ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کابینه اعتدال و اقلیت‌های دینی

شهروندان:
گرچه شمار اقلیت‌های دینی در ایران رقم بسیار کم و محدودی است و بر طبق اطلاعات موجود، جمعیت گروه‌های زرتشتی، یهودی و مسیحی حتی به چند صد هزار نفر نیز نمی‌رسد اما توجه به مسائل و مشکلات این جمعیت و شهروندان ایرانی، بخشی از وظایف قانونی دولت است که خوشبختانه در پی شروع به کار دولت تدبیر و امید شاهدیم که توجه جدی‌تری به این اقلیت‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

کلیسا- تهراناقلیت‌های دینی ایران در مجلس دارای نماینده ویژه خود هستند. همچنین این اقلیت‌ها دارای عبادتگاه‌های خاص، نشریات اختصاصی، مدارس ویژه و موقعیت‌های آزاد و متعارف برای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی هستند که مجموعه این شرایط نشان می‌دهد محدودیت‌های ساختاری پیچیده‌ای رو در روی اقلیت‌های دینی نیست. این سخن البته بدان معنا نیست که اقلیت‌های دینی با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستند. بدیهی است باید برای شناسایی مشکلات این دسته از ایرانیان و رفع و رجوع آن نیز کوشید.

فراموش نشود که در برهه‌های حساس تاریخی همیشه اقلیت‌های دینی در کنار سایر هموطنان خود از کیان کشور دفاع نموده و شهدای زیادی را نیز تقدیم کشور کرده‌اند. حضور جدی ارامنه در جریان انقلاب مشروطه یا حضور نیروهای کلیمی و مسیحی اعم از ارمنی و آشوری و کلدانی و نیز زرتشتیان ایرانی در جبهه‌های جنگ در دوره جنگ هشت ساله صدام علیه ایران، نمونه‌ای از این همدلی‌ها است.

در دوره چند ماهه شروع به کار دولت جدید توجه به اقلیت‌های دینی بیش از گذشته نمود یافته است. در سفر رئیس جمهوری به نیویورک و در اقدامی ستایش برانگیز، نماینده کلیمیان ایران نیز در میان همراهان رئیس دولت حاضر بود. حضور دکتر سیامک مرصدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی که به عنوان نخستین نماینده اقلیت‌های ایرانی در سازمان ملل حاضر می‌شود، یکی از این رویدادهای بااهمیت است که علی‌رغم اهمیت نمادین و سیاسی آن چندان مورد توجه رسانه‌های جمعی بویژه رادیو و تلویزیون قرار نگرفت. این در حالی است که رسانه‌های بین‌المللی از این مسأله به سادگی رسانه‌های داخلی گذر نکرده و به پوشش گسترده آن پرداختند و مثلاً گاردین در همین خصوص مطلبی منتشر کرد.

همچنین سلسله دیدارهای حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های دینی با شخصیت‌ها و نخبگان اقلیت‌های دینی و نیز نمایندگان این اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی در چند ماه گذشته به صورت متناوبی استمرار داشته است. به عنوان نمونه، حجت‌الاسلام یونسی در نخستین روز سال ۲۰۱۴ میلادی در کلیسای سرکیس مقدس تهران حضور یافت و با اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین دیدار نماینده کلیمیان با مسئولان مرکز امور زنان ریاست جمهوری و نیز دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با یوناتن بت کلیا دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان، از جمله اتفاقات مثبت روی داده در چند ماه گذشته است که گذشته از اثرات سیاسی، بین‌المللی‌ و رسانه‌ای آن می‌تواند در شناخت مسائل و مشکلات اقلیت‌های دینی در کشور و برطرف کردن آن مشکلات اثرگذار باشد.

در آخرین اتفاق روی داده در این خصوص، رئیس جمهوری با اهدای کمک یک میلیارد تومانی به بیمارستان خیریه کلیمیان ایران گام ارزشمند دیگری برداشته شد. بیمارستان دکتر سپیر که متعلق به جامعه کلیمیان ایران است، سال ۱۳۲۱ از سوی مؤسسه خیریه کانون خیرخواه تأسیس شده است.

اتفاقات روی داده درخصوص اقلیت‌های دینی در چند ماه گذشته را باید به فال نیک گرفت و برای تعمیق همبستگی ملی و توجه به حقوق شهروندی ایرانیان غیرمسلمان بیش از گذشته کوشید. راه و مسیر حل و فصل مسائل ملی و کلان کشور با استراتژی توجه به پایه‌های همبستگی ملی و تعمیق وحدت ملی نیازمند توجه به مسائل و مشکلات همه ایرانیان فارغ از تعلق آنان به دین و مذهب، قوم و قبیله خاصی است.

 احسان هوشمند

ایران

برچسب‌ها : , , ,