ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کیفیت حلقه گمشده در نمایشگاه بهاره زاهدان

شهروندان:
نبود خدمات بانکی و رفاهی، طراحی نامناسب غرفه ها، نبود سرویس های بهداشتی و به میان آمدن پای دلالان در خرید و فروش غرفه ها و همچنین ارایه کالاهای بی کیفیت و خارج از مد بخشی از مشکلاتی است که بسیاری از شهروندان و غرفه داران در نمایشگاه بهاره زاهدان با ابراز گلایه مندی در گفتگو با خبرنگار مهر خواستار توجه مسئولان به این نواقص شدند.

نمایشگاه بهارهمحل برگزاری نمایشگاه های زاهدان که سال ها است نام بین المللی را نیز به دنبال خود یدک می کشد فارغ از ابتدایی ترین امکانات رفاهی و خدماتی است که به گفته بسیاری ازغرفه داران به دلیل کمبود این امکانات موجب شده است تا نمایشگاه بهاره به جمعه بازار شباهت پیدا کند.

درآستانه فرا رسیدن سال نو برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در زاهدان با وجود اینکه با هدف تامین مایحتاج عمومی و مورد نیاز مردم برپا شده است اما به گفته بسیاری از بازدید کنندگان و شهروندان فرصت خوبی برای انبارتکانی کسبه زاهدانی و شهرستانی ایجاد کرده است.

دلالانی که غرفه می فروشند

یکی از فروشندگان پوشاک در سالن شماره یک این نمایشگاه در گفتگو با مهر اظهار داشت: در تاریخ یکم بهمن ماه تقاضای دریافت غرفه در این نمایشگاه را به اتحادیه مربوطه اعلام کردم اما از من خواسته شد تا ۱۵ بهمن ماه برای دریافت غرفه مراجعه کنم.

وی ابراز داشت: بنا بر اعلام مسئولان اتحادیه در تاریخ ۱۵ بهمن ماه برای دریافت غرفه مراجعه کردم اما در کمال ناباوری پاسخ داده شد که تمامی غرفه ها اجاره داده شده و تنها سالن شماره یک باقی مانده است.

این فروشنده پوشاک با بیان اینکه اعتراضم در این راستا راه به جایی نبرده است افزود: به اجبار در سالن شماره یک غرفه ای اجاره کردم که متاسفانه به دلیل نبود بازدید کننده تنها موجب ضرر و زیان شده است.

وی ادامه داد: سالن شماره دو که از ادحام و جمعیت مناسبی برخوردار است غرفه ها توسط دلالان به مبلغ بیش از یک میلیون تومان خرید و فروش می شود.

سبحانی یکی دیگر از فروشندگان در این نمایشگاه نیز که موفق به دریافت غرفه در سالن دو نشده است با بیان اینکه بابت اجاره یک غرفه مجبور به پرداخت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به دلالان شده است اظهار داشت: قیمت غرفه ها با وجود اینکه ۴۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است اما توسط افرادی که از قبل اجاره شده به قیمت های یک تا دو میلیون تومان به شهرستانی ها اجاره داده می شود.

وی بیان داشت: طبیعی است فروشنده ای که به جای ۴۵۰ هزار تومان باید ۲ میلیون تومان اجاره بها بدهد به طور حتم برای درآوردن این مبلغ در حق مشتریانش راهی به جز اجحاف ندارد.

طراحی نامناسب غرفه ها

شاهمرادی یکی دیگر از غرفه داران نمایشگاه زاهدان نیز گفت: ازدحام در سالن شماره ۲ بسیار زیاد و سالن شماره ۳ نیز وضعیت مناسبی دارد اما سالن شماره یک تقریبا خالی از بازدید کننده است و لذا این طراحی نامناسب به نوعی حق و حقوق غرفه داران را تضییع کرده است.

وی بیان داشت: به نظر می رسد که برگزار کنندگان این نمایشگاه تنها به ایجاد غرفه فکر کرده اند تا تسهیل در خرید مردم و همچنین حقوق غرفه داران.

