ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

برخی از انبوه‌سازان دانش فنی ساخت و ساز ندارند

شهروندان:
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از انبوه سازان، دانش فنی ندارند و با الفبای مهندسی نیز آشنا نیستند اما به صورت گسترده اقدام به ساخت و ساز می کنند.

سید احسن علویبه گزارش ایرنا، سید احسن علوی در همایش نقش مهندسین در توسعه زیرساخت ها کشور در سنندج، نقش مهندسین در توسعه کشور را بی بدیل دانست و افزود: برخی افراد وارد حوزه ساخت و ساز شده اند که به تخصص مهندسین توجهی ندارند و بی رویه اقدام به ساخت و ساز بی ضابطه می کنند.

وی بر نظامند و هدفمند کردن حوزه ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: به کسی که صلاحیت، دانش و تخصص مهندسی ندارد نباید اجازه ساخت و ساز داد.

وی با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی از سال ۷۴ در کشور تدوین شد، اظهار کرد: هم اکنون در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این قانون با هدف تقویت بیشتر نظام مهندسی در دست بررسی است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی همچنین از دخالت دستگاه های متعدد در حوزه نظام مهندسی به عنوان یک ضعف در این حوزه نام برد و گفت: موازی کاری های متعدد و دخالت های نابجا موجب به حاشیه رانده شدن دستگاه های تخصصی مانند نظام مهندسی شده است.

علوی نبود یک دستگاه منسجم که به صورت دقیق و شفاف بتواند در حوزه عمران فعالیت و نظارت کند را ضعف دیگر این حوزه دانست و گفت: باید یک دستگاه منسجم و قوی در این رابطه فعال شود تا از موازی کاری جلوگیری به عمل آید.

وی بیگانه بودن مهندسین با بحث مهم مقاوم سازی را از دیگر ضعف های حوزه عمران کشور دانست و گفت: اکنون ساختمان هایی احداث می کنند که در برابر زلزله چهار ریشتری نیز دوام نمی آورد.

نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از نحوه آموزش در سیستم آموزشی کشور نیز انتقاد کرد و افزود: در سیستم آموزشی ما تنها مباحث تئوریک مطرح می شود و جای مباحث علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خالی است.

وی خواستار تغییر در شیوه ارایه آموزش ها در کشور شد و گفت: باید بیشتر به سمت آموزش های عملی و پژوهشی برویم تا دانش آموز و دانشجویان خلاق و مبتکر پرورش یابند.

دبیر شورای عالی فنی کشور نیز در این همایش از دانشجویان عمران خواست از هم اکنون برای آینده شغلی خود برنامه ریزی و هدفگذاری کنند تا در آینده به مشکل برنخورند.

سید علی طاهری به نقش مهندسین در توسعه کشور اشاره کرد و آن را غیر قابل انکار دانست و افزود: توسعه زیرساخت ها در کشور بر عهده مهندسین است و از این رو نقش بی بدیلی در روند توسعه ایفا می کنند.

در این همایش یک پنل تخصصی نیز با حضور اساتید مدعو و دانشجویان با موضوع توسعه زیرساخت های کشور برگزار شد.