ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بایدها و نبایدهای منشور حقوق‌شهروندی در گفت‌و‌گو با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس

لایحه حقوق شهروندی ضمانتنامه اجرایی قانون اساسی باشد

شهروندان:
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح اهمیت تبیین مواردی از قبیل حقوق زنان و کودکان و اصل امر به معروف و نهی از منکر در لایحه حقوق شهروندی با استخراج از قانون اساسی پرداخت و خواستار تدوین این لایحه در قالب ضمانتنامه اجرایی قانون اساسی کشور شد.

سیدحسین نقوی حسینیوی با اشاره به تدوین لایحه حقوق شهروندی در معاونت حقوقی دولت و در تشریح ضرورت های تدوین این لایحه به شهروندان گفت: قانون اساسی ما به ویژه در بخش حقوق ملت ظرفیت های بسیاری خوبی را در بحث کرامت انسانی و حقوق شهروندی تعریف کرده است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: با توجه به این که رشته تحصیلی من علوم سیاسی و حقوق اساسی است و در دانشگاه سیاست و حکومت در اروپا و آمریکا تدریس کرده ام و با این نظام ها آشنا هستم می توانم ادعا کنم که قانون اساسی ایران یکی از مترقی ترین قوانین اساسی در بین نظام های سیاسی دنیا است که حقوق اساسی را در چهارچوب نظام شهروندی پیش بینی کرده است.

نقوی حسینی با بیان این که اجرای مفاد این قانون برتر نیازمند تدابیری است تصریح کرد: منتها این مسئله نیازمند عملیاتی شدن است برای مثال در قانون اساسی اصل تشکیل شوراها را داشتیم که تشکیل نمی شد اما در دولت هفتم و هشتم این اصل عمل نشده قانون اساسی عملیاتی شد و امروز شاهد برگزاری انتخابات شوراها هستیم و مدیریت شهری خود را به بهترین شکل اعمال می کنند و این یک موسسه مردم نهاد است.

وی ادامه داد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ جان و مال و ناموس و شخصیت افراد صراحتا لازم و واجب دانسته شده اما این مسئله به چه صورت باید حفظ شود؟ این حقوق چه طور باید ادا شود؟ یا این که در قانون اساسی به اقلیت های دینی اجازه داده ایم تا فعالیت های اجتماعی و آموزشی داشته باشند .

لایحه حقوق شهروندی مکمل قانون اساسی می شود

نقوی حسینی با بیان این که لایحه حقوق شهروندی مکمل قانون اساسی می شود به شهروندان گفت: از اساس در دیدگاه های حقوقی در سیستم‌هایی که حقوق بشر و شهروندی در مقیاس “فرا دستوری” است قطعا باید اعلامیه‌ها یا اسناد الزام آور مبین حقوق شهروندی تدوین شود و در سیستم‌های “دستوری” نیز که در متن قانون، مصادیق حقوق شهروندی آمده، متون در کنار قانون اساسی به‌عنوان سند مادر، منشور حقوق شهروندی جنبه تاییدی، تکمیلی و توسعه‌ای، توصیفی دارد.

وی با اشاره به پیشینه حقوق شهروندی در ایرن تاکید کرد: ماده واحده حفظ حقوق شهروندی ۱۳۸۳ قوه قضاییه، فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل، قانون احزاب، قانون مطبوعات، لایحه جامع رسانه‌های همگانی، طرح حریم خصوصی، قانون آزادی اطلاعات، قانون تامین اجتماعی، اسناد عالی ذیل چشم‌انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف، انبوهی مورادی است که نشان می دهد نظام همواره نسبت به این موضوع توجه داشته است.

ضمانت اجرای قانون اساسی باید محور اصلی تدوین لایحه حقوق شهروندی باشد

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این که ظرفیت های زیادی در قانون اساسی وجود دارد که عملیاتی نشده است گفت: اصل قانون اساسی بسیار متقن و کامل اصول را در خود دارد اما راهکارهای تحقق و بیان روشن تر ضمانت مسئله ای است که می توان در لایحه حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تحقق پذیری و ضمانت اجرا بسیار واجد اهمیت است و از اساس قانونی که پشتوانه اجرایی وابسیار قوی و کامل نداشته باشد می تواند بسیار مورد اتهام قرار گیرد.

لایحه حقوق شهروندی سامانه به روز پایش و نظارت را در خود داشته باشد

نقوی حسینی با اشاره به اهمیت دو رکن پایش و نظارت در هر قانونی گفت: حقوق شهروندی ذیل قانون اساسی تعریف شده و جنبه تکمیلی، تاییدی و توسعه ای دارد.