عدم وجود خدمات بانکی

هاشمی یکی از فروشندگان کیف و کفش در این نمایشگاه نیز اظهار داشت: متاسفانه نمایشگاهی به این وسعت و با وجود بیش از ۳۵۰ غرفه اما از خدمات بانکی محروم است.

وی با اشاره به کارتن زیر پای خود و انباشته شدن مقادیر زیادی اسکناس مچاله شده در آن به خبرنگار مهر گفت: هیچ شعبه خدمات بانکی برای واریز این همه وجه نقد در این نمایشگاه وجود ندارد و لذا باید یک چشممان به کارتن پول باشد و یک چشم به مشتری ها.

وی ابراز داشت: متاسفانه حتی یک دستگاه کارت خوان برای غرفه داران تهیه و راه اندازی نشده است و از آنجایی که بسیاری از مردم توسط کارت های اعتباری اقدام به خرید می کنند لذا نبود کارت خوان به ضرر غرفه داران تمام شده و بسیاری از مردم را دست خالی باز می گرداند.

وی بیان داشت: هیچ خریداری ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد برای تهیه مایحتاج خانواده خود همراه نمی آورد و عجیب است که مسئولان چرا فکری برای این همه مبادلات و جابجایی پول نکرده اند.

وی ادامه داد: در محوطه این نمایشگاه تنها یک دستگاه عابر بانک تعبیه شده است که صف مقابل آن از کودک تا بزرگسال خود گویای وجود این مشکل است ضمن اینکه این دستگاه بیش از دو روز با نقص فنی همراه بوده است.

سرویس هایی که به شهروندان سرویس نمی دهند

ناهید خرامانی یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت نامناسب بهداشتی و نقص در سرویس های بهداشتی این نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاهی که به نظر می رسد بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد اما فاقد سرویس بهداشتی مناسب است.

وی افزود: متاسفانه سرویس های بهداشتی نمایشگاه آب ندارند و فاقد روشنایی لازم و سطل آشغال هستند و جمع شدن فاضلاب در بستر این سرویس ها علاوه برایجاد بوی تعفن امکان استفاده به هیچ یک از شهروندان را نمی دهد.

وی با بیان اینکه در تعداد زیادی از نقاط ایران و در نمایشگاه های بسیاری شرکت داشته است افزود: تا کنون نمایشگاهی با این وضعیت شرکت نکرده است.

توجه به حقوق شهروندی

کرمانشاهی یکی از غرفه دارانی که سوغات کرمانشاه در این نمایشگاه عرضه می کند نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: در سال های گذشته به تمامی غرفه ها میز و صندلی اختصاص داده می شد اما متاسفانه امسال این نمایشگاه فاقد هر گونه امکانات بود و لذا به دلیل نبود یک صندلی تمام طول روز را مجبور به ارایه خدمت به صورت ایستاده هستیم.

وی بیان داشت: در این نمایشگاه که روی تابلوی ورودی آن نام بین المللی نیز قید شده است حتی یکی پریز برق برای شارژ کردن تلفن همراه در غرفه ها تعبیه نشده است و بیشتر فضای جمعه بازار را برای ما تداعی می کند تا نمایشگاه بهاره!

صولت یکی از فروشندگان پوشاک نیز در خصوص مشکلات این نمایشگاه به مهر گفت: در طی چند روز گذشته که شهر زاهدان شاهد بارندگی بود متاسفانه آب باران از سقف نمایشگاه شروع به چکه کردن کرد و به برخی از کالا های غرفه داران خسارت وارد کرد اما در این زمینه هیچ شخصی پاسخگو نیست.

شهرکی یکی از معلولان جسمی و حرکتی نیز که به اتفاق خانواده برای بازدید از این نمایشگاه به سالن شماره دو سری زده بود نیز اظهار داشت: سال ها است که با وجود برگزاری نمایشگاه های متعدد در این مکان اما هیچ راهی برای معلولان تعبیه نشده است و بسیاری از معلولانی که به این نمایشگاه می آیند باید در انتظار کمک مردم باشند تا آنها را از پله های این نمایشگاه بالا برده و ویلچر آنها را حمل کنند.

