ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سفر به شهر چشمه‌های بهشتی

شهروندان:
شهر چشمه‌های بهشتی… این لقبی است که به شهر سرعین داده‌اند تا حق مطلب را در خصوص چشمه‌های آبگرم این شهر به خوبی ادا کنند اما چه کسی است که یکبار به سرعین سفر کرده باشد و نداند که این شهرستان تکه‌ای از بهشت است؛

اردبیل کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های سبز و اهالی با فرهنگ و تاریخی به بلندای کوه سبلان، همه دست در دست یکدیگر داده‌اند تا منطقه‌ای شکل بگیرد که همه ساله میلیون‌ها نفر برای دیدنش و لذت بردن از طبیعت آن بار سفر برمی‌بندند.

بر خلاف دیدگاه‌های عمومی که آن را تبدیل به یک سفرگاه تابستانی کرده، طبیعت سرعین در زمستان و بهار نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد که می‌تواند جذابیتی برابر با روزهای تابستانی داشته باشد. وجود پیست اسکی آلوارس به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین پیست‌های اسکی ایران که توانایی ارائه خدمات گردشگری طی ۸ ماه از سال را دارد، یکی از همین جاذبه‌ها است.

براین اساس، مجموعه فرهنگی، توریستی و ورزشی آلوارس در یکی از زیباترین نقاط استان از لحاظ گردشگری و در دامنه‌های مرتفع و زیبای سبلان واقع شده که بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران است. این پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریاست به سبب بارش برف فراوان در طول پائیز و زمستان و به دلیل دیر ذوب شدن برف‌های این منطقه می‌تواند در حدود ۶ الی ۸ ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد که از این لحاظ در کشور در رتبه اول است.

از ویژگی‌های بارز منطقه‌ علاوه بر جاذبه‌های زمستانی می‌توان به جاذبه‌های بهاری و تابستانی آن ازجمله روی آوردن عشایر با گله‌های خود به مناطق حوالی آن، هوای خنک و معتدل در اوج تابستان، پوشش گیاهی و گل‌های رنگارنگ به‌صورت دشت‌های وسیعی از شقایق‌های کوهی، گل‌ختمی، گون و غیره اشاره کرد، همچنین قرار گرفتن مسیر‌های صعود به قله سبلان و قلل دیگر و مشرف بودن آن به شهرهای سرعین، نیر و اردبیل استفاده از آن را در تمامی فصول سال مفید و خاطره‌انگیز می‌کند.

وجود طبیعت شاداب و سرزنده در منطقه سرعین باعث شده مسئولان این شهر این ایده را در سر بپرورانند که با راه‌اندازی جشنواره‌ای زمستانی به معرفی قابلیت‌های زمستانی این منطقه بپردازند. جشنواره‌ای که نخستین دوره آن در زمستان سال گذشته برگزار شد و به گفته شهردار شهر سرعین باعث افزایش ۲۰ درصدی ورود گردشگر به این شهر شد. حال دومین دوره این جشنواره نیز این روزها در شهر سرعین در حال برگزاری است.

 آبگرم در کنار اسکی

در همین زمینه رضا زنده‌دل شهردار شهر سرعین و دبیر دومین جشنواره زمستانی سرعین  در خصوص ایده شکل‌گیری این جشنواره و اهدافی که قرار است در این جشنواره محقق شود گفت:‌ «در چندسال اخیر با تلاش مردم و مسئولان و با امکاناتی که با همت بخش‌های مختلف به وجود آمده، بستری مفید مهیا شده که مردم بتوانند در فصول مختلف از شهر سرعین استفاده کنند. وجود آب‌های گرم معدنی در کنار پیست اسکی رویدادی است که در کمتر نقطه‌ای از دنیا امکان آن وجود دارد و همین موضوع است که شهر سرعین را نسبت به سایر نقاط دنیا متمایز می‌کند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «این موضوع در حالی است که تا چندسال گذشته به رغم وجود این امکانات خدادادی بی‌نظیر به دلیل نبود زیرساخت مناسب نظیر راه‌ها و مهمانپذیر‌ها استقبال چندانی از شهر سرعین صورت نمی‌گرفت اما حالا با ایجاد نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ مهمانپذیر، هتل و هتل آپارتمان در سرعین،‌ این امکان مهیا شده که در تمام فصول پذیرای گردشگران باشیم.»

وی به شکل‌گیری ستادی برای جلب توریست در فصل زمستان اشاره کرد و ادامه داد: «سال گذشته ستادی به کمک استانداری تشکیل شد که ریاست ستاد به عهده معاونت برنامه‌ریزی استانداری و جانشین ستاد شخص فرماندار سرعین بود که شهرداری و شورای شهر و نماینده مجامع امور صنفی نیز از اعضای این ستاد بودند. در این ستاد تصمیم بر آن شد که با برگزاری این جشنواره سرعین را به مردم سراسر کشور معرفی و از آن‌ها برای سفر به این شهر زیبا دعوت کنیم.»

