ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ضرورت حفظ سنت‌های ایرانی

شهروندان – اسفندیار اختیاری*:
نوروز هدیه‌ ایرانیان به جهان است که صلح‌، اخلاق و انساندوستی را بانگ می‌زند و با هیچ مکتب اخلاقی‌ای در تضاد نیست. ملت یکپارچه ایران هزاران‌سال است به دور از گرایش‌های مختلف، خود را هم‌میهن می‌دانند. افتخار ایرانیان این است که دارای حس همبستگی، فرهنگ و تاریخ مشترکی هستند.

اسفندیار اختیاریایران با وجود همه اقوام و مذاهب و ادیان معنا پیدا می‌کند و آنان برای این مرز پرگوهر به‌دور از هرگونه وابستگی قومی تلاش کرده‌اند. همان‌طور که رهبرمعظم‌انقلاب تاکید کرده‌اند افتخار ایرانیان این است که با عنوان اولین یکتاپرستان در تاریخ زیر نام ایران جمع هستند؛ ایرانیان با این ویژگی‌های منحصربه‌فرد می‌دانند که هرگونه مشکلی را باید در درون حل کرد و راهبردی به غیر از این مردود است و اجازه نداده و نخواهند داد تا به این مفاهیم پرمعنا و عمیق به روش‌های گوناگون خدشه‌ای وارد شود.

نباید اجازه داد تا گروهی اندک با عنوان مسوول و غیرمسوول، دانسته یا ندانسته به اقوام و مذاهب ایران بتازند و آنها را مورد هجوم قرار دهند و خواسته یا ناخواسته راه را برای برخی غرض‌ورزان باز کنند تا به روش‌های گوناگون آرامش سیاسی این کشور را برهم زنند. نباید بین مسلمان و غیرمسلمان ایرانی تبعیضی باشد و امیدواریم که در دولت حسن روحانی برخی مواد قانون اساسی که تا به حال به‌صورت کامل اجرایی نشده‌، اجرایی شود.

دولت باید خود را به اجرای اصل ۱۳ قانون اساسی مکلف بداند. همچنین در دستورکارقرارنگرفتن طرح اصلاح ماده ۸۸۱ قانون مدنی که در مجلس هشتم و نهم اعلام وصول شده جای سوال دارد، چنانچه این قانون شأن و منزلت ادیان دیگر را مورد تهدید قرار داده و اصلاح آن مورد تایید سران سه قوه بوده اما مشخص نیست چرا اقدام عملی‌ای برای اجرای آن صورت نگرفته است. امیدوارم کشور به سمتی برود که به‌جای تاثیرپذیری از خرده‌فرهنگ‌های غربی که هیچ سنخیتی با اصول و تفکر ایرانی ندارد، سنت‌هایی همچون نوروز را در سرلوحه کار قرار دهد؛ سنت‌های خردورزانه که با تاروپود این مرز پرگوهر درآمیخته است و برای پاسداشت آن کسانی از جان خود گذشته‌اند تا ایران‌زمین را با تمامی مفاهیم گرانقدر آن نگهبانی کنند.

 *نماینده زرتشتیان در مجلس

شرق