ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دانش آموزان اقلیت‌های دینی مشکلی برای آموزش خط و زبان مادری ندارند

شهروندان:
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دانش آموزان اقلیت های دینی هیچ گونه مشکلی برای آموزش و یادگیری خط و زبان مادری خود ندارند.

دانش آموزاناسفندیار اختیاری کسنویه یزد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی زبان اصلی کشور فارسی است ولی در همه مناطق می توانند آموزش زبان مادری خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: ایرانیان غیر مسلمان و اقلیت های دینی سال هاست زبان و خط مادری خود را بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی فرا می گیرند و در کنار آموزش زبان رسمی (فارسی)، زبان خود را آموزش می بینند.

نماینده اقلیت های دینی زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون اساسی این ظرفیت را ایجاد کرده که زبان مادری نیز به دانش آموزان آموزش داده شود، یادآور شد: کتاب های آموزش و پرورش در همه کشور ثابت است بنابراین چیزی به عنوان کتاب اقوام و زبان های دیگر در دروس آموزشی وجود ندارد.

اختیاری تصریح کرد که به این معنا که همه دانش آموزان زبان فارسی را آموخته و با همین زبان دیگر دروس اعم از ریاضی، علوم، تاریخ و سایر دروس را می خوانند و می آموزند.

وی اظهار داشت: اما در اصل ۱۳ قانون اساسی این امکان برای اقلیت های دینی همچون زرتشتیان، کلیمیان، آشوریان و ارامنه فراهم شده است که همانند دانش آموزان مسلمان که درس دینی دارند، در ساعتی خارج از فضای مدرسه (اگر در یک مدرسه عام تحصیل می کنند) زبان و خط مادری و قوم خود را فرا بگیرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: دانش آموزان اقلیت های دینی که در مدارس عام و در کنار دانش آموزان مسلمان تحصیل می کنند به جای حضور در کلاس درس دینی، ساعت مشخصی را در بیرون از فضای مدرسه به آموزش دین و زبان خود می پردازند و نمره درس دینی برای آنان لحاظ می شود و تاکنون نیز مشکلی در این رابطه به وجود نیامده است.