ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سنگینی گناهی ناکرده بردوش خانواده زندانی

شهروندان:
مدام به میله های زندان زل می زند و خاطرات تلخ لحظه تصادف و یک آن غفلت را مرور می کند.فکر اینکه خانواده اش اکنون چه می کنند آزارش می دهد…

قانونافسوس می خورد که غفلتش چه تبعاتی در پی داشته و اینکه خانواده اش به عنوان یکی از قربانیان با چه آسیب هایی روبرو شده اند.

تحمل تبعات زندانی شدن ، بر خانواده زندانی بیشتر از خود زندانی نمود پیدا می کند . خانواده زندانیان در واقع قربانیانی هستند که پس از به زندان افتادن سرپرست آن ها از کمترین حمایت برخوردار بوده و با آسیب های مختلفی روبه رو می شوند.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه باید تفاوتی میان خانواده زندانیان با خود زندانی قایل شویم ، گفت: اگر یک زندانی حتی تبهکار هم باشد خانواده اش نباید تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد، خانواده اش که تخلفی مرتکب نشده است اما نگاه جامعه به خانواده زندانیان نگاه جالبی نیست.

رحیم مطهری نژاد افزود: این نگاه باید عوض شود و به نظر من رسانه ها در تغییر این نگاه ها نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: از آنجا که به این موضوع خوب توجه نشده است، لذا زندانیان و خانواده های آنها صدمات زیادی خوردند که بسیاری از آنها جبران ناپذیر است.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان اظهار داشت:فرزند یک زندانی هیچ گناهی نکرده و نباید ازدواجش بخاطر دختر یک فرد زندانی بودن با مشکل مواجه شود؛ و از طرف دیگر چرا نباید به پسر یک زندانی دختر داد؟

مطهری نژاد از مسوولان خواست تا با تغییر نگاه به خانواده زندانیان مشکلات را سبک کنند نه اینکه به آن دامن بزنند و تشدید کنند.

به گفته وی ،هزینه هایی که صرف مدیریت بر این آسیب می شود دهها برابر هزینه هایی است که باید صرف بر مدیریت بر این خانواده ها شود و این موضوعی است که در کشور از آن غفلت شده است.

مطهری نژاد گفت:انتظار داریم مردم به موضوع زندانیان و خانواده های آنان نگاهی دوباره داشته باشند و اولین توقع مان این است که با نگاه تکریم و محبت آمیز به زندانیان و خانواده های آنان نگاه کنند چون این افراد تکه های جدا شده از جامعه نیستند.

وی افزود:همه این افراد تا دیروز سرکار و زندگی شان بودند و الان بخاطر یک اتفاق یا خطا زندانی شده اند.

وی با اظهار گلایه از برخی رسانه ها، گفت: اگر فیلم ها روزنامه ها، سایت های خبری، محاوره های خانواده ها را رصد کنیم در می یابیم که همه درمورد زندانیان و خانواده های آنها منفی حرف می زنند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان موضوع سوء پیشینه را موضوع مهمی عنوان کرد و گفت:فردی که زندانی می شود در حوزه های انتظامی و حوزه های قضایی سابقه دار می شود که این سوء پیشینه مانع اصلی اشتغال و تغییرنگاه به این افراد است.

وی با بیان اینکه خداوند ستار العیوب است، گفت:همه ما تخلف داریم مشکل اینجاست که این افراد تخلف شان ثبت شده ولی تخلف ما ثبت نشده است و این گونه ثبت تخلف در جهت مخالف ستار العیوبی است.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان تصریح کرد: وقتی دوران محکومیت تمام می شود باید پرونده را بست و با نگاهی همانند نگاه به مردمان عادی به این افراد نگاه کرد، خصوصا اگر تخلف این افراد سبک و سطحی باشد.