ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
كم توجهي مسئولان علت مشكلات منطقه ورزشی- گردشگری اردبيل

توجه ویژه، نیاز گردشگری زمستانی آلوارس

شهروندان:
مجموعه ورزشی- گردشگری آلوارس به همراه پیست اسکی آن که در 24 کیلومتری سرعین واقع شده، از مکان‌های مناسب و درآمدزا برای استان اردبیل است که به علت کم توجهی برخی از مسئولان، با مشکلاتی مواجه شده است.

پیست اسکی آلوارس اردبیلاگرچه آلوارس که به بام گردشگری استان اردبیل معروف شده، در تابستان‌ها پناهگاه مسافرانی است که از گرمای سوزان و آلودگی هوای شهرهای بزرگ به دامنه‌های سبلان پناه می‌برند، اما مزیت اصلی منطقه آلوارس در فصل زمستان خودنمایی می‌کند.

آلوارس مرتفع‌ترین منطقه گردشگری استان است که ارتفاع پیست اسکی آن از سطح دریا ۳ هزار و ۲۰۰ متر است. این پیست ۷ تا ۸ ماه سال دارای برف است و از لحاظ رتبه ماندگاری برف در کشور اول و از نظر وسعت نیز دومین پیست بزرگ اسکی کشور محسوب می‌شود.همجواری این پیست اسکی با آبگرم‌های سرعین و امکانات اقامتی آن باعث شده تا استان اردبیل از ظرفیت مناسبی برای برگزاری مسابقات ورزش‌های زمستانی در کشور و حتی منطقه برخوردار شود.

نامناسب بودن جاده عبوری

با این حال، در چند سال اخیر این فرصت کم‌نظیر و نعمت خدادادی به علت مناسب نبودن جاده و بسته بودن آن در فصل زمستان، یعنی درست در طلایی‌ترین زمان ورزش‌های زمستانی بدون استفاده می‌ماند. شیب‌ها و سینه‌کش‌های این جاده با گذشت از روستای آلوارس که در ۱۲ کیلومتری این پیست اسکی واقع شده، تندتر می‌شود و در انتهای نزدیکی‌های پیست اسکی به اوج خود می‌رسد، به طوری که جابه‌جایی ایمن گردشگران با استفاده از خودروهای سنگین و نیمه سنگین چون اتوبوس و ون را در یخبندان جاده خطرناک می‌کند.

لذا باید نمک‌پاشی به این جاده گردشگری در طول فصل زمستان به صورت مستمر انجام شود.اگرچه اداره کل راه و شهرسازی این استان در ۲ سال اخیر با نصب گاردریل در محل‌های مورد نیاز این جاده و نصب علایم راهنمایی و رانندگی، سعی کرده وضعیت ایمنی این جاده کوهستانی را بهبود بخشد، اما علی حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان با یادآوری بهره‌برداری بخش خصوصی از منطقه گردشگری آلوارس، می‌گوید: هرگونه اقدامی در زمینه باز نگه داشتن راه این منطقه خارج از وظایف این اداره کل است. با این حال این دستگاه اجرایی در مقاطع مختلف اقدام به بازگشایی جاده آلوارس کرده، اما فعلاً امکان استقرار دائمی اکیپ راهداری در این جاده مقدور نیست.

برگزاری مسابقات اسکی

علاقه‌مندان به ورزش اسکی در اردبیل می‌گویند: تلاش برای اصلاح راه و دسترسی آسان به پیست اسکی آلوارس کمترین کار و در عین حال اساسی‌ترین کاری است که برای استفاده گردشگران و ورزشکاران از این مکان باید انجام شود.

آنان از نبود دستگاه برف‌کوب در این مجموعه ورزشی گلایه دارند و می‌افزایند: نبود این دستگاه به کیفیت اسکی‌سواری در این پیست لطمه می‌زند و مانع از برگزاری مسابقات ورزشی اسکی در آن می‌شود.با وجود مشکلات چند ساله برای بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های منطقه گردشگری آلوارس در فصل زمستان، به نظر می‌رسد مسئولان ذیربط تصمیم لازم را برای حل این مشکلات گرفته‌اند.

همکاری برای باز نگه داشتن جاده برفگیر

علی واحد، فرماندار سرعین نیز در این باره می‌گوید: با توجه به شروع فصل ورزش‌های زمستانی و بویژه اسکی، امسال این پیست در طول زمستان باز خواهد ماند.

واحد می‌افزاید: ۱۲ کیلومتر از مسیر جاده سرعین تا پیست اسکی آلوارس مربوط به راه خود روستای آلوارس است که بازگشایی آن برعهده راه و ترابری است و شهرداری سرعین نیز برای بازگشایی باقیمانده مسیر به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کرده است. به همین منظور تجهیزات شهرداری سرعین به صورت دائمی برای باز نگه داشتن مسیر تردد به پیست در نظر گرفته شده که به محض بارش برف برای بازگشایی مسیر تردد فعال می‌شود. این مسیر تا پایان زمستان باز است و شهروندان و مسافران می‌توانند بدون دغدغه در این جاده تردد کنند.

محمد صبوری، رئیس شورای شهر سرعین هم اعلام می‌دارد: با همکاری و هماهنگی رئیس فدراسیون اسکی کشور، قرار است پیست اسکی آلوارس در سرعین به تجهیزات و امکانات برف‌کوبی و اسکی روی یخ مجهز شود.در این زمینه عیسی ساوه شمشکی، رئیس فدراسیون اسکی قول داده منابع اعتباری را تأمین کند و از طریق شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری نیز ۵۰ میلیون تومان به این موضوع اختصاص داده تا در فصل زمستان و بارش برف به سرعت عملیات برف‌‌کوبی انجام شود و فضا برای اسکی روی برف و یخ فراهم آید.

مسئولان شرکتی که متولی تجهیز، نگهداری و بهره‌برداری از منطقه گردشگری آلوارس هستند نیز می‌گویند: این شرکت در ۲۰ هکتار زمینی که در این منطقه از طرف دولت به آن واگذار شده، طرح‌های مختلفی در دست اجرا دارد که ساخت یک هتل از مهم‌ترین آنهاست. این هتل دارای

۳۰ اتاق مخصوص برای استفاده اسکی‌بازان خواهد بود و هم اکنون در مرحله سفت‌کاری است. هم اکنون مجموعه ورزش‌های زمستانی آلوارس مجهز به تله‌سیژی به طول هزار و ۲۵۰ متر و سایر امکانات نظیر رستوران، خط تله اسکی برای آموزش اسکی و ایستگاه آموزشی است.

 اردبیل- یاشار پورمجید

ایران