ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معلمان و تعطلات نوروزی

شهروندان – شیرزاد عبداللهی:
اولین نارنجک دست سازی که زنگ تفریحیکی از اولین روزهای اسفند، توسط یک “دانش آموز شجاع “،در حیاط مدرسه منفجر می شود، بوی عید را با خود می آورد. گوش های ناظم تیز می شود.

شیرزاد عبدالهیمدیر مدرسه به تقویم نگاه می کند. معلمان لبخند می زنند و از پنجره دفتر مدرسه به حیاط نگاه می کنند. صدای این نارنجک به سرعت از مدرسه به منطقه و از آنجا به اداره کل و سرانجام به طبقه چهارم ساختمان وزارتخانه در خیابان قرنی می رسد. وزیر دستور می دهد به مدارس بخشنامه کنند: “مدارس تا روز ۲۸ اسفند باز است”.

تعطیلات نوروزی مدارس ایران رسما سیزده روز است، اما دانش آموزان دو روز تا یک هفته به پیشواز تعطیلات نوروزی می روند. طبق یک سنت قدیمی، آخرین سه شنبه اسفندماه (شب چهارشنبه سوری) ، آخرین روز کاری مدارس است. از چند روز جلوتر هم مدارس تق و لق می شود. اگر ۱۳ فروردین به سه شنبه بیفتد کلاس ها روز شنبه بعد دایر می شوند. روز بعد از سیزده بدر بچه ها نیاز به یکی دو روز استراحت دارند. هفته دوم فروردین کار معلم ها سخت تر است. بچه ها که از تعطیلات طولانی به مدرسه بر می گردند اصلا توی باغ درس و کلاس نیستند.

چند روزی طول می کشد که دستشان با قلم و چشم شان با کتاب آشنا شود. عارفی معلم ادبیات می گوید : «با اینکه عاشق تعطیلی هستیم اما برنامه خاصی برای پر کردن اوقات فراغت خود نداریم. روزهای تعطیل بچه ها تا لنگ ظهر می خوابند ، بعد هم می نشینند پای پلی استیشن . خودم هم می نشینم پای ماهواره و کنترل به دست کانال عوض می کنم و غر می زنم.» برای بعضی از معلمان تعطیلات طولانی با جیب خالی نوعی زندان خانگی با اعمال شاقه است. آقای فاضلی می گوید : « تعطیلات به درد کسی می خورد که ویلای شمال و اتومبیل شاسی بلند و کیف پر پول دارد.»

برخی از معلمان در تعطیلات نوروز به روستا یا شهر زادگاه خود بر می گردند. اما آقای قادری دبیر فیزیک می گوید: « هر چند بستگان ما در کردستان مهمان نوازند اما با این گرانی و تورم آدم خجالت می کشد سرِفامیل خراب شود.» آقاییوسفی از مسافرت پارسالش به بندر عباس و نقص فنی پرایدش می گوید و تعطیلاتی که به کامشان زهر شد. آقای قاسمی امسال از طریق برنامه اسکان نوروزی آموزش و پرورش در یک مدرسه اهواز با شبی ۱۸ هزار تومان کلاس رزرو کرده است. فرجامی دبیر تاریخ می گوید :« سال قبل در آبادان چند روزی دریک مدرسه بیتوته کردیم و تقریبا نصف وقتمان درصف دستشویی حیاط می گذشت. یک بار هم گاز پیک نیکی آتش گرفت و خدا به ما رحم کرد » آقای شورابی می گوید: «امسال کنکوری داریم . نه مسافرت می رویم و نه مهمان می پذیریم . حتی برنامه دید و بازدید نوروزی را هم تعطیل کرده ایم.». تعطیلات نوروزی عشق است، عشقی توام با زجر و خجالت و شرمندگی.

برچسب‌ها : ,