وی بیان داشت: حقوق شهروندان در نمایشگاه بین المللی زاهدان سال ها است که از دید مسئولان پنهان مانده است و جایی برای اعراب ندارد.

انبار تکانی کسبه

کیفیت کالاهای ارایه شده در این نمایشگاه خود حدیث مفصلی است که بسیاری از شهروندان زاهدانی به نبود کیفیت لازم و عرضه کالاهای درجه ۳ و با قیمتی مشابه بیرون از نمایشگاه به آن اشاره داشتند.

ساناز سرگزی در این رابطه به مهر گفت: قیمت ها به خصوص در پوشاک تفاوت چندانی با بیرون ندارند و جنس هایی هم قیمت مناسبی دارند فاقد کیفیت لازم است.

وی ادامه داد: بسیاری از پوشاک عرضه شده در این نمایشگاه از مد افتاده و بی کیفیت هستند که به نظر می رسد از نمایشگاه سال گذشته به نمایشگاه امسال منتقل شده است.

حمید بارکزهی یکی از شهروندان ایرانشهری نیز در این نمایشگاه اظهار داشت: مواد خوراکی به خصوص شیرینی و خشکبار ارایه شده در غرفه ها کیفیت مطلوبی ندارد و تقریبا جای تولید کنندگان محصولات خوراکی معتبر در این نمایشگاه خالی است.

کیفیت نسبی است

معاون نظارت و توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در پاسخ به رعایت نشدن تنوع در کالا و کیفیت پایین برخی اجناس در این نمایشگاه گفت: بحث کیفیت نسبی است و نمی توان آن را جامعیت داد.

محمد رفیع سلطان زاده در گفتگو با مهر اظهار داشت: نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا حد متوسط کیفیت و قیمت کالا را در نظر می گیرند و بر این اساس کالاهای مختلف را به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بهاره زاهدان سعی کرده نیاز قشر متوسط جامعه را به خوبی تامین کند افزود: بسیاری از بازدید کنندگان عدم حضور برند های معروف و تولیدکنندگان پرآوازه کشور را دلیلی بر کیفیت نمایشگاه ها می دانند اما پر واضح است که برند های معروف به دلیل برخورداری از مشتریان خاص در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی کنند.

وی بیان داشت: از آنجا که فراخوان برپایی نمایشگاه به صورت عمومی انجام می شود لذا نمی توان از ورود کسبه متقاضی شرکت در نمایشگاه که دارای مدارک قانونی هستند جلوگیری کرد و در این راستا تنها اتحادیه ها و اصناف می توانند نقش پر رنگ تری در غربالگری کسبه ایفا کنند.

شکایتی بابت اجاره غرفه ها دریافت نشده است

سلطانزاده همچنین در پاسخ فعالیت برخی از دلالان به منظور اجاره غرفه ها تا بیش از ۳ برابر قیمت تعیین شده نیز اظهار داشت: این قضیه را انکار نمی کنم اما تا کنون شکایتی به این سازمان واصل نشده و هیچ یک از غرفه داران برای رسیدگی به این موضوع سخنی به میان نیاورده است.

وی گفت: تمامی غرفه ها بر اساس مدارک لازم و ارایه جواز کسب واگذار شده است و اگر غرفه ها به شخص دیگری واگذار شده باشد طبق مقررات تخلف محسوب شده و با آن برخورد جدی می شود.

وی در این راستا درخواست کرد تا غرفه داران در صورت مشاهده و یا سوء استفاده دلالان از این موضوع مراتب را با این سازمان درمیان بگذارند تا در اسرع وقت با افراد خاطی برخورد شود.

وی در خصوص نارضایتی غرفه داران به دلیل کمبود امکانات نیز گفت: تامین و تهیه دکور و یا میز و صندلی به تعداد بیش از ۴۰۰ عدد از عهده این سازمان خارج است و لذا هر غرفه داری برای چینش و عرضه محصولات خود باید نسبت به تهیه این ملزومات اقدام کند.

فاطمه بهرک – مهر