ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شانزدهم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز شنبه برابر با شانزدهم فروردین 1393 هجری خورشیدی، پنجم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و پنجم آوریل 2014 میلادی است. 26 سال پیش در چنین روزی، یک فروند هواپیمای مسافری خطوط هوایی کویت که در مسیر بانکوک به کراچی ربوده شده بود، در فرودگاه مشهد به زمین نشست.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱۶ فروردین ۱۳۶۷

یک فروند هواپیمای مسافری خطوط هوایی کویت در مسیر بانکوک به کراچی ربوده شد و در فرودگاه مشهد به زمین نشست. هواپیما ربایان که خواستار آزادی ۱۷ تن از زندانیان در کویت بودند، پس از ایران به قبرس و از آنجا به الجزایر رفتند و در آنجا تسلیم شدند.

۱۶ فروردین ۱۳۵۷

در هفتمین روز شهادت دهها تن از مردم یزد، بسیاری از مسجدهای کشور شاهد برگزاری آیین های بزرگداشت شهدا بود.

۱۶ فروردین ۱۳۵۲

وزیر امور خارجه عراق گفت: ما ۲ جزیره کویتی وربه و بوبیان را می خواهیم . کویت مایل به اجاره ۹۹ساله این جزایر به عراق و عراق خواستار تصرف آنها است. این ۲ جزیره در سال های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پایگاه عراق برای تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود.

۱۶ فروردین ۱۳۳۴

کابینه فضل الله زاهدی سقوط کرد. این کابینه در کودتای آمریکایی ۲۸مرداد ۱۳۳۲ تشکیل شده بود.

۱۶ فروردین ۱۳۳۳

آیت ‏اللَّه میرزا محمد علی مدرس خیابانی از علمای مشهور شیعه و صاحب اثرهای ارزنده ی ریحانه الادب، قاموس المعارف و فرهنگ نوبهار و فرهنگ بهارستان در ۷۶ سالگی درگذشت.

۱۶ فروردین ۱۳۳۲

محمد مصدق نخست وزیر وقت در پیامی رادیویی اعلام کرد محمدرضا پهلوی حق دخالت در امور اجرایی کشور ندارد.

۱۶ فروردین ۱۳۱۰

سرتیپ محمد آیرم که روز دوم فروردین ۱۳۱۰ رییس شهربانی شده بود، واحد پلیس سیاسی (اداره اطلاعات شهربانی) را دایر کرد. تشکیل چنین سازمانی در ایران سابقه نداشت.

۱۶ فروردین ۱۳۰۳

محمدعلی شاه قاجار در ۵۴ سالگی به دلیل دیابت در پاریس درگذشت . مرگ او ۱۵ سال پس از خروج از ایران و یک سال پیش از انقراض سلسله قاجار به وقوع پیوست . محمدعلی شاه در ۲۶ دی ۱۲۸۵ تاجگذاری کرد و در ۱۸ شهریور ۱۲۸۸ از ایران گریخت . ۶ سال پس از مرگ محمدعلی شاه، پسرش احمدشاه نیز درگذشت.

۱۶ فروردین ۱۲۹۲

زلزله در بویین زهرا صدها خانه مسکونی را ویران و یک هزار تن از ساکنان این منطقه را به کام مرگ فرستاد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۴)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,