ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پهلوانی سیاست شود، بی‌اخلاقی خاک می‌شود

شهروندان:
اخلاق، حقوق شهروندی و فرهنگ پهلوانی باید از جمله سیاست‌های کلان ورزش و حوزه فرهنگ قرار گیرد تا شاهد بی‌اخلاقی ورزشی‌ها و به ویژه طرفداران ورزش‌های مختلف که طیف گسترده‌تر و متنوع‌تری از افراد جامعه را تشکیل می‌دهد، نباشیم.

حمید سوریانحمید سوریان در گفتگو با شهروندان  ضمن انتقاد از سیاستگذاری‌های مالی ورزش عنوان کرد: اگر از سالها پیش صرف هزینه در ورزش را با نگاهی فرهنگی و اخلاقی انجام می‌دادیم، امروز جای هزینه برای درمان اعتیاد و بیماریهایی که بسیاری از آنها به علت کم بودن قشر ورزشکار در کشورمان سروکله شان پیدا شده است، دارای قهرمانان بیشتر و جامعه‌‌ای سلامت‌تر بودیم.

دارنده مدال طلای کشتی فرنگی المپیک ۲۰۱۲ لندن ادامه داد: با وجود پیشرفت علم ورزش، هنوز علم جایگاه مناسبی در ورزش حرفه‌ای کشورمان ندارد، باید به این نکته توجه داشت که با علمی کردن ورزش و سیاستگذاری‌های مناسب در این زمینه نه تنها جوانان بیشتری جذب ورزش خواهند شد بلکه رسیدن به جامعه‌ای سالم، اخلاق مدارتر و همچنین تدوین حقوق شهروندی و وجود حقوق ورزشی در آن، دیگر رویا نخواهد بود.

سوریان که دارنده ۵ مدال طلای مسابقات جهانی کشتی فرنگی است درباره جایگاه اخلاق ورزشی در کشورمان گفت: فرهنگ تاریخی ورزش ما به ویژه کشتی با اخلاق و جوانمردی شناخته شده و امروز نام پوریای ولی‌ها و تختی‌ها نه بخاطر مدال بلکه به دلیل وجود همین اخلاق‌مداریشان است که جاودان شده اما الگوهای اخلاقی هنوز سنتی هستند و این برای جامعه‌ای که روز به روز در حال پیشرفت بوده و جوانانش در دهکده جهانی زندگی می‌کنند قابل قبول نیست، اینجاست که باید با بهره گیری از علم به بررسی راه های ارتباط اخلاق و حقوق شهروندی با ورزش در دنیای مدرن باشیم.

وی در ادامه به عدم حضور ورزشی‌های تحصیلکرده و متخصص در سطح های کلان ورزش کشور اشاره کرد و تصریح کرد: متاسفانه برخی از ورزشی‌های متخصص به سیاست روی آوردند و برخی سیاستگذاران غیرمتخصص وارد ورزش شده‌اند که این به ورزش لطمه خواهد زد، همه چیز باید سرجای خود باشد، اگر نه سلیقه جای تخصص و اخلاق را خواهد گرفت.

سوریان بیان کرد: استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی می‌توانند گام‌های بلندی در جهت ترویج اخلاق‌مداری از راه فراگیر کردن فرهنگ حقوق شهروندی و جای دادن ورزش در این حوزه انجام دهند و همچنین با بررسی‌های علمی در زمینه اخلاق ورزشی و تزریق آن به بدنه ورزش به مدیران ورزشی کمک کنند زیرا این ارتباط موثرتر و دارای سرعت بیشتری خواهد بود.

وی درباره دوران مربیگری «محمد بنا» سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان که درخشش این تیم را در چند سال اخیر سبب شده است و این که چگونه اخلاق و احترام به حقوق یکدیگر را سر لوحه کارش قرار داد، اظهار کرد: بنا عشق را به ما آموزش داد، عاشق کشتی بودن را که اخلاق سرلوحه آن است و به جرات می‌توانم بگویم که اگر بنا نبود کشتی فرنگی این پیشرفت چشمگیر را نداشت، علم هنوز نقش چندانی در ورزش حرفه ای ما ندارد و باید خود را به سطح کشورهای پیشرفته برسانیم تا بتوان در نبود مربیانی نظیر «بنا» کشتی فرنگی را سرپا نگاه داشت، بی شک استعدادهای خوب و جوانی در کشتی فرنگی حضور دارند و تعدادی از آنها را در مسابقات جام جهانی سال جاری که در تهران برگزار شد دیدیم، اما نشان دادن راه قهرمانی به آنها عاشق با اخلاق می‌خواهد.

متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی درباره چگونگی انتقال ویژگی‌های اخلاقی کشتی خود به شاگردانی که شاید در آینده داشته باشد، عنوان کرد: عشقی که از بنا به من رسیده مطمئنا در صورت حضورم به عنوان مربی در دنیای کشتی، سینه به سینه به شاگردانم انتقال می‌یابد همانگونه که اخلاق بزرگان کشتی ایران همانند جهان پهلوان تختی و پوریای ولی‌ها سینه به سینه به ما رسیده، من هم از آن به خوبی محافظت خواهم کرد.

وی همچنین به تک آهنگ مشترک فرزاد فرزین و محسن چاووشی «واسه آبروی مردمت بجنگ» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید پهلوانی و مردمی بودن برای یک ورزشکار هدف باشد زیرا همانگونه که در این شعر گفته می‌شود: «زور بازو تختی و تختی نکرد».

سوریان در پایان فعالیت گسترده مطبوعات را گامی بلند و مناسب در جهت رفع بی‌اخلاقی و نیازهای علمی و اخلاقی ورزش کشورمان خواند.

برچسب‌ها : , ,