد: «حتی فدراسیون فوتبال ایران از رفتار برخی ایرانیان در فیس‌بوک علیه مسی اظهارتاسف کرده و ملامحمد، مسوول کمیته فرهنگی این سازمان گفت: «از این بابت بسیار متاسف هستیم. واقعا نباید این حرکت از کاربران سر می‌زد.» در شرایطی که بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده فوتبال ایران شدیدا این اقدام را محکوم می‌کنند، بازتاب بین‌المللی هم می‌تواند دردسر جدیدی برای فدراسیون فوتبال ایجاد کند.

مجید جلالی، سرمربی تراکتورسازی از این اتفاق به عنوان یک آبروریزی نام برده. البته به غیر از توهین به مسی، توهین به خانم فرناندا لیما، مجری مراسم قرعه‌کشی هم در چند رسانه بین‌المللی بازتاب داشته است. مطمئنا در روزهای آینده، رسانه‌های دیگر هم به این اتفاق توجه خواهند کرد. این برای اولین‌بار نیست که کاربران ایرانی با حمله به صفحه شخصی یک چهره ورزشی، چنین تصویر ناپسندی از ایران خلق می‌کنند. حمله به صفحه فیس‌بوک ایهار برل، داور اهل بلاروس مسابقه سعید عبدولی با استیو گینو فرانسوی در المپیک لندن، از جمله این حملات بود.

سایت فدراسیون جهانی کشتی هم از حملات مشابه در امان نماند و کار به جایی رسید که رافائل مارتینتی رییس وقت فیلا رفتار ایرانی‌ها را مورد انتقاد قرار داد.

در خلال مسابقات لیگ جهانی والیبال در جریان رویارویی ایران و ایتالیا هم اتفاق مشابهی رخ داد. ایرانی‌ها با هجوم به صفحه شخصی «ایوان زایتسف» یکی از بازیکنان تیم‌ملی ایتالیا، این صفحه را پر از نظرات و کامنت‌های خود کردند که اکثرا هم حاوی مطالب توهین‌آمیز و زننده بود. خانواده زایتسف هم از این توهین‌ها بی‌نصیب نمانده بودند و حجم بالای کامنت‌ها به جایی رسید که این بازیکن گفت: «متاسفم که بزرگترین تفریح ایرانیان توهین به دیگران است!» در این شرایط بازار شوخی با هاشم بیک‌زاده در فضای مجازی همچنان داغ‌داغ است.

شرق

برچسب‌ها : , , ,