ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیست و یکم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز پنج شنبه برابر با بیست و یکم فروردین 1393 هجری خورشیدی، دهم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و دهم آوریل 2014 میلادی است.37 سال پیش در چنین روزی، کنفرانس تکنولوژی هسته ای با شرکت نمایندگان و مسوولان اتمی کشورها در تخت جمشید برگزار شد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۲۱ فروردین ۱۳۷۸

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی جانشین ستاد کل نیروهای مسلح به دست عوامل گروهک منافقین به شهادت رسید.

۲۱ فروردین ۱۳۷۶

آموکو از بزرگترین شرکت های نفتی آمریکا به صف مخالفان تحریم ایران پیوست. مدیران این شرکت از کاخ سفید خواستند تا تحریم ها برداشته شود.

۲۱ فروردین ۱۳۷۱

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این مجلس در هفتم خرداد۱۳۷۱ آغاز به کار کرد و تا ششم خرداد ۱۳۷۵ هجری خورشیدی به فعالیت خود ادامه داد.

۲۱ فروردین ۱۳۶۷

رژیم بعث عراق با بمباران شیمیایی مریوان در غرب ایران و منطقه فاو، تعداد زیادی از مردم غیرنظامی و نظامی را شهید و زخمی کرد.

۲۱ فروردین ۱۳۵۸

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تاسیس شد. امام خمینی در بخشی از فرمان خود فرمود: هیچ کس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مساله مهم چاره‏ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

۲۱ فروردین ۱۳۵۶

کنفرانس تکنولوژی هسته ای با شرکت ۵۰۰ تن از نمایندگان و مسوولان اتمی کشورها در تخت جمشید برگزار شد.

۲۱ فروردین ۱۳۵۱

زمین لرزه ای با وسعت ۱/۷ (هفت و یک دهم) در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در شهرستان های قیروکارزین در جنوب غربی استان فارس روی داد که بیش از پنج هزار و ۳۰۰ تن از هموطنان کشته شدند. این زلزله سه شهر و بیش از ۷۰ روستا را ویران ساخته بود.

۲۱ فروردین ۱۳۴۴

در پی عملیات ناموفق ترور محمدرضا پهلوی در کاخ مرمر، رضا شمس آبادی از مبارزان و عامل این عملیات به شهادت رسید و محمدرضا پهلوی نیز زخمی شد.

۲۱ فروردین ۱۳۴۴

محمدرضا پهلوی به سفارش سیدضیاء الدین طباطبایی نخست وزیر، در اتومبیلی روباز در شهر گردش کرد تا مردم از سلامت وی پس از سوء قصد صبح امروز در کاخ مرمر آگاه شوند. سیدضیاء در این گردش شهری در کنار وی قرار داشت.

۲۱ فروردین ۱۳۴۳

امام خمینی با هشدار نسبت به تلاش حکومت پهلوی برای ایجاد اختلاف در حوزه ی علمیه، به انقلاب سفید محمدرضا پهلوی و سرمقاله ۱۸ فروردین روزنامه اطلاعات اشاره کرده و فرمود: «کدام انقلاب؟ کدام ملت؟… خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد… با سرنیزه نمی شود اصلاحات کرد…»

۲۱ فروردین ۱۳۴۲

امام خمینی در پاسخ به تلگراف آیت الله العظمی سید محسن حکیم، که مراجع ایران را در اعتراض به جنایت های محمدرضا پهلوی به مهاجرت به عراق دعوت کرده بود، اجابت این دعوت را به مصلحت ندانست و متذکر شد مردم در شکنجه و عذاب الیم قرار خواهند گرفت.

۲۱ فروردین ۱۳۱۴

نهمین دوره ی مجلس شورای ملی پایان یافت. مجلس نهم در ۲۴ اسفند ۱۳۱۱ آغاز بکار کرده بود. در این دوره از مجلس کارهای مهمی چون گفت و گو با دولت انگلیس درباره ی نفت که سبب امضای قرارداد جدیدی به جای پیمان دارسی شد، واگذاری امتیاز جدید نفت به شرکت نفت ایران و انگلیس (۷ خرداد ۱۳۱۲) و گشایش دانشگاه تهران (۱۵ بهمن ۱۳۱۳) صورت گرفت.

۲۱ فروردین ۱۳۰۳

مجلس شورای ملی در یک جلسه فوق العاده، مسوولیت رییس الوزرایی سردار سپه را مورد تأکید قرار داد.

۲۱ فروردین ۱۳۰۰

رضاخان سردار سپه دستور داد تا هزاران نیروی قزاق در منطقه دروازه دولت در برابر احمدشاه، هیأت وزیران و ماموران دولت های خارجی، رژه نظامی بروند.

۲۱ فروردین ۱۲۷۶

میرزا ابوالحسن جلوه عارف عالم گرانقدر و صاحب اثرهای ارزنده ای چون حواشی بر اسفار ملاصدرا و شفای ابن‏سینا، رساله‏هایی در وجود و اقسام آن و ترکیب و احکام آن در ۷۴ سالگی درگذشت.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,