ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس‌جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات:

ارتباط رسانه‌ای که مقدسات را رعایت نکند با شهروندان قطع خواهد شد

شهروندان:
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دولت معتقد به آزادی مسئولانه است، گفت: در همه جوامع اصول و ارزش ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار بگیرد لذا اگر رسانه ای بخواهد این اصول را مورد مراعات قرار ندهد بی تردید آن رسانه ارتباطش با جامعه و مردم تضعیف و یا قطع خواهد شد.

حسن روحانیبه گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها که امروز شنبه در تالار وحدت برگزار شد گفت: جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها یعنی جشنواره احترام به آزادی بیان در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی به جامعه.

وی با بیان اینکه عصر امروز عصر اطلاعات و ارتباطات است افزود: این سخن با واقعیت دنیای امروز منطبق است ارتباطات و اطلاعات آفریننده اصلی قدرت در یک کشور است و اگر قدرت را به سخت و نرم تقسیم کنیم بی تردید بخش بزرگی از قدرت نرم در اختیار صاحبان اندیشه، فکر و بیان و قلم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر کشوری که در آن آزادی اندیشه، آزادی سخن و بیان و آزادی اطلاعات بیشتر باشد زمینه پیشرفت در آن کشور محیاتر خواهد بود ادامه داد: بی تردید اگر در جامعه ای دهان ها بسته شود و قلم ها شکسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم ها و گوش ها به سمت امکانات ارتباطی بیگانگان فرار خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه بگذاریم میدان قلم به میدان بیان میدان بازی باشد ادامه داد: بگذاریم تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود البته آزادی بیان باید با درنظر گرفتن شرایط تاریخی شرایط فرهنگی، دینی، مذهبی و شرایط اجتناعی آن کشور و آن جامعه باشد.

روحانی افزود: به بیان دیگر دولت معتقد به آزادی مسئولانه است در همه جوامع اصول و ارزش ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار بگیرد لذا اگر رسانه ای بخواهد این اصول را مورد مراعات قرار ندهد بی تردید آن رسانه ارتباطی ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف و یا قطع کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مقدسات دینی و مذهبی و ارزشهای فرهنگی و ملی و حتی قومی باید مورد احترام همگان باشد ادامه داد: شما می بینید حساسیت ها امروز در جامعه ما حتی برای طوایف و اقوام تا چه اندازه زیاد است که با کوچک ترین خطایی یک جمع قابل ملاحظه ای می شورند این در واقع به معنای حساسیت بالای جامعه ماست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه باید به این حساسیتها توجه کنیم گفت: البته ما امروز می دانیم قدرت رسانه ما هر مقدار بیشتر و قوی تر باشد کشور که توانمند تر در صحنه جامعه حضور پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا نتوانستیم بعد از ۳۵سال کاری بکنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه رضایت داشت باشند افزود: اشکال کار از کجاست؟ اگر با فشارها و شیوه های پلیسی مسأله فرهنگی حل شده بود که امروز نباید بعد از گذشت آن سالها اینهمه نگرانی شکل می گرفت مشکل اعتیاد، مشکل طلاق، اختلافات اجتماعی و مشکلات مربوط به شکاف های اجتماعی نادیده گرفتن قواعد بازی در مسایل سیاسی و بسیاری از مشکلات اجتماعی که امروز با آن مواجه هستیم بخش بزرگ آن مربوط به وجود ضعف در حوزه فرهنگ است.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که امروز فرهنگ در اختیار کیست تصریح کرد: من خوشحالم که به ندای مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله پاسخ دادم و این کار بسیار درستی بود.

