ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مديريت ضعيف عامل نابودي پايتخت طبيعت ايران شده است

بالاترین نرخ بیکاری در بهشت گردشگری ایران

شهروندان:
لرستان یکی از استان‌های کوهستانی غربی کشور است که سراسر آن را کوه زاگرس پوشانده و از لحاظ گردشگری بسیاری آن را بهشتی از زیبایی‌ها می‌دانند.

طبیعت لرستاناما به‌رغم این شرایط ایده‌آل به جای اینکه لرستان قطب گردشگری ایران باشد، نه تنها چنین چیزی نیست بلکه لرستان با همه ظرفیت‌ها و دارایی‌های ارزشمندش رتبه نخست بیکاری را دارد و به جای قله نشینی در گردشگری که در ایجاد اشتغال بسیار زمینه ساز است، در بیکاری صدرنشین است.

شکی نیست که استفاده از این توانمندی‌های فراوان نیازمند مدیریتی قوی است که نه تنها در لرستان بلکه در سایر استان‌های کشور نیز در بخش گردشگری وجود ندارد.

لرستان به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل و دارای آب وهوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملا محسوس است. شاخص‌ترین نقاط ضعف استان لرستان در بخش گردشگری و منابع طبیعی در ماه‌های اخیر نمود بسیار داشته است. از یکسو محیط‌زیست آن بدون حفاظت و مدیریت رها شده است و هر روز یک پلنگ یا ببر با بیل و کلنگ یا تفنگ کشته می‌شود و از سوی دیگر جاذبه‌های بسیار زیبای این استان از آبشار گرفته تا غار و چشمه‌های بی‌نظیر ناشناخته مانده است.

 لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها در لرستان

گذشته از همه اینها زیرساخت‌ها برای حضور گردشگران داخلی و خارجی در لرستان فراهم نیست و به فرض حضور گردشگران امکان‌پذیرایی در خور از آنها وجود ندارد. دریاچه گهر، اشترانکوه، لاله‌های واژگون دالانی الیگودرز، پارک جنگلی شورآب، منطقه گلدشت، دریاچه کیو، مجموعه تالاب‌های پلدختر، آبشارهای شهرستان خرم‌آباد، شهرستان دلفان و آبشارهای شهرستان دورود تنها بخشی از زیبایی‌های لرستان است.

 بیکاری در لرستان دوبرابر میانگین کشوری است

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در لرستان بیش از دو برابر میانگین کشوری است، ‌گفت: با وجود استعداد و ظرفیت‌های بسیار زیاد در لرستان، شاهد بالا بودن نرخ بیکاری در این استان هستیم. «عباس قائید رحمت» ادامه داد: در استانی توریستی مانند لرستان نرخ رشد بیکاری باید بسیار کم باشد، اما سوءمدیریت در این منطقه باعث شده تا فرصت سوزی شده و از فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده نشود.

 نابودی محیط طبیعی و بکر لرستان به دلیل سوء‌مدیریت

وی افزود: یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان محیط طبیعی و بکر بی‌نظیر آن است که هم‌‌اکنون شاهد نابودی آن هستیم و حفاظت خوبی از محیط‌زیست صورت نمی‌گیرد. نماینده دورود و ازنا در مجلس با اشاره به اینکه صنعت گردشگری لرستان بی‌نظیر است و باید تقویت شود،‌ تصریح کرد:‌ خیلی از کشورها مانند ترکیه درآمد بسیار بالایی از طریق صنعت گردشگری دارند و در شرایطی که لرستان دارای گونه‌های گیاهی و جانوری با جاذبه‌های گردشگری بکر و دست نخورده است، با اندک سرمایه‌گذاری می‌توان قطب گردشگری کشوری و حتی جهانی ایجاد کرد و این استان با جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوان می‌تواند به مرکز توریستی بزرگ با اشتغال و درآمد بسیار خوب تبدیل شود، اما با سوءمدیریتی که از گذشته تاکنون وجود داشته است تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف برسیم.

 لرستان پایتخت طبیعت ایران

وی گفت: اشترانکوه رشته‌کوهی در شرق استان لرستان و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است که این استان را به پایتخت طبیعت ایران تبدیل کرده است،‌ طبیعتی که سرشار از چشمه سارها،‌ آبشار و دریاچه و قنات‌های زیادی است. نماینده دورود و ازنا در مجلس با اشاره به اینکه دریاچه گهر که در نوک قله اشترانکوه است واقعا منحصر بفرد است، تصریح کرد: دریاچه روی کوه در دنیا کمیاب و بی‌نظیر است، دریاچه‌ای که دارای گونه‌های کمیاب با ماهی قزل‌آلا و زیستگاه بسیار خوبی برای پرندگان و سایر موجودات است.

قائید رحمت افزود:‌ دره «نی‌گاه» لرستان نیز به عنوان یکی از دره‌های طبیعی و بکر لرستان است که در آن انواع گونه‌های حیوانات و جانوری کمیاب با رویش گیاهی و میوه‌های وحشی منحصربفردی وجود دارد که گردشگران و توریست‌های زیادی در طول سال از این جاذبه‌های طبیعی دیدن می‌کنند، اما زیرساخت‌های کافی در آن وجود ندارد‌.

وی گفت: لرستان دارای آبشارها،‌ چشمه، غار، یخچال و تونل‌های برفی بی‌نظیر و زیباست که به جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این استان افزوده است. نماینده دورود و ازنا در مجلس ادامه داد: از نظر تاریخی و طبیعی شاهد مناطق نمونه گردشگری بکر و تاریخی هستیم که قدمت برخی از این جاذبه‌ها مربوط به چندهزار سال قبل است که فرهنگ و تمدن ایران را غنی کرده است.

 حفاظت از طبیعت بکر لرستان باید به خوبی صورت گیرد

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط‌زیست به‌ویژه گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه باید به خوبی صورت گیرد،‌ تصریح کرد: متاسفانه محیط‌زیست لرستان توان حفاظت از محیط زیست را ندارد و اکنون شاهد سوءمدیریت در این بخش هستیم. اقداماتی که برای حفاظت از محیط‌زیست صورت می‌گیرد طبق استانداردها نیست و از سوی دیگر فرهنگ‌سازی خوبی در این راستا صورت نگرفته است. قائید رحمت با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حفاظت از محیط‌زیست و جاذبه‌های گردشگری استان فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب است، اضافه کرد: برای تحقق این امر نیازمند مدیریت قوی و توانمند هستیم تا گردشگری و حفاظت محیط‌زیست منطقه متحول شود.

 مهدی دهقان

 تهران امروز