زند‌ه‌دل به وجود پیست اسکی آلوارس در سرعین به عنوان یکی از مزیت‌های گردشگری زمستانی این شهر اشاره کرد و ادامه داد:‌ در فصل زمستان و در طول برگزاری جشنواره زمستانی که تا ۱۱ اسفند ادامه دارد، هتل‌ها،‌ آب‌های گرم معدنی، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند.

زنده‌دل در خصوص میزان تأثیر برگزاری جشنواره زمستانی در سرعین بر حجم ورود گردشگر به این شهر گفت:‌ این جشنواره نوپا است و نباید انتظار داشته باشیم که با یکسال برگزاری در فصل زمستان انتظار حجم گردشگر همانند تابستان را داشته باشیم، اما پس از برگزاری جشنواره در سال گذشته آماری که ما به دست آوردیم حکایت از این داشت که ۵۰ درصد گردشگرانی که در فصل بهار و تابستان وارد سرعین شدند، کسانی بودند که برای نخستین بار به سرعین سفر کرده و از طریق جشنواره زمستانی سال گذشته با شهر ما آشنا شده بودند.

ما امیدواریم که امسال هم نسبت به سال گذشته در فصل زمستان شاهد افزایش ورود گردشگر باشیم و امیدواریم این روند سال به سال بیشتر شود. زنده‌دل در ادامه به برنامه‌های آتی توسعه شهر سرعین اشاره کرد و افزود: ما در کنار تمام برنامه‌هایی که برای زیبا‌سازی و ایجاد تأسیسات رفاهی و گردشگری در شهر داریم،‌تصمیم به احداث یک فرودگاه محلی در سرعین گرفته‌ایم تا بتوانیم مهمانان خود را از شهر اردبیل با پرواز ویژه به سرعین منتقل کنیم. کارهای مطالعاتی تأسیس این فرودگاه در حال انجام است و بخش خصوصی که قرار است مجری این پروژه باشد در حال انجام طرح توجیهی این فرودگاه هستند.

۴۳۰ هزار توریست خارجی در اردبیل

در همین حال یحیی نقی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل نیز که در حاشیه دومین جشنواره زمستانی شهر سرعین با خبرنگار ما گفت‌و‌گو می‌کرد با اشاره به تأثیرات برگزاری این جشنواره در جذب گردشگر به استان اردبیل و شهر سرعین اظهار کرد: استان اردبیل و شهرستان سرعین به جهت وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی همواره شاهد حجم بالای مسافر بوده و در سال‌های اخیر افزایش حجم ورود گردشگر به استان اردبیل، این استان را به پنجمین استان کشور از لحاظ مقصد سفر تبدیل کرده است.

وی به افزایش تأسیسات اقامتی و تفریحی در استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته بیش از ۸ میلیون نفر به استان اردبیل سفر کرده‌اند که نزدیک به یک چهارم آنان در استان اقامت داشته‌اند. این در حالی است که سال گذشته طول مدت اقامت گردشگران از ۲/۱ روز به ۶/۲ روز رسید که این نشان دهنده افزایش رضایتمندی مردم از خدمات گردشگری استان اردبیل بویژه شهر سرعین است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اردبیل در عین حال به کاهش ورود گردشگر طی فصول پاییز و زمستان به این استان اشاره کرد و ادامه داد: کمبود گردشگر در فصول سرد سال در حالی است که مراکز اقامتی و تفریحی استان همواره آماده و مهیا برای خدمات‌رسانی هستند و همین موضوع سبب شد که به فکر برگزاری جشنواره زمستانی سرعین بیفتیم تا از این طریق گردشگران را برای ورود به استان و استفاده از مواهب طبیعی این استان ترغیب کنیم.

نقی‌زاده همچنین به همجواری استان اردبیل و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر با لغو روادید اتباع آذربایجانی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، شاهد ورود تعداد زیادی از گردشگران این کشور به استان اردبیل هستیم که با انگیزه‌های مختلف از جمله آب درمانی و استفاده از چشمه‌های آبگرم شهرستان سرعین به استان اردبیل سفر کرده‌اند.

نقی‌زاده حجم ورود گردشگران جمهوری آذربایجان به استان اردبیل را طی سال گذشته ۴۳۰هزار نفر عنوان کرد و از افزایش ۱۲ درصدی این مقدار طی سال‌جاری خبر داد.

 سید وحید موسوی

ایران