وی ادامه داد: اما چه مقدار از مسایل فرهنگی ما در اختیار وزیر است؟ چقدر از بودجه فرهنگی در اختیار بخش های فرهنگی دولتی است؟

روحانی با بیان اینکه چند برابر بودجه ای که در اختیار دولت در حوزه فرهنگ است؟ در اختیار نهادهای دیگر است؟ افزود: نهادهای دیگری که خارج از اختیار دولت است از بودجه عمومی بهره برداری می کنند البته نیازی به نام بردن از آنها نیست امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادها و بخشهایی است که حداقل تحت نظارت قوه مجریه کشور نیستند.

وی افزود: البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر باید بیندیشد و مسیری را در پیش گیرد تا بدانیم بخش فرهنگی با بودجه عمومی که می گیرد چه می کند.

روحانی با بیان اینکه، چاپ شدن تعداد زیاد کتاب و سی دی نباید مورد توجه قرار گیر د گفت: اینکه چقدر کتاب چاپ شده و سیدی منتشر کردیم آمار فرهنگی نیست بلکه اثر آن کتابها مهم است و اثر آنها در بخش فرهنگی چه بوده و اگر اثر خوب بود چرا همه نگران و ناراحتند پس باید راه دیگری بر گزینیم و انتخاب کنیم.

روحانی در ادامه سخنان خود به بخش مطبوعات اشاره کرد گفت: امروز اگر در بخش مطبوعات نگاه کنیم می بینیم مطبوعاتی که از بودجه عمومی انتخاب می کند چقدر هستند رسانه هایی که از بودجه قوه مجریه استفاده می کند و بخش خصوصی چقدر از کار رسانه ای را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: اگر بحث اعتدال و توازن است، البته نمی گویم بخش رسانه را به بخش مردمی و بخش خصوصی واگذار کنیم نه یک توازن یا یک تعادلی برقرار کنیم.

وی ادامه داد: چه مقدار از خبرگزاری ها، سایتها، روزنامه ها و مجلات در اختیار نهادها و بخش هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند هست؟ و چه مقدار در اختیار بخش خصوصی است؟

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: چرا نهال مطبوعات ما به درخت تنومندی تبدیل نمی شود و پربار نمی‌گردد؟ چرا بخش مطبوعات ما استقلال پیدا نمی کند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یکی از وظایف خود را ایجاد تبادل و توازن در مطبوعات می داند، اظهار داشت: از ابتدا دولت معتقد بود که فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود و اندیشمندان و گروه های تخصصی با قانون شفاف به فرهنگ بپردازند؛ چراکه راجع به مطبوعات، فیلم و کتاب ساختن افکار عمومی در مسیر توسعه اهمیت دارد. آیا اخلاق حرفه ای در زمینه رسانه ها روبه توسعه است؟ آیا تهمت ها کم شده است؟ آیا سخنان ناروا و دروغ کمتر شده؟ اگر چنین است ما موفق شدیم و اگر اینگونه نشده اشکال کار کجاست؟

روحانی با تاکید بر اینکه ما آزادی مسئولانه همه رسانه های ارتباطی را ارج می نهیم، تصریح کرد: از همه صاحبان فرهنگ و قلم و بیان می خواهیم برای اینکه افکار و اذهان در مسیر منافع و مصالح ملی قرار گیرد واقعیت ها را به مردم بگوییم و شعارها را کم کنیم. باید مشکلات را برای مردم تبیین کنیم و هم فقر اقتصادی و هم فقر فرهنگی را بیان کنیم. معضل ما در جامعه نبود اخلاق حسنه است. معضل ما در جامعه نبود اعتدال و افراط ها و تفریط ها است.

وی اظهار داشت: افراط یعنی آنچنان که گویی باید منزوی باشیم و در ها بسته باشد و تفریط به گونه ای که گویی هویت ایرانی و اسلامی ما روز به روز تضعیف شود. ما به دنبال اعتدال در جامعه هستیم و افراط ها و تفریط ها باید رخت بربندد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توازن در امنیت مورد نیاز است، تاکید کرد: رسانه ها و مطبوعات باید دارای امنیت و برای کشور امنیت آفرین باشند.

چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچکس جرات نمی کند به آنها نزدیک شود نه قوه اجرایی و نه قوه قضائیه . بالاتر از دژ پولادین خود را قیم می پندارند نه قیم برای دولت و نه تنها برای احزاب و جناح ها حتی برای مردم.

روحانی افزود: تمام مطبوعات و رسانه ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند اگر کسی خود را برتر می‌پندارد این دولت او را برتر نمی داند و همه باید دارای امنیت مساوی باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر کس خطا کرد باید با خطاکار برخورد شود تا هیچ خطاکاری خود را در حصار امن احساس نکند، گفت: در این زمینه دولت معتقد است توقف ها و توقیف آخرین راه حل است نه اولین راه. ممکن است مطبوعات یا جریده ای خطا کند و یا مرتکب اشتباه بزرگی شود، اما اولین قدم این است با نویسنده و یا مدیرمسئول آن رسانه برخورد شود. چرا کل آن رسانه بسته می شود؟ و عده ای از عزیزان که آنجا در بخش های مختلف کار می کنند بخاطر خطای یک نفر بیکار می شوند.

وی تاکید کرد: اشکال ندارد اگر نویسنده ای خطا می کند با او برخورد قانونی شود. اگر خدای نکرده فردی خیانت کرده و به مقدسات و منافع ملی احترام نمی گذارد باید با او برخورد شود، با نویسنده و مدیرمسئول برخورد شود اما ما چرا با همه برخورد می کنیم؟ چرا قدم اول توقیف و توقف؟! اشکال ندارد گاهی ممکن است نیاز به توقیف و توقف باشد، اما چرا اینقدر عجله؟

روحانی در ادامه سخنانش گفت: چطور امروز برخی آزادند و برخی از آزادی سهم اندکی دارند؟ منتقدان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نقد بخصوص نقد سازنده باید باشد و این افتخاری برای دولت است من در هیات وزیران به مسئولان گفته ام یا شکایت از طرف دولت نسبت به یک روزنامه و رسانه نباید باشد و یا به حداقل ضروری اکتفا شود.

وی افزود: شما می بینید امروز انتقاد صریح می کنند که حق آنها است، گاهی هم اتهام می زنند و دروغ مطرح می شود، حتی دولت نسبت به آن موارد هم شکایتی نکرده و وارد عمل نشده است، فقط از طریق مسئولان به آنها تذکر داده شده که این حرف ها نادرست است.

روحانی ادامه داد: حتی علیه رئیس جمهور سی دی با آدرس پخش می کنند، اما ما فقط می گوییم این قسمت‌های سی دی اشتباه است بگذارید در مسیری قرار بگیریم که ملت ما شایسته آن مسیر است.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: بگذارید معضلات حل شود مگر مشکلات فقط جناحی است؟ مگر ما در بخش محیط زیست مشکل نداریم؟ بدانید دولت در هیچ کار و مسیری موفق نمی شود مگر آنکه مردم پشتیبان و حامی دولت باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر ملت به صحنه بیایند در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی ما پیروز می‌شویم، توضیح داد: رسانه های ما در مشکلات اساسی باید به صحنه بیایند و کمک حال این کشور و دولت باشند. ما در کشور مشکلات زیست محیطی داریم، با یک سردی هوا در تهران ببینید با چه معضلاتی روبرو می شویم. آلودگی هوا از حد استاندارد به مراتب پا را فراتر گذاشته است.

روحانی با اشاره به بحث هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: ما می خواهیم وارد بحث هدفمندی یارانه ها در قدم دوم شویم و این نیاز به حضور رسانه ها دارد تا آنها زمینه را آماده کرده و شرایط کشور را توضیح دهند و تشریح کنند. پولی که از حامل های انرژی بدست می آید با بخشی از پول خزانه دولت ضمیمه و تبدیل به یارانه نقدی شده که به طور مساوی بین خانوارها توزیع می شود.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: شما می بینید که امروز کشور با چه مشکلاتی مواجه است و بخش‌های تولید و سلامت چه مشکلات عظیمی دارند. ما در زمینه یارانه ها و هدفمندی اگر بخواهیم قدم بلندی برداریم دو چراغ قرمز جلوی راه ما است.