وی ادامه داد: ذیل فصل سوم و اصل سوم قانون اساسی و ۷۰ مصداق از حقوق عامه که در قانون اساسی آمده، فهرستی از حقوق وجود دارد که یا در قوانین عادی به آن پرداخته نشده یا نامنسجم و نامتقارن و اجمالی دیده شده است؛ وجود سندی با جنبه الزام آور قانونی با شعاعی از استحقاق های خرد و کلان شهروندان نظیر دسترسی به اطلاعات، استفاده بهینه از فرصت جهانی ارتباطات، حق اعتراض، حق بازخواست و سوال از مسوولان و حقوق آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، ورزشی و زیست محیطی، می تواند در حوزه حقوق شهروندی مطرح شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص تاکید کرد: تراز انقلاب اسلامی و قانون اساسی چنان بالاست که نباید حقی بدون پشتوانه و ضمانت اجرا وجود داشته باشد و مسیر تعطیل و تضییع حقوق شهروندان مهیا شود. سازمان، برنامه و روش ها باید چنان دیده شود که هیچ شهروندی، احساس نابرخورداری نکند.

لایحه حقوق شهروندی جایگاه “زن” در قانون اساسی جمهوری اسلامی را به خوبی تبیین کند

جایگاه زن به عنوان عضو موثر جامعه در قانون اساسی بسیار مورد تاکید و توجه است اما به دلیل خللی که بدان در بحث عدم ضمانت اجرا اشاره کردم دقیقا از همین ناحیه مورد اتهام و انتقاد هستیم و کشورهایی در خصوص جایگاه زن ما را متهم می کنند و به ما برچسب عدم رعایت حقوق بشر و عدم رعایت حقوق شهروندی را می زنند که خود در این خصوص بسیار از ما عقب تر هستند و ضعیف ترین حقوق را در این حوزه ها دارند.

وی تاکید کرد:باید مواردی که در خصوص حقوق زنان امروز مورد اتهام قرار می گیرد را مشخص و در این رابطه حقوق شهروندی را از حقوق مدنی احصا کنیم و اگر در جایی برای برخی از اصول قانون اساسی قوانینی تعریف نشده است به طور کامل تعریف شده و پکیج کاملی ذیل عنوان حقوق شهروندی ارائه کنیم.

“حقوق کودکان” در ایران باید در لایحه حقوق شهروندی مورد احصا قرار گیرد

نقوی حسینی با بیان این که حقوق کودکان در قانون اساسی وجود دارد اما نیازمند تعریف و تبیین است گفت: حقوق فعلی کودک در جامعه ما مترقی است ما باید مورد احصا قرار گیرد و لایحه حقوق شهروندی باید در این خصوص تدابیر ویژه ای در نظر داشته باشد.

وی با بیان این که چرا خانمی از لندن باید مدافع حقوق کودکان در ایران باشد تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران خود طرفدار حقوق کودکان خود است و در این لایحه باید موارد مورد نیاز برای احصا مورد دقت قرار گیرد.

اصل “امر به معروف و نهی از منکر” در لایحه حقوق شهروندی نیازمند دقت و بررسی است

نقوی حسینی با بیان این که مسئله اصل امر به معروف و نهی از منکر در لایحه حقوق شهروندی نیازمند دقت و بررسی است، گفت:در قانون اساسی ما به صراحت اصل امر به معروف و نهی از منکر را داریم اما این موضوع با توجه به ابعاد گسترده آن نیازمند واکاوی دقیق حقوقی است

وی تصریح کرد: همه مردم حق نظارت در امور را دارند و از اساس امر به معروف و نهی از منکر حق شهروندی است اما این امر به معروف و نهی از منکر چگونه باید صورت گیرد؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر این که فقدان مکانیسم انجام امر به معروف و نهی از منکر به شدت احساس می شود گفت: یک نفر احساس مسئولیت شرعی می کند و در خیابان با فردی برخورد می کند در حالی که جای خالی قانون شهروندی در این خصوص به شدت احساس می شود و به دلیل همین فقدان است که بعضا مشکلاتی ایجاد شده و حتی برخی جان خود را در این راه از دست می دهند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه هم چنین تصریح کرد: وظایف و اختیارات باید در این زمینه روشن شود و باید مجموعه ای حقوقی در این خصوص داشته باشیم تا هم مشکلات داخلی رفع شود و هم اتهامات نظام غرب به ایران برملا شود.

دغدغه های تسلط نگاه سیاسی در لایحه حقوق شهروندی نمایندگان باید مورد دقت باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به برخی از دغدغه ها در باب این که این لایحه مورد سو استفاده برخی جریانات سیاسی خاص قرار گیرد گفت: دغدغه های تسلط نگاه سیاسی در لایحه حقوق شهروندی نمایندگان باید مورد دقت باشد.