ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

هجدهم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز دوشنبه برابر با هجدهم فروردین 1393 هجری خورشیدی، هفتم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و هفتم آوریل 2014 میلادی است. 27 سال پیش در چنین روزی، عملیات کربلای 8 با رمز یا صاحب الزمان (عج ) در جنوب منطقه شلمچه، کانال ماهی و شرق بصره آغاز شد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱۸ فروردین ۱۳۶۶

عملیات کربلای ۸ با رمز یا صاحب الزمان(عج) در جنوب منطقه شلمچه، کانال ماهی و شرق بصره به وسیله ی رزمندگان اسلام در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.هدف از این عملیات نابودی نیروهای دشمن و تحکیم مواضع بدست آمده در عملیات کربلای ۵ بود.

۱۸ فروردین ۱۳۵۹

رژیم بعث عراق که درپی آمادگی برای حمله ی گسترده و سراسری به ایران بود، تعداد بی‏شماری از ایرانیان ساکن این کشور را اخراج کرد.

۱۸ فروردین ۱۳۵۸

ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در تهران به واشنگتن احضار و پس از او چارلز ناس به عنوان کاردار برای تحویل گرفتن سفارت آمریکا وارد تهران شد.

۱۸ فروردین ۱۳۵۲

اصلاحیه قانون استخدام به تصویب نهایی مجلس شورای ملی رسید. بر اساس این قانون از این پس کارمندان دولت می توانستند با ۲۰ سال سابقه خدمت بازنشسته شوند.

۱۸ فروردین ۱۳۴۹

شیخ احمد بن علی آل ثانی حاکم قطر وارد تهران شد.

۱۸ فروردین ۱۳۴۴

سیزدهمین اجلاس شورای وزیران سنتو با پیام محمدرضا پهلوی، در تهران گشایش یافت. وزیران امور خارجه آمریکا و انگلیس نیز در این اجلاس حضور داشتند.

۱۸ فروردین ۱۳۴۳

مقاله ای با عنوان «اتحاد مقدس به خاطر هدفی مقدس» از طرف ساواک تدوین شد و در روزنامه اطلاعات انتشار یافت. در این مقاله آمده است: جامعه روحانیت اکنون با برنامه های انقلاب شاه و مردم همراه شده است. این ادعا در آن زمان مورد اعتراض شدید امام خمینی واقع شد.

۱۸ فروردین ۱۳۳۹

۱۷ کشور جهان از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان از مزیت ارتباط گمرکی ایران و آمریکا در روابط تجاری خود با تهران بهره مند شدند.

۱۸ فروردین ۱۳۰۳

رضاخان رییس الوزراء و وزیر جنگ از مقام خود کناره گرفت و استعفانامه خود را به مجلس شورای ملی فرستاد.

۱۸ فروردین ۱۳۰۰

تئودور روتشتین نخستین وزیر مختار روسیه وارد تهران شد.

۱۸ فروردین ۱۲۹۹

طرفداران شیخ محمد خیابانی، شهربانی تبریز را تصرف و نظامیان شوروی را از شهر بیرون کردند.

۱۸ فروردین ۱۲۹۸

با حمله قزاقان، نیروهای نهضت جنگل به جنگل های فومن عقب نشینی کردند، تعدادی از آنان تسلیم شدند.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱ و ۴)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,