وی با اشاره به این دو مشکل گفت: اولین مساله گرانی و مساله دیگر بیکاری و رکود است لذا ناچار هستیم قدم ها را آرام برداریم و وقتی قدم ها را آرام برمی داریم حل مشکلات به سرعت امکان پذیر نخواهد بود. در قدم دوم می خواهیم به تولید کمک کرده و اقشار نیازمند و محروم نه تنها از کمک یارانه نقدی محروم نشوند بلکه بتوانیم کمک بیشتری کنیم.

روحانی ادامه داد: راه رسیدگی به مشکلات نیازمندان این است که آنهایی که نیاز آنچنانی به یارانه ها ندارند دست رد به سینه یارانه نقدی بزنند و فرم هایی را که در فروردین ماه بین مردم پخش خواهد شد پر نکنند تا بتوانیم با دست بازتری به مشکلات جامعه رسیدگی کنیم.

رئیس جمهور افزود: معضلات بخش بهداشت و درمان و حمل و نقل عمومی و تولید همه در سایه این آن امکان پذیر است، مردمی که نیاز آنچنانی ندارند با صدای رسا به یارانه نقدی نه بگویند. برای این کار شما اصحاب رسانه قدم به میدان بگذارید و همه توان خود را بکار گیرید.

وی با اشاره به اینکه تنها بحث محیط زیست و یارانه ها معضل کنونی کشور نیست، گفت: همه مسائل اصلی امروز جامعه نیاز به حضور در فعالیت و اقدامات اساسی مطبوعات دارد.

روحانی با اشاره به اینکه فساد یک معضل بزرگ است که تنها گوشه ای از آن برای مردم بیان شده است، تصریح کرد: چه کسی می تواند با این فساد بجنگد، تنها قوای مجریه و قضائیه؟ بزرگترین قدرتی که می‌تواند با فساد مبارزه کند، رسانه ها هستند. نام افراد مفسد نباید در جیب رئیس دستگاه اجرایی کشور باشد، بلکه باید نام افراد مفسد و ویژه خوار بر سر زبان و بیان خبرنگاران قرار گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای اینکه کسی در مسیر فساد قرار نگیرد و هوس فساد به سر او نزند راهش حضور فعال شما است.

وی ادامه داد: دولت و رئیس جمهور به قولی که از روز اول به اصحاب رسانه داده پایبند است که محیط امن تری را برای اصحاب رسانه بوجود آورد اما به خاطر مشکلاتی که وجود دارد باید قائده تحول تدریجی اجتماعی را مدنظر قرار دهد باید آرام آرام به سوی این هدف حرکت کنیم.

روحانی تصریح کرد: هر مقدار در این زمینه به دولت فشار بیشتری وارد شود دولت در اجرای قولی که به مردم داده مصمم تر خواهد شد. نباید بگذاریم برخی تنگ نظری ها، سلیقه ورزی ها و ابهامات قانونی باعث شود سلایق سیاسی در مسائل فرهنگی و رسانه ای حاکم شود.

وی ادامه داد: برای گردش آزاد و شفاف اطلاعات به مردم باید دست به دست هم بدهیم زیرا اگر اطلاعات شفاف به دست مردم برسد به هدف آزادی و تعالی جامعه دست خواهیم یافت.

رئیس جمهور در پایان گفت: به امید آنکه همه با اخوت و برادری و محبت و ایجاد فضای اخلاقی و اعتدال قدم به قدم به اهداف بلندی که مدنظر مردم است و در ۲۴ خرداد به آن رای دادند برسیم.