ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آیت‎الله‎جوادی آملی:

اقتصاد مقاومتی با اقتصاد کرامتی همراه شود

aiv,knhk:
آیت‎الله‎ جوادی آملی، بر لزوم پیگیری الگوی اقتصاد مقاومتی در کنار الگوی اقتصاد کرامتی در راستای تبدیل ایران به الگوی جهانی تاکید کرد.

آیت‎الله‎ جوادی آملیبه گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: عناصر محوری اصول دین در قرآن با داستان‎های قرآنی تشریح شده و سعادت و شقاوت افراد وابسته به پذیرش یا عدم پذیرش آن اصولی است که در قرآن بیان شده است.

وی افزود: یکی از این اصول، اطاعت بی چون و چرای پیامبران الهی از خداوند متعال است؛ نجات نوح نبی(ع) با پیروانش و همچنین نجات حضرت ابراهیم(ع) از آتش به واسطه همین اطاعت محض بود.

این مفسر قرآن بیان کرد: حضرت ابراهیم پس از اینکه با مردم جدال احسن کردند و تبر را به گردن بت بزرگ نهادند، آنها را به فطرت خود رجوع دادند، برخی در این میان سرافکنده شدند و به فطرت بازگشتند و برخی دیگر از فطرت برگشتند زیرا مانع بزرگی به نام تعصب جاهلی جلوی آنها را گرفته بود.

وی اظهار کرد: پس از اینکه تعصب جاهلی غالب گشت، نمرودیان تصمیم به کشتن حضرت گرفتند؛ و آتشی که در فرهنگ قرآنی به آن «جحیم» گفته می‎شود ایجاد کردند، اما خداوند فرمود که من نگذاشتم که ابراهیم آسیب ببیند و آتش را بر او سرد کردیم.

این مفسر قرآن اظهار کرد: در اینجا سوال پیش می‎آید که آیا در اینجا خداوند ذات آتشین بودن را از آتش گرفت؟ اگر علت و معلول را از هم گرفت و ذات را از ذات جدا کرد دیگر تمام نظام علی و معلولی در جهان به هم می‎ریزد و چیزی قابل اثبات نیست؛ اینجا سه احتمال مطرح شد که یکی دستکاری در آتش، دیگری دستکاری در جسم حضرت و دیگری هر دو طرف است.

وی گفت: نکته اصلی اینجاست که بررسی نکرده‎اند که آتش نیز اقسامی دارد؛ برخی آتش‎ها کار آب را انجام می‎دهند که در قرآن تغذیه‌کننده ریشه درخت زقوم را در همین ردیف قرار داده‎اند.

جوادی آملی بیان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی با اقتصاد کرامتی در هم پیچیده و ممزوج شود و کاری کنند که مردم کریمانه زندگی کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وام‌های شرطی و ربوی ما را از عدالت و برکت دور خواهد کرد، افزود: اگر وام‎ها، قرض الحسنه و در جهت رونق کار مردم باشد مشکلات حل می‎شود؛ الگوی اقتصاد مقاومتی و کرامتی ایران اسلامی را در جهان به یک الگوی توحیدی و موفق مبدل خواهد کرد.

برچسب‌ها : ,