ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بودجه و هدیه تلویزیون!

شهروندان:
صدا و سیما برای خودش حکایت جالبی دارد. می‌گویند بودجه نداریم اما سر بزنگاه خرج‌هایی می‌کنند بس اساسی! بودجه ندارند؛ اما جشنواره جام جم برگزار می‌کنند. خودشان می‌گویند حامی مالی داشتیم! متأسفانه بحث حامی مالی هم این روزها در صدا و سیما کاملاً لوث شده است.

صدا و سیمابرنامه‌ها به تبلیغ مستقیم کالا‌ها و محصولات تبدیل شده و چنین مسأله‌ای حتماً از کیفیت برنامه‌ها می‌کاهد. مسأله اینجاست که شاید مدیران محترم نمی‌دانند همین پولی که به دستشان می‌رسد را چگونه خرج کنند. شاید مشکل بزرگ صدا و سیما بیشتر از این‌که کمبود بودجه باشد، نبود مدیریت درست روی بودجه است.

به طور مثال در بحث ویژه برنامه‌ها و دعوت از هنرمندان برای ویژه برنامه‌های اعیاد و… دست‌اندرکاران برنامه و شبکه به مهمانان هدیه می‌دهند.

مهمانان این گونه برنامه‌ها هم عمدتاً هنرمندان و ورزشکاران و در واقع چهره‌های معروف هستند و این چهره‌های معروف بعضاً هدایای کلانی را از دست‌اندرکاران شبکه‌ طلب‌ می‌کنند. اما ذات پرداخت این هدایای کلان چیست؟ چگونه می‌شود که هنرمندان برای رفتن به یک برنامه تلویزیونی هدیه طلب‌ می‌کنند؟ چگونه می‌شود بازیگری که در فلان شبکه سریالی را روی آنتن دارد برای حضور در ویژه برنامه همان شبکه هدیه طلب‌ می‌کند؟

واقعیت این است که دست اندرکاران و برنامه سازان از ابتدا روش اشتباهی را پیش گرفته‌اند و این روش اشتباه همچنان ادامه دارد. باید به هنرمندان و چهره‌های مطرح این گونه القا می‌شد که تلویزیون به عنوان یک رسانه در مطرح کردن آن‌ها نقش اساسی دارد، پس قبول دعوت یک ویژه برنامه تلویزیونی به نوعی وظیفه است، در حالی که وقتی هنرمندی از ابتدا چنین هدایایی را گرفته است، در ادامه هم این اتفاق خواهد افتاد و هدیه گزاف طلب‌ می‌کند.

این روزها با نزدیک شدن سال جدید و رقابت شبکه‌های تلویزیونی برای ویژه برنامه نوروز، هر کدام می‌خواهند گوی سبقت را از دیگری بربایند و هر برنامه که مهمانان خاص‌تری داشته باشد، برنده است و حالا دعوت مهمانان ویژه، هزینه‌بر خواهد بود و این هزینه از طریق شبکه یا حامی مالی تأمین می‌شود.

البته آقایان مدیر طی سال‌های اخیر ادعا داشته‌اند که اجازه پرداخت چنین هدایایی را نمی‌دهند و شرکت در یک برنامه تلویزیونی، وظیفه هنرمندان است و… که اینها بیشتر در حد حرف است و امسال هم خبرهایی به گوش می‌رسد که برخی شبکه‌ها هزینه‌های زیادی را صرف مهمانان کردند اما‌ای کاش این هزینه‌ها صرف استفاده درست بودجه می‌شد.

مریم رضازاده

ایران

برچسب‌ها : ,