ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سلامتی شهروندان ایلام در پیچ و خم ساماندهی

شهروندان:
میدان بزگیران ایلام از نظر هندسی و بهداشتی مشکلات عدیده‌ای دارد که حل نشدن آنها نه‌تنها چهره‌ی شهر را نازیبا جلوه می‌دهد، بلکه برای سلامتی مردم هم مشکل‌زا خواهد بود.

ایلام به گزارش ایسنا، هر چند در حاشیه‌ی شهرهای بزرگ معمولا افرادی تابلو به دست مکان فروش دام زنده را به رهگذران نشان ‌می‌دهند، اما در میانه‌های بلوار خلیج‌فارس شهر ایلام، جاده‌ی خاکی منتهی به محل فروش دام‌های زنده را همه می‌شناسند.

در ورودی سمت راست میدان، تعدادی غرفه توسط شهرداری ساخته شده ولی در سمت چپ، تعدادی اتاق ساخته شده به چشم می‌خورد که از ظاهرشان پیداست که غیرمجاز ساخته شده‌اند.

بعد از ورود به داخل میدان دام زنده فروشان ایلام، با حیاطی بسیار بزرگ و خاکی مواجه می‌شویم که اگر کوچک‌ترین بادی بوزد، گرد و خاک همه جا را فرامی‌گیرد، حالا در نظر بگیرید اگر دامی در این میدان ذبح شود و گرد و غبار با گوشت و خون آن دام آمیخته شود، چه می‌شود!

یکی از فروشندگان دام در این میدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این میدان از حداقل امکانات نیز برخوردار نیست اظهار کرد: حتی یک سرویس بهداشتی هم برای این همه فروشنده در این میدان ساخته نشده و وضعیت محل ذبح در اکثر غرفه‌ها نامطلوب است.

خدادادی یکی دیگر از فروشندگان این میدان، تعداد غرفه‌های قانونی میدان فروش دام زنده ایلام را ۳۲ غرفه اعلام و تصریح کرد: بیش از۲۰ غرفه غیرقانونی در ورودی سمت چپ میدان احداث شده است.

این فروشنده دام با بیان اینکه غرفه‌های موجود در این میدان به صورت تعاونی اداره می‌شوند، بیان کرد: غرفه‌های غیرمجاز علاوه بر اینکه کار ما را کساد کرده‌ بلکه چهره میدان را از اینکه هست، بدتر کرده است.

خدادادی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این میدان کار می‌کنند، بیان کرد: ۶ سال پیش به این میدان آمدیم، جای قبلی ما نزدیک شهر بود و تقریبا از امکانات بهتری برخوردار بودیم، ولی این میدان از هیچ گونه امکاناتی برخوردار نیست.

یکی دیگر از غرفه‌داران این میدان گفت: دفع فضولات حیوانی در این میدان یکی از بزرگترین مشکلات غرفه‌داران است که از مهمترین عوامل بیماری‌زا در فصل گرما نیز محسوب می‌شوند.

این فروشنده دام با اشاره به اینکه میدان دام زنده فروشان ایلام در محدوده خارج از شهر واقع شده است، خاطر نشان کرد: عدم امنیت کافی در این میدان بارها و بارها برای ما مشکل‌ساز بوده، به نحوی که در چند مرحله، شبانه تعدادی از دام‌ها را که در آغل بوده به سرقت بردند.

یاری، از دیگر فروشندگان دام زنده این میدان گفت: از این تعداد غرفه در این میدان فقط تعداد محدودی در داخل غرفه‌ها، قصابی می‌کنند، ولی خیلی از آنها در فضای باز میدان قصابی می‌کنند که مشاهده فضای خاکی میدان، مشتری را از قصابی منصرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا « حبیب‌الله منصورپور » شهردار ایلام در جریان بازدید از میدان دام فروشان شهر ایلام اظهار کرد : به منظور توسعه سلامت و بهداشت مراکز عرضه دام در ایلام نیازمند ساماندهی هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به وظایف متعدد شهرداری، عنایت به سلامت شهروندان ایلامی بخشی از وظایف شهرداری است افزود : در این راستا اعضای شورای اسلامی شهر ایلام و شهرداری ایلام به این موضوع یعنی ارتقای سلامت شهروندان ایلامی توجه ویژه دارد.

منصورپور با اشاره به اینکه این کشتارگاه در گستره ۸ هکتار در شهر ایلام ایجاد شده و در حال ارائه خدمات به مردم ایلام است خاطر‌نشان کرد‌: کشتارگاه صنعتی ایلام به عنوان پنجمین کشتارگاه کشور در سال ۱۳۷۶ در ایلام تاسیس شده و ظرفیت کشتار این کشتارگاه یک هزار رأس بوده که در راستای خدمات به شهروندان راه‌اندازی شده است.

« مظفر میرزاد »، رئیس شورای شهر ایلام نیز در این بازدید گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری ایلام پیگیر رفع مشکلات کشتارگاه ایلام هستند.

وی با بیان اینکه با کمک و همکاری دامپزشکی استان برنامه‌های منسجمی در راستای ساماندهی عرضه دام در ایلام صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: با ساماندهی مراکز غیر مجاز عرضه و کشتار دام بخشی از مشکلات کشتارگاه ایلام برطرف خواهد شد.

به گفته مسئولان دامپزشکی استان نیز مردم نباید در این میدان اقدام به خرید گوشت کنند، زیرا احتمال شیوع بیماری در آنجا بسیار زیاد و خطرناک است.