ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
توسعه در بهترین نقطه ساحلی گلستان متوقف شده است

گره کور طرح گردشگری بر اسکله بندرترکمن

شهروندان:
براساس قرارداد 45 ساله بین شهرداری و سازمان مناطق گردشگری گلستان قرار بود در ساحل بندرترکمن دهکده گردشگری ساخته شود، اما 7 سال است که آب از آب تکان نخورده و فقط دو طرف، یکدیگر را به انجام ندادن تعهدات متهم می‌کنند. در این میان هدف اصلی یعنی توسعه شهر و آبادانی بندرترکمن فراموش شده است.

اسکله بندرترکمنبرای رسیدن به اسکله بندرترکمن که محل ساخت این طرح است باید جاده‌ای ۲کیلومتری را از مرکز شهر طی کرد تا به ساحل رسید. در این راه کوتاه، تابلو بزرگی از نمای یک دهکده جدید نصب شده که روی آن نوشته «تفرجگاه ساحلی بندرترکمن»، اما مسافرانی که بجز تالاب‌های اطراف چیز دیگری پیدا نمی‌کنند از جست‌و‌جو برای یافتن چنین سازه معماری که نمونه آن در ایران وجود ندارد، خسته می‌شوند.

آنان نمی‌دانند این تابلو، سرابی است که از بندرترکمن می‌بینند چرا که قرار بود با اجاره ۴۵ ساله اراضی ساحلی این بندر خواب آشفته شهرداری این شهر را درمان کند اما نه تنها کاری از پیش نرفت بلکه فرصت توسعه نیز از شهر گرفته شد.

موضوع این قرارداد اجاره که خرداد سال ۸۵ در ۲۶ بند بسته شده، ساخت مجموعه گردشگری، اقامتی، تجاری، پذیرایی و خدماتی مطابق طرحی فرانسوی شامل هتل، باشگاه‌های ورزشی، تأسیسات ساحلی، سینما و بخش‌های بی‌شمار دیگر است که حتی یک آجر آن هم چیده نشد.

قرار بود این طرح در مدت ۳۶ ماه ساخته شود، اما حالا ۷ سال گذشته و هیچ خبری از آن نیست درعوض بندرترکمن هرروز دلگیرتر می‌شود. سیلاب مهمترین خبری است که از این شهر به گوش می‌رسد و کوچه‌های آسفالت نشده بدون هرگونه زیبایی، نمایی است که از شهر می‌توان توصیف کرد.

المیرا سوقی، عضو شورای شهر بندرترکمن که به منصفانه نبودن قرارداد گلایه دارد، اظهار داشت: ۱۶هکتار از زمین‌های شهرداری یعنی همان زمین‌های اسکله که در بهترین منطقه شهر است را در شورای شهر دوم برای ساخت دهکده گردشگری اجاره داده‌اند که از این محل، ماهانه فقط یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عاید شهرداری می‌شود. با اوضاع بد مالی که شهرداری بندرترکمن دارد این قرارداد منصفانه نیست.

واگذاری رایگان بهترین منطقه

وی ادامه داد: این اجاره بها در سال ۱۴۳۰ یعنی آخرین سال قرارداد به ۵/۴ میلیون تومان می‌رسد که مبلغ ناچیزی خواهد بود، جدای از اجرا نشدن این طرح آنجا هم‌اکنون ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد از محل پارکینگ و بازارچه جدید دارد که از این مبلغ هم چیزی به شهرداری نمی‌رسد.ضمن این که بعد از ۴۵ سال که قرارداد تمام می‌شود بندرترکمن سرمایه گذاری‌های انجام شده را باید به قیمت روز به آن‌ها پس دهد که بعید به نظر می‌رسد شهرداری توان مالی این کار را داشته باشد. در واقع به صورت مادام العمر بهترین نقطه بندرترکمن که زمینه بیشترین درآمد را دارد تقریباً رایگان واگذار کرده‌اند.این درشرایطی است که اسکله بندرترکمن در چند سال گذشته توانسته مسافران زیادی را جذب کند و به گفته سوقی، بازاریان نقش مهمی داشتند.

