ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بيش از50درصد واحدهاي توليدي شيراز تعطيل شده است

واردات بی‌رویه و قاچاق، کابوس شب‌عید تولیدکنندگان

شهروندان:
شیراز به عنوان شهری خوش آب و هوا و توریستی شناخته می‌شود،‌ به همین دلیل تصور اکثر مسئولان کشور بر این است که صنعتگران، کشاورزان و شهروندان این کلانشهر مشکل خاصی ندارند. دیدگاه اشتباه به این منطقه سبب شده صنعت و کشاورزی استان فارس بی‌رونق شده و رو به تعطیلی برود.

بازار شب عیددر حال حاضر بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی این استان تعطیل شده است و صنعت کشاورزی این استان نیز به دلیل کم آبی و برداشت بی‌رویه از چاه‌های زیرزمینی بی‌رونق شده است و کشاورزان به‌دنبال شغل‌های دیگری به غیر از کشاورزی هستند. با آمدن دولت روحانی و توجه ویژه به سیاست خارجی، مقداری از فشارها بر صنعتگران کاسته شده است و شرایط برای صاحبان صنایع و تجار بهتر شده است، اما هنوز تا برگشتن به روزهای گذشته راه بسیار است تا بتوان دوباره از آن نقطه حرکت به سمت رشد را آغاز کرد.

با نزدیک شدن به ایام نوروز برخی از واحدهای تولیدی چشم و امیدشان به بازار شب عید است تا مقداری پایه‌های سست شده خود را تقویت کنند اما موضوع مهمی که سبب استرس تولیدکنندگان شده است واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی و قاچاق کالاست که تیشه به ریشه تولید در داخل می‌زند. در چین به دلیل وجود نیروی کار بسیار ارزان و سیاست‌های تشویقی دولت،‌ قیمت تمام شده کالا برای تولیدکننده بسیار پایین تمام می‌شود اما شرایط در داخل اینگونه نیست. یک تولیدکننده علاوه بر هزینه کارگر، حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل و مالیات و بیمه باید نگران واردات بی‌رویه و قاچاق کالا باشد. در حال حاضر شرایط برخی از تولیدکننده‌ها به‌گونه‌ای نیست که بتوانند با تولیدکننده‌های دیگر کشورها از لحاظ کیفیت کالا و قیمت رقابت کنند بنابراین متولیان صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم باید حمایت‌های خود را از تولیدکننده‌ها داشته باشند نه اینکه با واردات بی‌رویه سبب تعطیلی این واحدها شوند.

 چشم و امید تولیدکننده‌ها به تصمیمات دولت

رئیس اتاق بازرگانی شیراز  با بیان اینکه اکنون چشم و امید تولیدکننده‌ها به تصمیمات دولت است، افزود: این روزها فلسفه وجود واحد تولیدی به سیاست و تصمیمات دولت وابسته شده است. «فریدون فرقانی» با اشاره به اینکه می‌توانیم صادرات را جایگزین نفت کنیم،‌ گفت: لازمه تحقق این هدف وجود قوانین و مقررات ثابت و شفاف است. سیاست‌های دولت باید به‌گونه‌ای باشد که صادرکننده حداقل بداند تا ۶ ماه آینده یک شرایط ثابت و پایدار در بازار و کشور حاکم است.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات باید صادرات محور باشد تا بتوانیم در بازار داخلی و خارجی ماندگار باشیم، ادامه داد: نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدامات خوبی برای تسهیل صادرات انجام داده است و سیاست‌های خوبی برای تشویق واحدهای تولیدی برای صادرات کالا تنظیم و تدوین شده است. رئیس اتاق بازرگانی شیراز تصریح کرد: متولیان صنعت اگر احساس کردند بخشی از صنعت در حال رونق است، با سیاست‌های غلط و عامل بازدارنده مشکلاتی را برای صنعتگران ایجاد نکنند تا کسری بودجه و اعتبار را با چنین تصمیماتی جبران کنند. فرقانی گفت:‌ متولیان صنعت اجازه دهند که واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی در سال ۹۳ سال آرام و بی‌دغدغه‌ای را پشت سر بگذارند تا مقداری از مشکلات‌شان در این شرایط آرام حل شود.

 لزوم برخورد با افراد سوء‌استفاده‌گر

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی و تجار چشم و امیدی به حمایت‌های مالی دولت ندارند اما دولت اجازه ندهد برخی از افراد سوء استفاده‌گر با تامین منافع شخصی خود از جمله قاچاق و واردات بی‌رویه این آرامش را از صاحبان واحدهای تولیدی سلب کنند. رئیس اتاق بازرگانی شیراز افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده تولید خیلی از کالاها با نرخ ارز ۳ هزار تومانی توجیه اقتصادی ندارد بنابراین با چنین شرایطی امکان رقابت در بازارهای جهانی وجود ندارد.

 از واردات بی‌رویه جلوگیری شود

فرقانی با تاکید بر اینکه دولت با اتخاذ سیاست‌های صحیح باید از واردات بی‌رویه کالا به داخل کشور جلوگیری کند، تصریح کرد: واردات بی‌رویه کالا سبب بی‌انگیزه شدن تولیدکننده‌های داخلی خواهد شد بنابراین به این موضوع توجه ویژه‌ای باید شود تا در آینده شاهد تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی نباشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی این استان اکنون تعطیل شده است، اضافه کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدی با مشکلات و دغدغه‌های بسیار زیادی روبه‌رو هستند که سبب شده تا با کمترین ظرفیت ممکن به فعالیت خود ادامه بدهند. رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: مورد دیگری که باید به آن توجه بیشتری صورت گیرد هزینه‌هایی است که در راه صنعت صرف نمی‌شود،‌ این روزها برخی از افراد به اسم صنعت وام و تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند اما در مکان دیگری آن را هزینه می‌کنند و چنین اقداماتی سبب بی‌اعتمادی بانک به واحدهای تولیدی و صنعتگران شده است. فرقانی تاکید کرد: دولت با سیاست‌های حمایت‌کننده از تولیدکننده به‌ویژه در حوزه بانک می‌تواند فرصت بیشتری به واحدهای تولیدی برای بازپرداخت معوقات بدهد.

مهدی دهقان

 تهران امروز