ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

چه کسانی می‌خواهند فیس‌بوک فیلتر شود؟

شهروندان:
اخیراً آقای عبدالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» در رابطه با فیلترشدن سایت فیس‌بوک مدعی شده است «مردم نیز خواهان مسدود کردن محتوای مجرمانه هستند مردم فیلترینگ شبکه‌های معاند را می‌پذیرند.» اگرچه در اینجا مفهوم سخن آقای خرم‌آبادی درست است و مردم هم خواهان مسدود کردن محتوای مجرمانه هستند و هم فیلترینگ شبکه‌های معاند را می‌پذیرند، اما مصداق ایشان چیزی نیست که مردم آن را جزو شبکه‌های معاند یا دارای محتوای مجرمانه بدانند.

همچنین وی اشاره کرده است به اینکه روزانه ۸۰۰ مورد گزارش از مردم دریافت می‌کنند که خواهان فیلتر شدن برخیفیس‌بوک سایت‌ها هستند؛ اما هیچ اشاره‌ای نکرده کدام سایت‌ها؟ بی‌تردید نباید ارتباط چندانی بین این گزارش‌ها با فیلترشدن سایت فیس‌بوک باشد.

در واقع آقای خرم‌آبادی نوعی بازیِ زبانی به راه انداخت تا از صغرای بی‌ربط، کبرای مورد نظرش را استنتاج کند. باز خدا پدر ایشان را بیامرزد. برخی از مسئولان که هر کاری دل‌شان می‌خواهد بکنند را به پای «مردم ایران» می‌نویسند: اما هرگز توضیحی نمی‌دهند که این‌ها را از کجا فهمیده‌اند؟ آیا «مردم ایران» آمده و این اظهارات را فقط درگوشی به ایشان گفته‌اند؟ بر اساس کدام نظرسنجی‌های معتبر چنین سخنانی می‌گویند؟ آیا صرفاً همین که دوربین برخی برنامه‌های شناخته‌شده برود مصاحبه‌ای صوری با کسی انجام دهد که سخنان دلخواه اینان را بر زبان روان می‌کند، نشانه کل مردم ایران است؟ آقای خرم‌آبادی بی‌تردید می‌داند کاربران فیس‌بوک بیش از آنی است که بتوان مدعی شد مردم ایران از فیس‌بوک بدشان می‌آید.

برای نمونه بر اساس برآوردی که ۲ سال پیش (دوم بهمن ۱۳۹۰) سایت تابناک از تعداد کاربران ایرانی فیس‌بوک انجام داده بود، این عدد را ۵/۱۲ میلیون نفر اعلام کرد. کل کاربران ایران بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت ارتباطات در ۶ ماه نخست ۱۳۹۲ نزدیک به ۲۷ میلیون نفر بوده است.

اگر بپذیریم از ۲ سال پیش تاکنون تنها ۱۰درصد به تعداد کاربران فیس‌بوک در ایران افزوده شده است (که رقم واقعی بسیار بیش از این است)، بنابراین می‌توان به سادگی دریافت که دست‌کم نیمی از کاربران اینترنت در ایران، کاربر فیس‌بوک هم هستند. حال جای پرسش دارد که آقای خرم‌آبادی از جانب کدام «مردم ایران» سخن می‌گوید؟ آن مردمی که از اینترنت استفاده می‌کنند و دست‌کم نصف‌شان کاربر فیس‌بوک هم هستند یا آن «مردم ایران» که تنها در کلام برخی مسئولان ذکر می‌شود؟ توسل به اینکه چون زاکربرگ به‌عنوان بنیانگذار فیس‌بوک، یهودی‌زاده است (هرچند بارها اعلام کرده که به هیچ دینی باور ندارد)، دردی را دوا نمی‌کند. با این برخوردها و جرم دانستن همه رفتارهای پیش‌پاافتاده (که در همه کشورهای دنیا طبیعی است) قبح «جرم» دارد از بین می‌رود.

برخی مسئولان آنچنان حوزه جرم را گسترش می‌دهند که دیگر برای «مردم ایران» تشخیص اینکه کدام عمل‌شان جرم است و کدام نیست، دشوار و گاهی غیرممکن می‌شود. در مجموع به یاد داشته باشیم که فیس‌بوک بالاخره رفع فیلتر می‌شود. خودتان یا مسئول بعدی این کار را می‌کنید.

بالاخره یک روز این اتفاق خواهد افتاد. همانگونه که پس از سال‌ها دستگاه ویدئو آزاد شد. فقط مشکل این است که تا آن زمان شما باعث می‌شوید افراد بسیاری به دلیل استفاده از فیس‌بوک یا فیلترشکن، احساس مجرم بودن کنند. فقط مشکل این است که تا آن زمان هزینه‌های بسیاری برای فیلترینگ هم بر «مردم ایران» تحمیل می‌کنید و هم بر نهاد زیرنظر خودتان فقط مشکل این است که تا آن موقع دیوار بی‌اعتمادی بین خودتان با «مردم ایران» را بلندتر می‌کنید. شما بالاخره روزی این شبکه را رفع فیلتر خواهید کرد.

 امیر‌هاشمی مقدم

قانون