در خصوص سابقه بازارچه اسکله همه می‌دانند که قبل از سال ۸۱ بازار به صورت فعلی ساماندهی نشده بود یعنی غرفه‌ای وجود نداشت و به صورت دستفروشی انجام می‌گرفت. در همان زمان با درست کردن غرفه‌های موقت دستفروشان ساماندهی شدند و برای آن‌ها غرفه‌هایی ساخته شد و پس از بستن قرارداد با سازمان گردشگری نیز برای غرفه داران حق اولویت در گرفتن غرفه در بازارچه‌های جدید در نظر گرفتند،اما آنان حاضر نیستند نقل مکان کنند و سرانجام این که سازمان گردشگری با خیالی آسوده زمان را هدر می‌دهد.

سوقی اضافه کرد: اگرچه ساماندهی بازارچه قدیم برعهده شهرداری بوده و سازمان گردشگری یک هکتار زمین در مکان روبه‌روی بازارچه جدید در اختیار شهرداری قرار داده،اما با توجه به مخالفت بازاریان برای انتقال غرفه‌ها، شهرداری از گرفتن اجاره و داشتن درآمد از این یک هکتار محروم شده است. محروم شدن بندرترکمن از درآمد اسکله برای همیشه درحالی است که بودجه امسال شهرداری بندرترکمن ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است که پاسخگوی نیازهای این شهر نیست. به همین علت شورای شهر بندرترکمن خواستار فسخ قرارداد و واگذاری اختیارات این زمین‌ها شده تا علاوه بر اشتغالزایی کمک مالی به شهر و شهرداری بندرترکمن شود.

یک شهر معطل ۲۵۰ غرفه

سهراب بلبلیان، مدیرعامل دهکده گردشگری بندرترکمن نیز با اشاره به این که سازمان مناطق گردشگری به تعهدات خود عمل نکرده، گفت: زمین اسکله معارض دارد و ۲۵۰ نفری که در این بازارچه غرفه دارند حاضر به جابه‌جایی نیستند، به همین خاطر غرفه‌داران که سال ۸۶ قرارداد آنان تمام شده یکی از مشکلات اصلی شروع نشدن طرح هستند.

وی افزود: مکان این غرفه‌ها درست در بخش اصلی طرح و در قسمت ساخت هتل قرار گرفته که تا جابه جا نشدن غرفه ها امکان شروع کار وجود ندارد چرا که غرفه داران راضی نمی‌شوند و بعد از ساخت نیز معلوم نیست با چه قیمتی می‌خواهند رضایت دهند. این در شرایطی است که این غرفه‌ها اکنون به قیمت‌ ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود،اما هیچ اجاره‌ای پرداخت نمی‌کنند و برای ما هم درآمدی ندارد.

مدیرعامل دهکده گردشگری بندرترکمن دراین خصوص که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مبلغ کمی برای اجاره ۱۶هکتار است، توضیح داد: باید در نظر گرفت سازمان هزینه زیادی کرده چون زمین‌های اسکله باتلاقی و زیر آب بود و با صرف هزینه اکنون به این شکل درآمده که محل رفت و آمد مسافران شده است، از طرفی درصورت شروع به کار طرح، شهرداری از محل عوارض ساخت تأسیسات درآمد خواهد داشت. بعد از اتمام قرارداد هم این سازمان مالک زمین نیست و فقط ساختمان‌ها که ۴۵ ساله شده‌اند را به قیمت روز و با نظر کارشناس رسمی دادگستری به موجر می‌فروشد.

روی زمین ماندن این طرح سرمایه‌گذاری در شرایطی است که گویا مسئولان این استان این پرونده را فراموش کرده‌اند. به عبارتی در حالی که حرف جزیره «آشوراده» در صدر وعده‌های استانداران همه دولت‌های گذشته قرار داشته، اما کمی نزدیکتر و در ساحل بندرترکمن فرصتی بی‌نظیر برای شهر کمتر برخوردار بندرترکمن وجود دارد که رفع مشکلات آن به کلی فراموش شده است.

 گرگان- نغمه عقیلی

ایران