ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

جیب ایلامی‌ها خالی از سود تردد زائران در مرز مهران

شهروندان:
با آمارهای به ظاهر امیدوار کننده‌ای که در مورد افزایش مبادلات در مرز مهران دیده می‌شود این شائبه در ذهن مخاطب پیش می‌آید که مردم شهر مهران و استان ایلام از این حجم عظیم تردد اتباع ایرانی و خارجی و ترانزیت سوخت و صادرات مرزی، بهره اقتصادی مناسبی می‌برند، در حالی که به هیچ‌وجه این‌گونه نیست و مردم تنها نظاره‌گر آماری هستند که از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود.

ایلامبه گزارش ایسنا، در پی تصویب مرز مهران توسط هیئت دولت به عنوان مرز رسمی و بین‌المللی، در آبان‌ماه ۱۳۸۲ سایت موقت پایانه مرزی مهران آغاز به کار کرد و در کمتر از یک سال عملیات ساخت سایت موقت پایان یافت. این در حالی است که کارهای عمرانی در استان همیشه با تأخیر فراوان به بهره‌برداری می‌رسند. و این سرعت در کار به دلیل استقبال بی‌سابقه و زیاد زائران ایرانی و عراقی از این مرز بود.

از ابتدای بازگشایی این مرز و آغاز ترددها تا پایان سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر از این مرز گذر کرده‌اند و احتمالاً این آمار تاکنون به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است، و از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۹۰ بیش از ۹۱ هزار ۱۲۰ دستگاه کامیون سوخت از مرز ترانزیت شده است. برای ساخت فاز اول طرح جامع پایانه مرزی مهران با مساحت حدود ۴۲ هکتار در قالب دو سالن مسابربری و تجاری و سالن مسافری با حدود ۴۵۰۰ متر مربع زیربناو با دو کریدور مجزا و تجهیزات کامل، اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در این سال‌‎ها زائرانی با ملیت‌های عراقی، پاکستانی، هندوستانی و آذربایجانی و البته هموطنان ایرانی از این مرز تردد داشته‌اند و از امکانات مرز و استان استفاده کرده‌اند، چون فاصله پایانه مرزی مهران تا شهر کربلا ۲۴۰ کیلومتر و شهر نجف اشرف ۱۸۰ کیلو متر مربع است و این مرز نزدیکترین و راحت‌ترین و امن‌ترین راه برای عبور زائران محسوب می‌شود.

با این تفاسیر، این شائبه در ذهن مخاطب پیش می‌آید که مردم شهر مهران و استان ایلام از این حجم عظیم تردد اتباع ایرانی و خارجی و ترانزیت سوخت و صادرات مرزی، بهره اقتصادی مناسبی می‌برند، در حالی که به هیچ‌وجه این‌گونه نیست.

دولت و دستگاه‌های ذیربط نظیر گمرک، حمل و نقل و پایانه‌ها، فرمانداری و گذرنامه زحمات بسیار زیادی برای بهبود شرایط مرز کشیده‌اند اما مردم شهر مهران و استان ایلام هیچ بهره اقتصادی از این ترددها نمی‌برند چرا که زائران ایرانی از شهر مبدأ توسط یک شرکت انحصاری، سوار اتوبوس می‌شوند و بی‌هیچ توقفی به مرز می‌روند و از آنجا توسط اتوبوس‌های عراقی تحت‌الحفظ به زیارت برده می‌شوند و زوار عراقی نیز به محض ورود از طریق پایانه مرزی سوار اتوبوس شده و به شهرهای مشهد، قم و تهران برده می‌شوند.

سال‌هاست کلمه «بازارچه مرزی» در اخبار رسانه‌ها دیده و شنیده می‌شود اما بازارچه‌هایی وجود ندارد، تعدادی غرفه برای صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان عراقی تدارک دیده شده است، صادرکننده ایرانی پس از گرفتن سفارش، کالا را از شهرهای مرکزی ایران خریداری و مستقیم به بازارچه منتقل می‌کند، سپس بار به تریلی یا خاور عراقی منتقل و به عراق برده می‌شود، بنابراین هیچ کالایی برای خرید و فروش و هیچ مغازه‌ای در آنجا دیده نمی‌شود و داد و ستد هم به همین معاملات تجاری خرد ختم می‌شود.

انتظارات مردم از مرز بین‌المللی مهران چیست؟

“علیرضا سهایی” از اهالی شهر مهران در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: ما تنها شاهد تردد زوار و کامیونهای صادراتی هستیم و افزایش آنها هیچ تأثیری در معاش مردم وهیچ نقشی در کاهش نرخ بیکاری شهرستان ندارد.

وی که دانشجوی کارشناسی مدیریت بارزگانی است، برنامه‌ریزی مسوولان در این زمینه را ناعادلانه و غیرعلمی دانست و افزود: حتی کارمندان شاغل در ادارات گمرک و پایانه مرزی و همچنین بازارچه کسانی هستند که در شهر ایلام سکونت دارند و از جوانان این شهر کمتر استفاده شده است.

این شهروند مهرانی، تأکید کرد: جوانان مهرانی و ایلامی خواستار راه‌اندازی بازارچه مرزی “بهرام‌آباد” هستند، بازارچه‌ای همچون بازارچه‌های مرزی شهرهای دیگر که بشود در آنجا کالاها و اجناس را با قیمت پایین‌تر خریداری کرد.

“نظام‌الدین شهریاری”، صاحب یک سوپر مارکت در شهر مهران نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: برای زائران و مسافران به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که هیچ ارتباطی با شهر و مردم مهران نداشته باشند، نه از هتل ما استفاده می‌شود و نه از مغازه‌های ما چیزی خریداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: مسوولان قصد دارند با ساخت کمربندی شهر مهران حتی اجازه عبور اتوبوس‌ها به داخل شهر را هم ندهند! می‌خواهم به مسوولان بگویم مردم مهران از هیچ بابتی منتفع نمی‌شوند و این به دلیل عملکرد غلط شما و سازمان حج و زیارت است.

این شهروند مهرانی، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم چرا مسوولان شهرستان و سازمان حج و زیارت، با خود فکر نمی‌کنند تردد زیاد مسافران و حجم بالای صادرات از این شهر در حالی که سهم مردم مهران فقط نظاره کردن باشد با عقل جور در نمی‌آید.

“رمضان کلوندی” که اهل روستای “چنگوله” از روستاهای مرزی مهران است، گفت: تا دو سال گذشته در تهران کارگری می‌کردم با شنیدن هیاهوی راه‌اندازی و شروع به فعالیت مرز دوباره به شهر خودم برگشم و چند سالی است که از طریق کار در بازارچه‌ی مرزی امرار معاش می‌کنم، اما آنچه که می‌بینم با آنچه تصور می‌کردیم تفاوت زیادی دارد و تنها فعالیت ما مربوط به خالی کردن ماشین‌هایی است که میوه و تره‌بار را به عراق می‌فرستند.