ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

خودکفایی زنان در کاهش آسیب‎های اجتماعی موثر است

شهروندان:
دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان گفت: کمک به خوداتکایی و خودکفایی زنان به‌عنوان مقوله‎ای بسیار تاثیرگذار در کاهش آسیب‎های اجتماعی زنان باید مورد توجه قرار بگیرد.

زنانفاطمه رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: آمارها نشان می‎دهد اعتیاد در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد، این درحالیست که مطالعات کمتری درباره اعتیاد زنان و سایر مخاطرات سلامتی آنان انجام شده است و از این رو اطلاعات اندکی در رابطه با این موضوع وجود دارد.

عوامل روانی و اجتماعی مهمترین علل آغازگر اعتیاد در زنان است

وی افزود: زنان و مردان از نظر علل ایجاد کننده اعتیاد و تجربه اثرات آن تفاوت‎‏هایی دارند و اعتیاد زنان اغلب با رفتارهای زیان‌بار دیگری نیز همراه است و برخلاف مردان عوامل روانی و اجتماعی مهمترین علل آغازگر اعتیاد در زنان است؛ درحالی که مردان بیشتر برای تفریح و لذت‎جویی از موادمخدر به سمت آن می‌‎روند.

رضایی تصریح کرد: رویدادهای تنش‎دار زندگی همچون خشونت و احساس ضعف و ناتوانی در مقابل مشکلات و فقدان حمایت اجتماعی به طور خاص با رفتارهای اعتیادی در زنان مرتبط است.

روابط خانوادگی متزلزل از جمله عوامل تایید شده اعتیاد در زنان است

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان تاکید کرد: شبکه اجتماعی موادمخدر از جمله دسترسی به مواد، الگوبرداری، نگرش مثبت خانوادگی به مواد و همچنین کیفیت روابط خانوادگی متزلزل از جمله عوامل تایید شده اعتیاد در زنان است.

وی افزود: سابقه تعارض‎های زناشویی و بیماری افسردگی نیز رابطه مستقیم با شیوع استفاده از موادمخدر در زنان دارد.

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان با بیان اینکه طبق آمار، زنان معتاد در هر بار مصرف از نظر وزنی بیشتر از مردان مواد مصرف می‎کنند، گفت: دختران در مقایسه با پسران رغبت بیشتری به مصرف چند نوع ماده مخدر دارند یعنی مصرف همزمان چند ماده مخدر در دختران معتاد بیش از پسران دیده می‌شود.

رضایی درباره درمان زنان معتاد، خاطرنشان کرد: درمان اعتیاد زنان در صورتی موفق خواهد شد که مداخلات درمانی با محوریت رفتارهای بومی و قومی با لحاظ کردن موانع اجتماعی و فرهنگی جامعه و با گویش محلی و ایجاد احساس هویت مشترک انجام شود.

وی افزود: توسعه شبکه‎های حمایتی سلامت محور اجتماعی با رویکرد بومی نگر در آسیب‎های زنان باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان تصریح کرد: ارتقاء باورهای دینی و کمک به خوداتکایی و خودکفایی زنان به‌عنوان مقوله‎ای بسیار تاثیرگذار در کاهش آسیب‎های اجتماعی زنان باید مورد توجه قرار گیرد.