ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

برخورد قهری با رسانه‌ها خلاف منشور حقوق شهروندی است

شهروندان-داریوش قنبری*:
تردیدی نمی توان داشت که پس از روی کار آمدن دولت جدید، تحولات مثبتی نسبت به گذشته اتفاق افتاده است. فضای سیاسی بیش از پیش باز شده و فضای امنیتی تا حدی از بین رفته است.

داریوش قنبریاما در کل انتظارات بیش از این است. در رابطه با مطبوعات شاهد بودیم که در ماه های ابتدایی روی کار آمدن دولت آقای روحانی، این فضا تا حدی باز و یکسری تنگ نظری‌ها کمرنگ شد. اما در نهایت یک روزنامه توقیف و از انتشار چند روزنامه جلوگیری شد. در نتیجه می توان گفت که انتظارات در این حوزه برآورده نشده است و انتظار می رود که دولت تلاش‌های بیشتری را در این زمینه انجام دهد.

دولت دغدغه‌های لازم را در این حوزه دارد و بی شک کسی که منشور حقوق شهروندی دولت آقای روحانی را مطالعه کرده باشد به این نتیجه خواهد رسید که این دولت آزادی‌ها و حقوق شهروندان را در همه عرصه‌ها مورد توجه قرار می‌دهد، از جمله در عرصه مطبوعات و آزادی‌های بیان که آقای روحانی دیدگاه‌هایی مترقی دارند و دولت ایشان نیز باید این دیدگاه‌ها را عملیاتی سازند. این انتظار از دولت وجود دارد و در نهایت وعده‌هایی که آقای روحانی داده اند باید عملی شود.

در نتیجه به نظر می‌رسد فضا رو به بهبودی خواهد بود. حل و فصل مشکلات نیاز به کار تدریجی دارد و این کار تدریجی باید با پختگی خاصی از طرف دولت همراه باشد و به نظر هم می رسد دولت نیز به این سمت در حال حرکت است.

ممکن است در فضای موجود در جامعه، رسانه‌ها مطالبی را منتشر کنند که حساسیت برخی را برانگیزد اما برخورد قهری اشتباه است. این برخوردی که با روزنامه‌های حتی متخلف صورت می گیرد به هیچ وجه درست نیست. برخورد با اصل روزنامه و تعطیلی آن روزنامه زیبنده کشور ما نیست و باعث ایجاد طرز تلقی نامطلوبی از کشور در محافل بین المللی و همچنین در بین افکار عمومی در داخل کشور خواهد شد.

تعطیلی یک روزنامه در واقع یک بنگاه اقتصادی را تعطیل می کند و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که کشور ما با معضل بیکاری روبه‌رو است. تعطیلی روزنامه‌ها علاوه بر تبعات اقتصادی به لحاظ سیاسی نیز هزینه بردار و از سویی مخاطبان روزنامه هم با تعطیلی روزنامه مورد نظر از بهره بردن از مطالب آن محروم می شوند. حتی اگر تخلفی در یکی از مطالب یک روزنامه اتفاق بیفتد این به آن معنا نیست که تمام مطالب آن روزنامه دارای اشکال است. در حال حاضر و پس از انتشار گفت و گویی در روزنامه قانون ما شاهد وارد شدن هجمه هایی به این روزنامه هستیم.

شاید صحیح نباشد بگوییم که این هجمه‌ها از طرف عده ای تندرو اتفاق می‌افتد، به هر حال همه باید خود را در چارچوب قانون قرار دهند. البته قوانین وحی منزل نیستند و در مواردی که قوانین مشکل دارد باید آن قانون را اصلاح کرد. نباید کسی که خود را در قدرت می بیند از موضع قدرت مسائل و مشکلاتی را ایجاد کند.

* نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

قانون