ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

امکانات بهداشتی، احترام به حقوق شهروندان در فضاهای عمومی

شهروندان:
امروزه شرایط زندگی به سمتی رفته است که رفت و آمدهای افراد در طول شبانه روز ادامه دارد و به شکل طبیعی نیازهایی برای شهروندان ایجاد می‌شود که پاسخگویی به آن جزو اهداف اصلی مدیریت شهری است و امکانات پاکیزگی و ایجاد توالت‌های عمومی از جمله نیاز شهروندان است که از شهرداری‌ها انتظار می‌رود برای رفع آن اقدام کنند.

امکانات بهداشتیبه گزارش ایسنا، شهرهای امروز به دلیل آداب، فرهنگ و رسم و رسوم‌های مختلف، هر ساله شاهد برگزاری مراسم و جشن‌های بسیاری هستند که هر کدام میتواند جمعیت زیادی از مردم را به فضای شهر و خیابان‌ها دعوت کند.

در شرایط زندگی روزمره نیز رفت و آمدهای شبانه‌روزی ادامه دارد و پاسخگویی به نیازهای شهروندان جزو اهداف اصلی مدیریت شهری است. استفاده مناسب از فضای شهری، هنگامی برای عموم مردم رضایت بخش خواهد بود که دسترسی راحت به خدمات ابتدایی و بهداشتی در سطح شهر فراهم باشد. بنابراین طراحی، ساخت و تجهیز فضاهای عمومی به این امکانات، کیفیت بهداشت و زندگی شهری را بهبود می‌بخشد.

سرویس‌های بهداشتی درون شهری که در فضای باز عمومی مورد استفاده همگانی دارند، معمولا بصورت اتاقک‌های نیمه سبک با اسکلت فلزی محکم و مواد پلیمری ساخته می‌شود که قابلیت جابجایی داشته باشد، در اینصورت به سادگی توسط جرثقیل شهری قابل حمل خواهد بود و در صورت نیاز به اصلاح هندسی معابر و خیابانهای شهری، به همان صورت اولیه به مکان دیگری منتقل خواهد شد. این نوع از سرویس‌های بهداشتی بصورت مدرن، مکانیزه و با شیرآلات و تجهیزات اتوماتیک و الکترونیک با طراحی زیبا ساخته می‌شود تا عموم شهروندان قادر باشند با خیالی آسوده و راحت از آن استفاده کنند.

این سرویس‌ها در طرحهای یک، دو، سه و چهار چشمه، معمولا بصورت مدولار ساخته می‌شود و قابلیت تغییر جزییات طراحی بدلیل نوع روش تولید برای فضاهای مختلف و مونتاژ و دمونتاژ دارند (مانند تولیدات صنعتی ). همچنین قابلیت دسترسی راحت برای تعمیر- نگهداری و اتصال سریع به تاسیسات شهری و امکانات کنترل مصرف دارند.

البته نباید این مدل‌ها را با طرحهای دیگر اشتباه گرفت، بطور مثال مدل صحرایی کاملا پرتابل (قابل حمل دستی) بوده و پس از بسته شدن، توسط دونفر حمل می‌شود. بدیهی است که هرکدام با اهداف و عملکرد خاصی تعریف و طراحی می‌شود.

در طراحی و اجرای تجهیزات شهری و سرویس‌های بهداشتی حتما می‌بایستی با درنظرگرفتن دیدگاه طراحی پایدار و اصول و استانداردهای مناسب سازی برای افراد ناتوان و کم‌توان و نیازمندی‌های کودکان و نوزادان انجام گیرد.