ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سی ام بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز چهارشنبه برابر با سی ام بهمن 1392 هجری خورشیدی، نوزدهم ربیع الثانی 1435 هجری قمری و نوزدهم فوریه 2014 میلادی است. 35 پیش در چنین روزی، وزارت امور خارجه ایران در یک اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد که از این پس ایران هیچ گونه رابطه ای با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۳۰ بهمن ۱۳۸۸

ناوچه جماران با حضور آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کرد. ناوشکن جماران دارای امکاناتی چون موشک‏های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز سامانه های اژدرافکن و توپ های دریایی پیشرفته است.

۳۰ بهمن ۱۳۸۱

هواپیمای ایلیوشین ۷۶ روسی که در آن مسوولان و فرماندهان سپاه لشکر ۴۱ ثارالله کرمان حضور داشتند، سقوط کرد و ۲۷۶ سرنشین آن در این حادثه جان باختند.

۳۰ بهمن ۱۳۶۹

حجت الاسلام مصطفی زمانی نویسنده، پژوهشگر و استاد برجسته ی حوزه علمیه و صاحب اثرهای ارزنده ای چون استعمار، موسی یا کودک نیل و قصه های قرآن در ۵۸ سالگی درگذشت.

۳۰ بهمن ۱۳۵۷

سفارت فلسطین در ایران در محل پیشین سفارت رژیم صهیونیستی گشایش یافت.

۳۰ بهمن ۱۳۵۷

وزارت امور خارجه ایران با فرستادن اطلاعیه ای اعلام کرد که از این پس ایران هیچ گونه رابطه ای با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

۳۰ بهمن ۱۳۵۶

بدنبال قیام خونین مردم تبریز در چهلمین روز شهادت شهدای قم، موج ناآرامی ها در این شهر ادامه داشت و در ۱۳۵ ناحیه از شهر تظاهرکنندگان به ساختمان های دولتی، بانک ها، سینماها و هتل ها حمله کردند و تعدادی را به آتش کشیدند.

۳۰ بهمن ۱۳۵۶

روحانیون مبارز خارج از کشور در تفسیر اوضاع ایران نامه ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال کردند و محمدرضا پهلوی را مسوول تمام حوادث دانستند.

۳۰ بهمن ۱۳۴۵

امیرعباس هویدا نخست وزیر با سخنرانی در مجلس شورای ملی از معامله بزرگ خرید اسلحه از اتحاد جماهیر شوروی پرده برداشت. نخستین گزارش درباره ی اقدام شوروی به فروش اسلحه به ایران در ۲۳ مرداد ۱۳۴۵ منتشر شد، ولی معامله اصلی تا این تاریخ و اعلام هویدا در مجلس، انجام نگرفت. این فاصله زمانی به دلیل نگرانی آمریکا و تلاش آنان برای بازداشتن ایران از انجام این معامله بود.

۳۰ بهمن ۱۳۰۳

هیات دولت درباره ی ساخت راه آهن سراسری گفت و گو کرد، در این جلسه تصمیم گرفته شد که نخستین خط باید برای مسیر محمره، خرم آباد، سلطان آباد، تهران، ساری و بندرگز ساخته شود.

۳۰ بهمن ۱۳۰۳

پس از تصویب مجلس شورای ملی، رضاخان پهلوی به صورت رسمی خود را فرمانده ی کل نیروهای مسلح ایران معرفی کرد. مجلس در ۲۶ بهمن ماه ۱۳۰۳ خورشیدی مقام فرماندهی کل قوا (نیروهای دفاعیه و تامینیه) را از احمد شاه گرفت و به رضاخان داد. مجلس در مصوبه ی خود اضافه کرده بود که بدون رای مجلس این مقام از رضاخان گرفته نمی شود.

۳۰ بهمن ۱۲۹۹

قاسم خان والی معروف به سردار همایون از فرماندهی بریگاد قزاق، کناره گیری کرد. او پس از اخراج افسران روس و استاروسلسکی، به مقام فرماندهی بریگاد قزاق رسیده بود. بریگاد قزاق نیروی نظامی ویژه ای بود که در سال ۱۲۵۸ خورشیدی به درخواست ناصرالدین شاه در پی قراردادی میان ایران و روسیه تزاری تشکیل شد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۳)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,