ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

فیلترینگ کشور هوشمند نیست

شهروندان:
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر وجود مشکل در نرم افزارهای فعلی فیلترینگ و لزوم ایجاد فیلترینگ هوشمند گفت : فیلترینگ در ایران به صورت هوشمند نیست و با همه سایت ها با یک سیاست برخورد می شود.

فیلترینگ به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمد حسن انتظاری در جمع خبرنگاران به مناسبت دومین سالگرد تشکیل شورای عالی فضای مجازی افزود : فیلترینگ باید به صورت یک بحث کلان مطرح شود و این امر در قالب اینترنت سالم در کشور قابل طرح است .

وی با بیان این که در حوزه اینترنت سالم اساس ما تنها در ایجاد گزینه مثبت و منفی نیست ، گفت : طرح های متعددی در این زمینه وجود دارد که با نگاه جامع تمامی مباحث مربوط به آن در نظر گرفته شده است .

رییس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد : تاکنون بیش از ۱۰ جلسه در زمینه نظام فیلترینگ و پایش در شورای عالی فضای مجازی برگزار شده است و در این جلسات ابعاد مختلف فیلترینگ در حد کلان مورد بررسی قرار گرفته است .

انتظاری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال حذف کمیته فیلترینگ گفت : این کمیته حذف نمی شود اما شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی سیاست های کلان در این زمینه را تدوین می کنند.

وی از فرصت یک ماهه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه طرح شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: در این شبکه قرار است کل ترافیک داخل کشور مدیریت شود.

انتظاری گفت: با استفاده از شبکه ملی اطلاعات بخش زیادی از ارتباطات به داخل کشور منتقل شده و این شبکه باعث افزایش کیفیت و سرعت ارتباطات در فضای مجازی می شود.

وی در مورد برنامه مرکز ملی فضای مجازی در ارائه وی.پی.ان بومی که در دوره قبلی ریاست این مرکز آغاز شده بود، گفت: این بحث یک مبحث مصداقی است و شورا مباحث کلان را دنبال می کند.

وی به موازی کاری موجود میان حوزه های مختلف در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۴۰ شرکت و نهاد مختلف در این زمینه فعالیت می کنند ؛ این نهادها قبل از شکل گیری شورای عالی فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرده است اما با تشکیل شورای عالی فضای مجازی زمینه برای سامان دهی فعالیت های مختلف این نهادها آغاز شده است .

انتظاری همچنین در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر ارایه طرح تولید محتوی به شورای عالی اطلاع رسانی گفت: این موضوع در حال بررسی است و درباره نحوه ارایه این امر تصمیم گیری خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در مورد آزاد سازی شبکه های اجتماعی گفت: شبکه های اجتماعی از نظر روانشناسی، جامعه شناسی ، اقتصادی و دیگر زمینه ها باید مورد بررسی قرار گیرند از این رو کارگروه فرهنگی و اجتماعی متشکل از افراد صاحب نام در این زمینه در مرکز ملی فضای مجاری تشکیل شده است تا ارزیابی های لازم در زمینه شبکه های اجتماعی را انجام دهد.

انتظاری با تاکید بر این که در این زمینه سیاست گذاری های کلان انجام خواهیم داد، گفت: در برنامه های بلند مدت قرار است نحوه به خدمت گیری شبکه های اجتماعی در زمینه فرهنگ و تامین نیازهای مردم در نظر گرفته شود.

وی افزود: به زودی برنامه هایی برای شبکه های اجتماعی و سیاست گذاری آنها در طرحی بلند مدت اعلام خواهد شد.

انتظاری همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس اساسنامه شورا جلسه شورای عالی فضای مجازی باید هر چهار هفته یک بار تشکیل شود اما جلسات مرکز ملی فضای مجازی به صورت هفتگی برگزار می شود و در آن مباحث مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.